Irish soft coaten wheaten terrier
Är det någon här som har en softis och kan berätta lite om hur de är till personligheten, hur det är att ha dem, träna dem osv. Är de krävande hundar eller passar de (nästan) vem som helst bara man är hundvan? Och de borde väl inte fälla så mycket heller?
Skriv gärna ifall ni har någon erfarenhet av softisen :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En av mina bästa kompisars familj hade softis, världens goaste hund. Översnäll, lekfull, alltid glad, busig men ändå inte svår att ha å göra med. Man kunde göra vad man ville med den hunden, han var väldigt barnkär. Gillade verkligen den hunden. Sen skaffade dom en till och den var ungefär likadan
Dom är ju ganska aktiva men ändå som jag skrev innan är dom lätta att ha å göra med om man aktiverar dom ordentligt. Tror dom tävlade lydnad och tränade lite agility med sin.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vi har tre plus en lånevalp så jag kan nog svara ganska bra.
Alla jag träffat är glada i människor och vill hälsa på nästan alla dom ser. Dom är ganska lättlärda och vill gärna vara med och göra saker.
Vi tävlar agility och lite lydnad och tränar spår och viltspår. Alla älskar allt förutom den ena som bara gillar lydnad när det passar henne. :P
Dom är inte så krävande, det breror ju på om man har avlat på arbetande föräldrar, men två av våra skulle kunna ligga och sova en hel dag medans den tredje behöver promenader eller/och träning varje dag. Så dom passar någon som är hundvan.
Dom fäller ingenting, vi kammar dom vuxna en gång i veckan. När dom är unghundar och pälsen håller på att utvecklas kan man få kamma dom oftare.
Bara fråga om du undrar något annat :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Vi har lite allergi inom familjen och övervägde att skaffa en softis, men vi fick inte riktigt det intrycket vi ville ha. De verkade vara hur goa som helst och väldigt pigga och aktiva, men vi var lite osäkra på om de skulle passa bra i vår familj, speciellt med tanke på mina två småsyskon. Både mamma och pappa har haft hund innan, men som familj har vi inte haft det och då tänkte vi att det inte var så smart att skaffa en softis (eller jag kanske ska säga terrier?) som första hund.
Fast jag tycker att de är vääldigt söta och framför allt hundar som man nog kan ha väldigt kul med, om hundvanan och tiden finns där. 
#3 Ja precis man får ju tänka på att det är terrier.
Tack för all användbar hjälp! Låter ju som en riktigt kul och go hund :) Jättebra om den inte fäller och är lite allergivänlig, den verkar ju vara glad, pigg och vänlig och ändå robust och skulle säkert uppskatta långa promenader varje dag och kanske lite hundsport om jag har förstått det hela rätt :)
#5 Ja dom är riktigt roliga och mysiga. Dagliga promenader och någon annan aktivitet någon gång i veckan. :)
6 mjo fast jag anser att man ska aktervera sin hund oavsett ras, 1 gång i veckan låter ganska lite allså ingen ras.
#7 ja det tycker jag med, alla hundar vill ju göra något oavsett ras :) jag skrev inte 1 gång i veckan utan någon gång i veckan vilket jag iallafall räknar som två-tre, endel behöver ju mer.
jag har 1 softis:) Har haft 2.. Dom är helt underbara:). Envisa, kärleksfulla tålmodiga och älskar att vara med på allt:) Lugna inne och Full ennergi ute:). Jag tycker personligen att det är underbara familjehundar:). Tänk på att dom har mycket egen vilja och kan sätta ner rumpan och vägra flytta den om dom fått för sig de.. Många av dom jagar men de mesta går att träna bort om man får dom som valpar:)
Jag har också en wheaten terrier. Hon heter Nelly, snart nio år och självklart världens underbaraste hund ;)
Köpte henne när jag var 16år, hon var som ett litet vilddjur som valp men vi gick kurser och hon mognade så det blev en riktigt fin hund av henne. Hon är lätt att tycka om, hon charmar de flesta och är väldigt lättsam att ha med överallt. Hon är en väldigt sorglös filur. Glad åt allt och alla och trivs med livet. Vi har har tränat/tränar agility, viltspår, vardagslydnad och lite smått och gott. Hon är lugn som en filbunke inomhus och i koppel men när man är ute och hon får springa lös eller träna är det full rulle oavsett om hon är ensam eller om hon har nån att busa med. Folk jag inte känner brukar tro att hon är 8månader när de frågar hur gammal hon är och jag svarar åtta ;)
Jag tycker att rasen är väldigt rolig just eftersom de är så glada och man kan göra det mesta med dem. Nelly gillar att bära klövjeväska (har börjat nyligen med det), cykla, dra pulka, träna agility (framförallt hopphindrena), lydnad, spåra m.m.
Pälsen fäller inte alls men det medför ju att det blir mer pälsvård. Jag gillar att bada, klippa och borsta och det är ju en fördel om man ska ha en hund som inte fäller. Om man håller efter pälsen är inte borstningen nåt proböem men låter man det börja bli tovor blir det mindre kul både för hund och ägare. Jag brukar försöka borsta varje eller varannan dag, då tar det bara nån minut och går lätt som en plätt :)
Jag har inte haft några problem att träna med Nelly utan hon tycker det är roligt, hon kan dock bli uttråkad om man inte varierar träningen. Jag tror att vem som helst som är engagerad och har tid skulle klara av en wheaten. Nelly är väldigt lätt och lider inte av att ha lugna dagar och perioder med mindre träning och så men jag känner en del andra av samma ras och vissa behöver blir aktiverade varje dag för att vara harmoniska.
Sen är det lite olika hur mycket "terrier" de är i sinnet också, Nelly är inte alls särskilt mycket terrier när det kommer till envishet och djärvhet.
Jag har också två stycken , en 11 årig hane och en hane som blir 5 i sommar. Dom är dom mest underbara hundar man kan tänka sig och jag är helt Wheatenfrälst ! Har haft andra raser , men blir det fler i framtiden så är det Wheaten som gäller !