tullkostnad Norge
Jag är inne på att importera en hund och har kollat vad som gäller för Danmark och Norge. Jag googlade runt och fick reda på att 25% av hundens inköpspris i Norge ska betalas som moms i tullen, alltså blir det en extra avgift på ca 3000 i detta fall. Men när jag googlar läser jag på flera sidor att de flesta struntar i tullavgiften för hunden och att många inte ens verkar vara medvetna om den kostnaden. Detta gäller alltså bara om man köper hunden i Norge för att sedan resa tillbaka till Sverige. Läste också om ett fall där någons valpköpare åkte på böter för att ha smitit från avgiften. Så jag undrar hur ska de i tullen veta om man har varit och köpt hund? Ska man ha några intyg från tullen att man betalat för hunden som kommer att behövas visas upp någongång? …Något annat jag behöver veta?
Mvh Ellenfyrkant

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
undar också om någon vet vad det kostar att "behandla" norsk stamtavla, har läst att man ska skicka in den och få en stämple?
Dansk ska man skicka in med uppgifter så får man ett nytt svenskt reg. nr, ngn som vet kostnaderna för detta?
Mvh Ellenfyrkant
Borde du inte kunna ringa till typ jordbruksverket eller svenska kennel klubben och rådfråga? Dom borde ju veta.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#2 Har mejlat SKK och skriver här i väntan på svar, tänkte någon kanske gjort rutten förut med hund, det är ju inte allför ovanligt med tanke på att det är våra grannländer.
Mvh Ellenfyrkant
Man får nytt regnr från SKK, den Norska stamtavlan ska skickas in den stämplas med nya reg. Har själv Norsk hund inte visste jag av någon avgift i tull. Har aldrig hört det tidigare.

#4 Skickade du in den stamtavlan själv? Vet du vad det var för kostnad? Vilket år tog du in hunden?
Mvh Ellenfyrkant
#5 Det var mitten på juli 2004 så det kan blivit helt andra regler.

#6 Precis, det var vad jag också tänkte på.
För er som är intresserade har jag fått svar av SKK och omregistrering av import kostar 395:- + porto
Mvh Ellenfyrkant