Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5316 ggr
Banankaka320
1

Käkat kopparödla/orm?

Var nydligen på stranden med mamma och syrran, vi hade fyra hundar med oss. Så ser vi att min rottis hoppar runt som en idiot vid strandkanten och blir rädd, ropade på henne och då kom hon och var helt vanlig. Sen i vattnet såg vi en halv kopparorm/ödla rumpa få dödsryckningar eller nåt i vattnet så jag antar att hunden ätit upp halva.

Hon ville inte gå nära där sen heller, men hon kanske bara blev rädd för svansen?

Kan det vara farligt? :s (Om hon ätit den)

Hon är helt normal nu, inte spytt eller varit konstig/orolig.

Chilli10
0

Men kopparormarna/ödlorna "kopplar av" svansen/rumpan när de blir rädda för något. Liksom lämnar den eftersig för att avleda eventuell fara.

Så jag tror inte att du behöver vara rädd för att hunden har ätit den.
Om den hade gjort det vet jag dock inte om det kan vara farligt för dem, jag hade ringt och kollat om jag varit orolig för att hon verkligen ätit ormen/ödlans överkropp.

Banankaka320
0

Okej, visste inte det med svansen :o Den låg i vattnet och sprattlade lite sen kom en blodigel i fullfart och åt Skrikandes

Ska smsa en vet. i skolan då:)

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Gör den? Fasen vad häftigt att bara lämna kvar svansen sådär. Kul att lära sig något nytt!

TS. Säger som #1 Om du är orolig så ring din veterinärstation och rådfråga.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Chilli10
0

Okej. Alltså det är ju inte säkert att det var svansen. Men om det var en kopparödla/orm så var det troligtvis det. Och svansen brukar få sk dödsryck.
Usch då, läskigt :P

Ja men gör det om det skulle bli ngt :)

Fridaaaa
0

Kopparödla och kopparorm är samma sak :)

Men tror inte det är farligt. Och en kopparödla tappar svansen när den blir rädd :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sophie&Segra
1

Usch va äckligt!

Berätta sen va veterinären sa om du ringde dom :) Tror heller inte att det är farligt :b

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Chilli10
0

#5 Jag vet xD Därför jag skrivit orm/ödla. Iom att visssa säger orm andra säger ödla.

Fridaaaa
0

#7 Ja det är ju så,jag brukar säga lite vilket som hihi

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ixectrona
0

Jag trodde det där med ödlornas svansar var allmän kunskap, det lärde jag mig i djurböcker när jag var kanske sju år gammal… oh well. Det finns massa saker jag är helt kass på som "alla andra" kan också.
Tungan ute

rebz
0

#9 Jag har aldrig varit särskilt intresserad av ormar och ödlor så jag har ingen som helst koll på dom :P. Däremot läste jag mycket om hundar, katter, kaniner och hästar :D hah

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Forest]
0

9 jag fick lära mig det av pappa då jag ofta var på jakt efter ödlor han visa hur man håller i ödlan utan att de tappar svansen :) jag var någ 6 år. Jag har alltid vart lite rädd för ormar men ödlor är ju annat de har iaf ben :D

kopparormar heter igentligen kopparödla är dom ända "ormen" som tappar svansen i sverige iaf då den är en ödla utan ben :)

Jag tycker det låter lite småroligt iaf detta med TS haha ja jag kan se mig allt framför mig Glad

Banankaka320
0

Glömde skriva vad jag fick för svar, hon var osäker men sa åt mig att hålla koll på AT. (Allmän tillstånd) :)