Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1063 ggr
Michaela-N
0

Vadå, minne kan väl inte ta slut?

"Border collien rankas som en av de intelligentaste hundarna i världen och man tror att border collien kan förstå upp till 200 ord."

Men hjärnan har ju inget bestämt lagringsutrymme. Vadå, så en hjärna fungerar alltså ungefär så här att man kan fylla den med minnen och sådant till en viss gräns och sedan tar det stopp? Skulle inte tro det.

Den är uttöjningsbar. Man kan alltid lära sig mer. Det finns inget stopp i hur mycket en hund kan lära sig. Fortsätter man att träna så blir det med största sannolikhet inte så att den plötsligt inte kan lära sig fler ord, att det blir stopp i hjärnan så man måste radera lite data för att få plats med nytt.

Eller vad menas med "den kan förstå upp till 200 ord"?

Mischa
0

En dåligt formulerad text, självklart får man gå ner på individnivå för att överhuvudtaget kunna komma med nån form av siffra för hur mycket just den hunden kan lära sig.

Uppgiften kommer väl från den där tyska BC som kunde förstå upp till 200 benämningar på olika leksaker och lära sig nya namn.

Men vad säger det, bara för att en individ kan lära sig 200 ord? jag tror knappast att alla med BC skulle få samma resultat.

≧◔◡◔≦

Gerbilflicka
0

"Upp till" tror jag menas med att den mest framgångsrika hunden har lärt sig 200 ord. Men jag tycker också att det är ett ganska konstigt påstående, eftersom de flesta hundar kan väldigt många ord utan att vi ens tänker på det…

modus.operandi
0

Man kan fråga sig om det inte handlar lite om att hunden kanske inte uppfattar alla ljud på samma sätt som vi människor gör - det skiljer sig mellan människor också beroende på vilket modersmål, och vissa anser att människor har en mycket mycket välutvecklad och medfödd talang till grammatik…

Chilli10
0

Jag har sett på ngn dokumentär (kommer inte ihåg vad den hette) att en hund i genomsnitt kan 220 ord. Oavsett ras då eftersom det ska ha varit ngt slags genomsnitt.