Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 849 ggr
rebz
0

OT - Hjälp med skoluppgift.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är så att jag läser Svenska C och sista veckan ska man göra en egen undersökning och skriva om den (som ett mindre projektarbete).
Jag ska undersöka ungdomarnas språk i dagens samhälle och behöver hjälp från er med att svara på frågor. Ni ska vara mellan 14-18 år eller 30+. Ni väljer själva om ni ska skriva ut svaren här eller om ni vill maila dom till mig (rebeccajarnefjord@hotmail.com).
Vet inte om det är ok att ni skriver ut svordomarna här, men tycker det borde vara ok då det inte är riktat åt någon.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Frågor till personer mellan 14-18 år (skriv namn och ålder, nämn om ni vill vara anonyma):

1. Vilka uttryck/slangord brukar du använda dig av? Nämn dina 3 vanligaste.

2. Vilka svordomar brukar du använda dig av? Nämn dina 3 vanligaste.

3. Hur lärde du dig dessa svordomar och uttryck/slangord? Varifrån hörde du dom?

4. Varför använder du dig av dom/vad tycker du att de fyller för funktion? När brukar du använda dom?

5. Använder du uttryck/slangord och svordomar mer i tal eller mer i skrift?

Frågor till personer över 30 år (skriv namn och ålder, nämn om ni vill vara anonyma):

1. Vilka uttryck/slangord har du hört ungdomar använda? max 5st

2. Vilka svordomar har du hört ungdomar använda? max 5 st

3. Vad tycker du om ungdomarnas språk idag?

4. Anser du att ungdomarnas språk förändrats mycket de senaste åren? Till det bättre eller till det sämre?

5. Varför tror du att ungdomarna använder sig av uttryck/slang och svordomar?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[jakke94]
0

jakob 17år

Hm, är bara två jag kan komma på nu, chilla och gitta 

dem tre vanligaste är nog fan, jävla och helvete.

3. Hur lärde du dig dessa svordomar och uttryck/slangord? Varifrån hörde du dom?
Vet jag inte ;) 

4. Varför använder du dig av dom/vad tycker du att de fyller för funktion? När brukar du använda dom?
funktion fyller det nog inte, använder mest svordomar när jag blir arg och då tycker jag nog dem fyller en funktion :) 

Kan alltid variera mitt språk beroende på vem jag pratar med, så det vet jag inte, chattar jag med vänner svär jag nog lika mycket som i tal, men skriver jag ett brev till någon halvt okänd gör jag ju inte det :P

rebz
0

#1 Tack för dina svar :D

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Nuttra
0

Helena 15 år

Jupp, noop och sure :) det jag kan komma på just nu 

Crap, jävla skit, Helvete

Haaha typ simpsons^^ och äldre kompisar

Blivit en vana. För många ungdomar kommer detta bli det nya svenska. ;) Låter bättre med svengelska också ^^

använder svordomar när man blir arg eller något oväntat precis hände. Uttryck använder jag vardagligt

Hmm. både och, men mest i tal

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

rebz
0

#3 Tack för dina svar!! :D

Maddepadde
0

Madeleine, 18 år

Chilla, keff, fucka (ur, upp, till det)

Hahahah! Här finns det att välja på… meeen… Fan, fuck, jävla.

Kompisar, skolan, vuxna, TV…

Jag använder dem tyvärr som en naturlig del i mitt språk, ofta som styrkeord för att verkligen uuuuuunderstryka något. De fyller ingen som helst funktion mer än vissa gånger då man verkligen uttrycker sig starkare med dem, i övrigt låter det bara riktigt illa - speciellt om man som jag använder dem i tid och otid.

Väldigt ofta i tal, ibland i text, aldrig i "propra" texter.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Banankaka320
0

1. Kommer bara på chilla :o

2. Könsord på F & K. Helvete

3. Överallt. Föräldrar ex, könsordet för flickor är typ mildare på island har jag uppfattat det som. Man kan kalla någon det när den är fräck och bitchig. xD

4. Oftast när jag är arg eller upprörd, eller ska berätta något så vill jag uttrycka det starkare. :)

5. Lika mycket tror jag. Beror på humöret

rebz
0

Tack för era svar :)

rebz
0

Någon här som är 30+ som har tid att svara på frågorna? :)

Fridaaaa
0

Fanns inte för mig som är 20?:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fidojunior
0

Olivia 17 år

Frågor till personer mellan 14-18 år (skriv namn och ålder, nämn om ni vill vara anonyma):

1. Vilka uttryck/slangord brukar du använda dig av? Nämn dina 3 vanligaste. Kommer inte på några, kanske "typ".

2. Vilka svordomar brukar du använda dig av? Nämn dina 3 vanligaste. Fan, helvete och fitta. 

3. Hur lärde du dig dessa svordomar och uttryck/slangord? Varifrån hörde du dom? Ingen aning, min bror kanske. 

4. Varför använder du dig av dom/vad tycker du att de fyller för funktion? När brukar du använda dom? Använder svordomar när jag vill förstärka det jag tycker typ "fan vad fult" = väldigt fult, eller när jag är irriterad.

5. Använder du uttryck/slangord och svordomar mer i tal eller mer i skrift? Mest i tal och oftast bara bland kompisar eller min bror, sällan när jag pratar med min mamma/pappa eller annan vuxen. Blir automatisk så att jag vårdar mitt språk mycket mer.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

rebz
0

#9 Nej tyvärr inte, du har ju kommit in i "vuxenlivet" nu :P. Är mest ungdomar mellan just 14-18 år som är målgruppen.

#10 Tack för dina svar! :)

Fridaaaa
0

#11 Okej men är man inte vuxen om man är över 30?? :D ;)

rebz
0

#12 Hah jo. Men målgruppen är 14-18. Sen måste jag ju även ha erfarna vuxnas syn på ungdomarnas språk. Och ja, du är ju inte över 30 och inte lika erfaren :P

Fridaaaa
0

#13 okej, hehe nej är jag inte ;) några år kvar till 30 års dagen hihi :D

AnneN
0

Jag fyller 30 i september, kan jag svara på 30+ frågorna ändå?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[rightPAW]
0

Sabina, 17 år

Använder inte så mycket slangord nu när jag tänker på det faktiskt, haha.

Helt ärligt så svär jag mer eller mindre i varje mening jag säger, om det inte är med nån äldre eller till någon där det är högst opassande. Fan, jävla och helvete är väl det som oftast dyker upp men mycket andra grodor hoppar ofta ur munnen på mig.

Det vet jag inte, har väl snappat upp mycket från andra.

Det fyller ingen funktion alls, vill inte svära wså mycket som jag gör.

5. Använder du uttryck/slangord och svordomar mer i tal eller mer i skrift? Mer i tal.

rebz
0

#15 ja det går bra :)

AnneN
0

Anne, snart 30 år

1. Vilka uttryck/slangord har du hört ungdomar använda? Chilla, keff, är de jag kan komma på nu. Keff vet jag inte ens vad det betyder.

2. Vilka svordomar har du hört ungdomar använda? Fan, helvete, jävlar, fuck, och en hel del andra saker.

3. Vad tycker du om ungdomarnas språk idag? Ofta så är det tyvärr både väldigt ovårdat men ser man även till det skriftliga så bör deras svenskalärare få sig en läxa i att lära ungdomarna stava.

4. Anser du att ungdomarnas språk förändrats mycket de senaste åren? Till det bättre eller till det sämre? Ja sedan jag räknades som ungdom så tycker jag tyvärr att det förändrats en del till det sämre.

5. Varför tror du att ungdomarna använder sig av uttryck/slang och svordomar? Dels för att det är vad de får höra dagligen i sin omgivning, på tv och i låttexter, men även säkert till viss del för att ingen vuxen har lärt dem att använda vårdat språk.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!