Quiz - Blandade hundfrågor II
Frågorna i det här testet handlar om allt möjligt som har med hundar att göra. Frågorna är av olika svårighetsgrad.
**Tyvärr har det smugit sig in ett fel på Fråga 4 ser jag
Det står fel alternativ som rätt svar, rätt svar ska självklart vara 8 veckor. Så räkna bort den frågan på ditt resultat.
**
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
På begäran från Lina kommer detta! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tack!
Dom här quizzen är ju så roliga. Fick fatiskt 18/20 rätt. Missade på vad "inu" betyder och att det var LH collie & KH collie som har olika rasstandard.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
13 rätt, var kluriga vissa! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
16 rätt
16 rätt
19 rätt (i och med att fråga 4 blev lite tokig) dock vill jag påpeka angående frågan 3 att det numera heter Ed i stället för Ad så det rätta ska vara Hd/Ed röntgen 
#6 Sedan när ändrade dem det?
Jag kommer inte ihåg exakt när men det är något år sedan, runt 1-2 år kanske.
Är inte Chihuahua också uppdelad i två raser, korthårig och långhårig?
#9 Samma rasstandard
#10 Det trodde jag LH & KH Collie också hade i princip :P
#11 Trodde jag med hehe hade fel på den frågan :)
14/20
Och som #9, hade fel på rasfrågan där jag svarade att Chihuahua räknas som två raser eftersom de annars skulle varit den ras som vunnit över både schäfer och labrador retriever i antar registreringar förra året. Så hur fungerar det egentligen?
Om en ras har samma FCI-nummer och samma rasstandard så klassas den i den meningen som en och samma ras. Även fast det kan variera ordentligt mellan hundarna i "rasen". Ta de belgiska vallhundarna som exempel, de ses väl i de flestas ögon som fyra olika raser men har faktiskt samma FCI-nummer och standard eller de tyska spetsarna pomeranian, kleinspitz, mittelspitz, grosspitz och keeshond de ses också oftast som olika raser fast de har samma standard/nummer.
Därför var frågan utformad just såhär;
Raserna nedan är olika varianter av samma ras, förutom ett av alternativen där de två olika hårlagen är uppdelade i två olika raser med varsin standard. Vilka är de två?
Ville förtydliga att det handlade om vilka två som hade olika standard.
Fick 16/20 (då det var fel på fråga 4). Jag röstar för ett nytt Quiz snart :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ni räknar bort Fråga 4 helt såklart, eftersom jag gjorde fel
Så hade man till exempel 15 rätt av 20 så har man istället 15 rätt av 19.
#16 Okidoki :) Sitter och klurar på ett nytt quiz, superskoj :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#14 Aha! Då är jag med igen:) Då kan man kanske kalla det en kuggfråga;)

16/20
Vania och Juno
#18 Absolut 

13/19 ^^
Här var det uppenbarligen några fel.
Hur gammal ska en hundvalp vara när den lämnar sin mamma?
- (90%) 1.) Minst 8 veckor
- (4%) 2.) Minst 10 veckor
- (4%) 3.) Minst 12 veckor (Rätt)
- (0%) 4.) Minst 14 veckor
Det är inte alls rätt, åtta veckor är det som gäller. Kattungar ska inte lämna sin mamma förrän de är tolv.
Raserna nedan är olika varianter av samma ras, förutom ett av alternativen där de två olika hårlagen är uppdelade i två olika raser med varsin standard. Vilka är de två?
- (5%) 1.) Weimaraner, korthårig & Weimaraner, långhårig
- (10%) 2.) Chihuahua, korthårig & Chihuahua, långhårig
- (25%) 3.) Collie, långhårig & Collie, korthårig (Rätt)
- (60%) 4.) Papillon & Phalène
Igen, det här stämmer inte helt. Collieraserna är två olika raser, ja. Men det är också Chihuahuorna, och Papillon och Phalène är inte ens två olika hårlag, de är helt skilda raser.
Hos japanska hundraser har ibland tillägget "inu" efter rasnamnet, som till exempel Akita inu. Vad betyder inu?
- (37%) 1.) Hund (Rätt)
- (25%) 2.) Japansk
- (34%) 3.) Renrasig/äkta
- (2%) 4.) Stor
Inu betyder att det är en renrasig hund.
Det var inte första gången det var inkorrekta saker i de här testen, man kan ju tycka att ni borde kunna kolla upp fakta innan ni gör dem.

#22 OM du läser vad Sara har skrivit så skriver hon i inlägg #0 att det finns ett fel i testet. Så läs lite noggrannare.
Angående de olika raserna. Collieraserna är de enda som är olika raser där. De har olika FCI-nummer i rasstandarden. Papillon och Phalene har samma, och även Chihuahua långhårig och korthårig. Så det är samma raser där. Läs rasstandarden så ser du att det är samma. Läs vad SaraC har skrivit i inlägg #14
Akita-frågan har jag ingen koll på så det kan jag inget säga om.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#22 Ja, om du läser inlägg #0 så står det;
Tyvärr har det smugit sig in ett fel på Fråga 4 ser jag
Det står fel alternativ som rätt svar, rätt svar ska självklart vara 8 veckor. Så räkna bort den frågan på ditt resultat.
Det är möjligt att råka göra fel när man skriver, du har kanske också gjort det någon gång. Tyvärr går det inte att redigera quizen i efterhand, så därför skrev jag dit den kommentaren i #0 några minuter efter att jag publicerat quizet, när jag upptäckte felet.
Om du läser frågan om raserna igen så står det:
Tredje påpekandet kan jag hålla med dig om. Det vanligaste är att man översätter inu till bara hund men rasren hund är korrekt, jag visste faktiskt inte det när jag gjorde svarsalternativen så det var inte meningen till förvilling utan jag bara hittade på "äkta/rasren" som alternativ.
Jag blev lite förvirrad på skydds/rapport frågan. Jag har noll koll på vilket det faktiskt ska vara. Men jag vet en BC som tävlat i skydds och det är ingen bruksras?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#25 Är du säker på att den tävlade då och inte bara tränade?
Jag gick efter Brukshundklubbens regler.