Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1826 ggr
[mrs_v]
0

Vilken hundras passar oss? Hjälp

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

De är sa att jag och min smabo är pa jakt efter en hund/familjemedlem.

Vilken hundras passar oss bäst tror ni? Vore oerhört tacksam för hjälp..

Jag är: För de mesta lugn men kan vara lite galen/flummig(?) ibland. Gillar att ta de lugnt hemma i tvsoffan. Men gillar ocksa att träffa nya människor. Gillar att lära mig nya saker med. Och har bada klackarna pa jorden.

Han är: Ocksa ganska lugn, men kan vara lite mer galen som mig ibland och vara spontan med sakeroting. Är annars väldigt social med bade barn, mig hehe och kompisar mm. Är en glad kille och har bada fötterna pa jorden.

Vi bada gillar att vara kring glatt folk med positiv energi och hitta pa saker, men ibland ocksa bara sitta hemma i tvsoffan som sagt Glad eller varför inte en tur till Sverige där man är uppvuxt? (Bor i tyskland)

Vi vill ha en hund som inte kräver alltför mycket uppmärksamet, Vi har ej tänkt att ha hunden som en utsällningshund och/eller lära den en massa saker.

Mer att den ska självklart vara lydig Cool och att man ska kunna fa kärlek tillbaka av den o.sv

Just nu jobbar jag inte och har all tid i världen över att lära känna var snart lille vän. Sambon har fast anställning och jobbar nästan varje dag och är hemma kring 16 snaret..Sa hemma är jag och kan lära känna/ ta hand om var lille/store? vän..

rebz
0

Det låter mer som om att ni vill ha en hund bara för att kunna säga att ni har hund. Att gosa med hunden och omge hunden med positiva människor (i de kretsar ni verkar gilla att röra er) eller åka till Sverige på besök räcker inte för en hund. En hund behöver aktiveras i någon form och om du inte lär den saker så lär den sig själv. Vilket inte alltid är uppskattat då den kan få en hel del ovanor.
På sättet du skriver så verkar det inte finnas något intresse hos er att ha hund och hitta på saker med denna, lära den saker. Vad ska man då ha hunden till? Du kan inte förvänta dig att få en lydig hund genom att inte lära den någonting…

Mitt förslag är att du läser böcker om hundar och vad de behöver, hur de fungerar, olika aktiveringsmetoder osv. Och sedan går vidare och läser om olika raser, vad de är avlade för etc. Och sedan skapar dig en bild av vilken ras som skulle passa er.

För om jag ska vara ärlig så tycker jag inte att någon ras passar er genom din beskrivning. Hundar är hundar och finns inte intresset där så ska man inte skaffa hund.

(det här är min åskit utifrån det du skrivit i ditt inlägg, hur du väljer att se på mitt inlägg är helt upp till dig.)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Sophie&Segra
0

Skaffa en katt - är min åsikt Skrattande

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[mrs_v]
0

Lite rörigt blev de ser jag nu :P men hoppas ni förstar iaf. Annars är de bara att fraga.

Kan tilläggas att vi bor i en liten lägenhet med inte sa jätte mycket utrymme, har en hundgard som vi kan lana ibland om de skulle behövas. Och om 1 ar ca sa flyttar vi till större men da ocksa en lägenhet eller lite mindre hus..

Läste om golden retriever och labrador men den är lite för stor..skulle isf ha en lite mindre. Men som är som en golden retriever - lättlärd och rolig etc etc.

[mrs_v]
0

Oj vilka kommentarer. Nej de var absolut inte sa menat. Självklart vill vi lära hunden en del..men de jag menade var att de inte ska vara nagon form av lärning som att jaga faglar eller att den ska lära sig att ga pa utställning och vinna priser.

Skrev ocksa att vi är mer mysiga av oss och lalala men ocksa aktiverar oss gärna med hunden saklart! Brukar vara hundvakt och är ingen sandär typ som "kolla jag har hund och är stolt till tusen"

Ta inte mitt inlägg fel!

[mrs_v]
0

Och ja de var kanske daligt skrivet dedär med att ta en tur till sverige. Visst kan en del hundar älska att aka bil och en del vill absolut inte. Sa tänkte da om en hund som är lättlärd da och att man kan "lära" den att vara i olika mijöer da vi reser ibland till sverige.

[rightPAW]
0

Håller med Tikaani, köp en katt.

En hund kräver nå otroligt mycket, aktivering, stimulans, kärlek/uppmärksamhet (i massiva mängder, finns ingen ras som behöver mindre än någon annan). Och att köpa en hund är något väldigt seriöst. Sen spelar det ingen roll hur ni är som människor, tillsammans med människor eller hur social kompetens ni har. Det rör inte en hund i ryggen ens en gång. Så tänk till än en gång, en hund är som en bebis - kräver massor!

pillan33
0

Min första tanke när jag läst klart ditt inlägg var också som Tikaani och rightPAW skriver - en katt låter som ett bättre alternativ. :)

[Sophia.]
0

Om du vill ha en hund - bli dagmatte, vill du ha mer kärlek tillbaka? skaffa en till pojkvän det låter inte som att en hund är rätt val för er men jag kan ha fel.

#6 Katter kräver mycket aktivering, stimulans, kärlek och uppmärksamhet också och att köpa katt är någonting väldigt seriöst också. Det är på grund av människor som tänker att katter är lätta djur som det finns så otroligt mycket vanvårdade och hemlösa katter i sverige.

Nuttra
0

verkar som att användaren inte längre finns kvar

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Sophie&Segra
0

#8, Vi är nog alla väl insatta med vad en katt behöver.

Har själv två stycken, varav en Bengal (som är bland dom mest krävande kattraserna).

Men vi kan ju inte sticka under stolen med att det är lättare att ha katt, än att ha hund? :)

thilda-
0

#10 en katt behöver inte hjärngympa och den kan man bara släppa ut utan att behöva bry sig mer typ och dom kommer ju tillbaka efter en stund :)

Sophie&Segra
0

#11, Precis :)

Min ena (Bengalen) "kräver" att man leker lite med henne ett par gånger i veckan (utöver allt hon busar med andra katten). Annars blir hon lätt pipig, vilket jag förstår då mina katter enbart är innekatter - ja, dom sitter ju gärna på balkongen men vi har inte tillgång till att ha dom ute mer än på balkongen (som står öppen dygnet runt såhär på sommaren).

Medans den andra katten (Bondkatten) älskar att lära sig små tricks, busa osv :) Men hon Behöver det inte, utan nöjjer sig med massa bus med andra missen.
Det är mer jag som tycker det är kul att hålla på med henne :b

Cassii
0

Håller med #1

[Sophia.]
0

Katter är individer och därav olika vilket också betyder att de har olika behov, vissa katter behöver mer aktivering och annat än hundar medans andra inte behöver någon aktivering alls.

Det är lättare om man har tur att ha katt än hund men det betyder inte att man kan gå och skaffa en katt bara för att ha ett djur och det TS söker efter hittar hon inte i en katt. Jag har själv katter och jag har oturen att trots att en av dom får möjligheten att vara utekatt avskyr han att vara utomhus men att gå två längre promenader ihop med hundarna är ett måste dagligen annars river de huset ihop med hundarna och träning (hjärngympa) är ett måste för andra kissen annars blir hon ett monster och hon är en Ragdoll så att lägga ut spår för hunden och katten varje dag är liksom dagligt och sen en hel del annat annars blir de båda galningar.

Jag anser att man ska planera lika mycket innan man skaffar katt som om man skaffar en hund med tanke på att har man o(tur) håller sig katten kvar i upp till 20 år och det är inte speciellt humant att omplacera eller avliva katten efter några månader/år bara för att man inte planerat så långt "bara för att de är katter".

Nu känner jag mig lite som galna katt tanten i simpsons Skäms

[rightPAW]
0

#14 Jag har katter själv och är väl medveten om vad dem behöver. Och att dem är så otroligt mycket mindre krävande är liksom ett faktum, sen att dina går promenader och spårar, vilket låter lite konstigt i mina öron, är ju jättebra. Men det är liksom inget katter gör överlag.

[Sophia.]
0

Igentligen är det en löjlig diskussion då ts helt klart vill ha en hund annars skulle hon nog inte fråga här på hundar.ifokus men…

#15 Katter är individer och behöver olika mycket aktivering. Visst är katter lättare än hundar då man inte måste gå ut och man måste inte lära katterna vett samt lägga ut dyra pengar på bra foder och annat men att köpa en katt för att man inte är mogen nog för för en hund och då ha en katt som substitut, nej det skulle aldrig bli lyckat och även om katter är mindre krävande betyder inte det att man inte behöver planera köpet lika väl då jag upplever kommentarerna om katt som det.

Jag tog endast mina egna katter som ett exempel då jag förväntade mig någonting mindre krävande när jag köpte katt men så blev det inte.

Hur som helst ska inte detta leda till någon otrevlig diskussion utan jag vill bara att ts ska tänka på att katter kan vara mer krävande än förväntat och att även katter behöver mycket stimulans, kärlek och uppmärksamhet.

#11 Men om ts nu inte skulle ha möjlighet att bara släppa ut katten? Kanske bor hon i ett område där det inte är kattvänligt.

Nuttra
0

Jag förstår inte varför tråden fortsätter vara aktiv då TS inte finns kvar?

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

mco92
0

Varför ge råd om att hon ska köpa en katt när det är hund hon vill ha? Ni kanske gav henne en liten tankeställare men inte mer än så..

Har man bestämt sig för en hund så har man och det man kan hjälpa henne med då är att kanske tala om de minst krävande raserna så hon inte går och köper sig en border collie / husky eller något…

Hoppas ni förstod min tanke…

[rightPAW]
0

#18 Varför tipsa om en hund när det inte finns någon som passar henne? Hon verkar inte ha någon koll på vad en hund kräver. Det bästa tipset är väl egentligen att låna hem massor med böcker och läser på internet.

alva-m-t
0

Någon som kan stänga ner tråden eftersom att TS inte är aktiv längre?

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Dezederia]
0

#18 Jag håller med dig. Vi känner inte henne i heller. Det är svårt och skriva till folk som sedan ska granska en. Hade jag varit hon och kommit hit för hjälp hade jag blivit rätt så sårad.

Verkade även som hon hade svårt att sätta ord på det hon menade. Nä jag bliev allt lite lessen när jag såg det här inne…

Inlägget är låst för nya kommentarer