Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 1271 ggr
[4paws]
0

någon som kan räkna %?

hej

tyvärr har jag glömt att skriva in % i mina raser i härstamningen så jag vet inte hur mycket av varje ras

man kan räkna ut det men jag kan inte

någon som kan hjälpa mej?

JAG VILL BARA HA HJÄLP MED % UTRÄKNINGEN!!!!

[rightPAW]
0

Berätta vad det är för raser och hur mycket då.

[4paws]
0

jag kan skicka hela härstamningsbeviset till din mejl om du vill

[rightPAW]
0

Gör det så ska jag se om jag kan hjälpa dig :)

sabinapettersson@hotmail.com

AnneN
0

Hjälper gärna till om det behövs Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
0

För att veta hur många procent av varje ras som finns i valparna måste de gentestas. Visst kan man säga att en hund med golden till pappa och schäfer till mamma är 50% golden 50% schäfer, men hur stor del varje valp är av varje ras beror på slumpen. En kan se ut som en golden men ha schäferns mentalitet tex, en kan bli som en golden, en annan som en schäfer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[4paws]
0

4# får se om 1# lyckas först :) tack ändå

5# jo jag vet, jag använder % för att veta vad jag ska välja för hane framöver. eftersom evoca är 62 % sibbe kommer jag välja en hane med mycket sibbe i sig för att bevara de generna

om du hänger med, tog det bara ltie kort :P

Helenaaa
0

Varför vill du ta valper på henne? Förvånad

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[4paws]
0

7# varför inte? hon är en underbar hund med en bra släkt bakom sig

går det som jag vill kommer vi ju även tävla i drag med henne innan parning. hon kommer även ställas ut nu i maj (måste sluta skryta men det är ju så spännande)

Helenaaa
0

hmm, jo. Men man vet ju aldrig med blandisar? Eller föräldrarna kanske har stam? Din hund kanske är underbar, ja, men valparna behöver inte bli det.. Och Hanen. Man vet ju aldrig förföräldrarna osv. Sjukdomar i släkten m.m..

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Kalli
0

#5: Nja, om man parar två renrasiga hundar blir valparna faktskt 50% av den ena rasen och 50% av den andra, om föräldrarna inte renrasiga är det dock omöjligt att säga korrekt procent. Sen är det ju också skillnad på genotyp och fenotyp, i teorin kan ju generna från den ena föräldern vara de enda som visar sig fenotypiskt.

[rightPAW]
0

TS har tidigare sagt att hon vill fortsätta med blandrasavel efter hennes första kull, som hon behöll en valp av, Evoca.

Vill TS göra det så får är det så. Hon är nog mycket noga med val av hane och har koll på härstamning etc.

Helenaaa
0

sorry med kapningen men man blir ju nyfiken, självklart får TS göra som hon vill. Ville bara veta anledningen. Men hoppas du får en duktig uträknareFlört Själv har jag betygsvarning i matte.. haha

Från mig^^

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hurvida TS bör eller inte bör avla hör inte till den här tråden. Tråden handlar om att TS behövde hjälp med procent. Var vänliga respektera detta.

[jakke94]
0

#13 förlåt, men jag tycker man endå kan börja disskutera något smått i en annan tråd, sålänge det inte går ut rätt åt helvete med rätt ämne så klart. Glad

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14 Just det ämnet tenderar att flyga iväg, därför är det bäst att hålla det i egna trådar. Självklart utvecklas alla trådar, men ibland får man sätta stop i förebyggande syfte Glad

Alla är välkommna att starta en ny tråd om det.

[4paws]
0

DÅ GÖR VI SÅ HÄR: JAG SVARAR PÅ FÅRGORNA OCH VILL NI VETA MER SKICKAR NI ETT MEJL!!

9# jag har härstamning på båda sidor som jag under dräktigheten kollade upp. det är lite klurigt men av alla jag pratat med så är det 1 hund som är sjuk. okey, det lät dumt. Evocas pappas bror är den enda som inte är ok. dock vet både jag, riddricks ägare, evocas farmors ägare om att det beror helt och hållet på ägaren.

Annars är alla som är rögnade helt friska och ligger på A och UA :)

jag hade inga speciella krav på hanen utan gick på magkänslan. det ska bli kul att utvärdera valparna nu framöver. förutom mindre saker så går allt bra för dem. En valp har dock blivit omplacerad :( detta pga att de inte hade tid för två valpar (tog två valpar från mej). Lite tråkigt men jag är tacksam för att de tog beslutet för valpens bästa :) har ännu inte fått tag på nya ägaren, men hon ska må bra och vara en riktig tuffing :D

Jag och en annan håller på att kolla upp en hanes bakgrund som jag funderar på till Evoca. han är antingen oreggad sibbe eller sibbe/alaska husky. han har utseendet och draget i sig precis det som jag söker. men jag vill veta mer om honom. dock svårt då han är omplaceringshund. ska bli kul att träffa honom nu i maj för att se hans temprament.

lägger till att jag igår fick beröm för att Evoca var så lugn och fin :D jag skulle in och handla och skulle binda henne utanför affären iställer för att hon skulle sitta i bilen. en äldre man med en golden började prata med mej och han blev mycket förtjust i evoca :D:D sånt är alltid kul att höra :D

10# där har du rätt. Evoca är en exakt kopia av sin morfar som valp. men jag kan inte se huskyn i henne ännu. hon är mer som en typ… säg schäffer :D så det är rätt intressant att kunna följa och se skillnader mellan mor och dotter :)

11# ja, jag har ett nytt krav på hanarna jag ska använda. De måste ha härstamningsbevis eller stamtavla om jag ska använda dessa till avel. detta för att kunna ha härstamning på mina hundar. samt kunna gå tillbaka och kolla själv om sjukdommar mm

13# jo, det är ett hett ämne om man säger så :P men man lär sig hur man ska svara och man måste ha argument/ svar på alla fårgor man får :P

för fortsatt information om min blandrasavel, var god skicka mej ett meddelande. jag svarar gladligen på alla era frågor från start till idag :)