Skepp ohoj! :)
Hej,
Nu är sommaren snart här och jag planerar att åka båt i sommar, med hunden såklart (!), så det ska bli spännande att se vad lillkillen (ca 60 kg) tycker om att bege sig ut till sjöss.
Min första tanke var såklart att han behöver ha en flytväst, många skrattar åt mig men många fler håller med. Jag tänker hur som helst skaffa en flytväst åt honom och undrar därför vad ni använder för flytväst åt era fyrbenta när ni åker båt? Han är ju en Grand Danois så jag lär få leta efter något i stil med XXXL. Jag vet att Hurtta har flytvästar för hundar som väger upp till 80 kg, men det finns andra märken också.
Alla måste väl ändå hålla hunden flytande..? Så om man nu inte köper den dyraste borde det väl vara säkert ändå? Finns det något "märke" man ska leta efter som visar att den testats osv.?
Tacksam för svar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har flytväst fast vi sällan åker båt :) men ibland har vi fått följa med min ena syster på deras båt o jag anser ju som du att man ska sätta en säkerhet på dom. Så jag säger: Jag håller med dig skaffa flytväst :) Ett tips på hitta lite bra flytvästar är att googla du kan säkert hitta andra märken än hurta som har i dom viktklasserna 
MAn bör absolut ha flytväst på hunden ute på vatten. Vilka märken det finns vet jag inte, men som #1 skriver kan du googla på det :)
Vad för båt är det du tänkt dig? Förmodar att det är en stor båt ;)
#1 sorry men jag hajjar inte, varför skulle han inte ha flytväst? Jag simmar jättebra, men jag har flytväst ändå. Man kan ju råka ut fär nåt låååångt från land, eller få en bom i huvudet eller nåt. Tycker du gör helt rätt. Hojta till om du hittar nån bra plz. Kommer behöva en ( fast "bara" för 35 kg)…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Har googlat massor, men på många siter står tyvärr bara storlek i stil med "S-XL", har ringt runt till några och frågat, tänkte mest ta upp det här också ifall någon här har något bra och slitstarkt märke att tipsa om :).
Fast jag kanske skulle skrivit in till hästar.ifokus eller nåt, haha!
Ska åka iväg till några zoobutiker och så får vi testa några också, jag gillar ju att beställa online men vissa saker behöver man ju se att det passar.
Precis som tidigare inlägg rå rekomenderar jag starkt flytväst till både min hund som mig själv. Andra får skratta om de vill - men säkerhet först! Så du gör helt rätt…!
Det finns otaliga märken som tillverkar flytvästar, och jag skulle tro att alla fungerar. För min egen del, när jag köpte, så ville jag ha en som sitter bra på hunden och inte bara då den är på land men också när den bär hans vikt i vattnet.
Personligen gillar jag de bäst som har en "maglapp" som man lägger lite omlott och som sen sitter kvar med både kardborre och spännen. Denna modell gillar jag bättre då den distribuerar vikten på en större yta då flytvästen "bär" honom (när han flyter) samt om jag ska lyfta honom ur vattnet. Istället för att hundens hela vikt ska ligga på enbart en-två remmar under magen.
Det bäste är som du säger att man tar sig till en djuraffär, eller liknande, och gärna testa flera olika varianter av flytvästar. Se hur hunden trivs i den, och jag testar gärna att lyfta lite för att se hur den sitter om jag måste assistera hunden på något sätt framöver…
Mycket text blev det…. Bifogar iaf en bild på min herre när han sitter i vår båt, på hans premiär tur, i sin nya flytväst.
5 fin bild 
Tack för svaren!
Ja precis, den ska ju sitta bra också! Även fast jag kanske inte kommer orka lyfta särskilt mycket själv…det blir vi nog två som får göra. Fast man väger väl mindre i vatten har jag för mig, eller man väger lika mycket som vanligt såklart men det är lättare att bära i vatten.
Han har inte tidigare åkt båt så vi ska nog iväg och "besöka" båten några gånger från land och titta och nosa, så han vänjer sig. Det är ingen lång båtresa ut till landet men det är nytt och då vill jag inte stressa fram matrosen inom honom ;).
Jättefin bild förresten! Stilig herre :).
#6 & 7
Tack så mycket! Jo, han e fin min stiliga pojka (inte ett dugg partisk
)
Nej, visst är det inte lätt att försöka lyfta en grandis (vare sig i vatten eller på land) men ändå en princip att den ska sitta bra, flytvästen. Låter absolut bra att låta din hund vänja sig vid båten innan första turen. Min fick testa att gå i den/ sitta i den när den stod på trailer och sniffa osv. Men sen har jag en till hund, äldre, som föregår med exempel. Den äldre går fram i alla situationer och jag har nog aldrig sett han rädd i någon situation!
Lycka till så mycket. Det kommer bli jättekul när det väl beger sig!!
snubblade över den här sidan och tänkte på dig. vet inte om det är nåt, men där stod iaf längd på västen och hur många kg…
dessutom hade de 15% rabatt på allt. kan ju vara värt en kik. men jag har inte handlat från dem så jag vet inte hur bra butik det är.

ska kanske lägga med länken med…
http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/130_147/products_id/2427
Tack så jättemycket för tipset! Jag ska genast gå in och kika :).
Vi köpte en Baltic som är säkerhetsklassad. Men den sitter väldigt otympligt på min hund så jag funderar på att köpa en som sitter bättre som vi kan ha när vi är på ex bryggor och liknande när hon springer runt så kan hon ha den "säkrare" när vi bara åker båt och hon bara sitter still