Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1955 ggr
Vosjes
0

Jag har ett par frågor.

Jag har ett par frågor om träning.

Jag läser i många trådar och annat om hur mammahund dresserar sina valpar och därför ska man dressera sina vuxna hundar på det viset men det jag tänker på i det fallet är

1. Mammahund lär inte sina valpar det vi människor lär våra hundar. Typ sitt, ligg, rulla, gå fot samt en hel drös andra saker.

2. Vi är inte hundar så varför ska vi försöka prata deras språk som de flesta har missuppfattat som morr, rullningar och andra bestraffningar.

3. De flesta av problemhundar är ju vuxna, ska man verkligen göra som mammahund gör mot valpar till en vuxen hund?

Nu vill jag inte ha något bråk eller tjaffs utan jag bara undrar allmänt då jag funderar lite när jag läser och ser olika saker som människor gör.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Banankaka320
0

Allstå hundar är ju så pass domisticerade så dem liksom "kan" vårt språk. "Problemhundar" r en väldigt stor katergori, så det är lite svårt att säga vad en "mamma" skulle göra.

En mamma lär sina valpar att jaga och vad dem ska äta och hur dem ska bete sig. (Syftar på vargar)

Hundar har som sagt lärt sig vårt språk, så då behöver vi inte härma deras. Men det r ju bra om en hund förstår att "Nej" är samma som "morr". Ett random Ex hundar förstår att om vi pekar på nåt, så ska dem titta åt hållet och inte fingret. Vargar förstår inte detta :)

Vosjes
0

Jag anser ju att hundar bor med oss, i våra hus och går i koppel och äter torrfoder är ju så långt från naturligt man kan komma så för mig är det ju väldigt onormalt att man ska leka varg med sin hund.

Att lära en hund att gå fint i koppel genom att leka mammahund är ju helt onormalt då att bara gå i koppel inte är naturligt för dessa djur så det blir helt fel för mig i alla fall….

Banankaka320
0

#2 Förstår inte vad du menar med det sista :) Det har ju blivit "naturligt" för dem att gå i koppel, eller valpar lär sig ju det ganska snabbt. (Beroende på individ såklart.) Dem måste ju anpassa sig för att få komma ut  i gatan, om man nu inte har en stor gård :)

AnneN
0

Jag anser att man alltid ska använda mjukast möjliga metod på alla hundar oavsett det är en liten valp eller en stor "problemhund".

Håller mes Vosjes om att det inte är naturligt att vi uppfostrar hundar som "mamman skulle gjort" och dessutom så har extremtt många missuppfattat hur mamma hund uppfostrar sina valpar för en mentalt stabil tik är aldrig hårdhänt i sin fostran utan använder till 99,9% bara kroppspråk och ljud, det ska till extremt mycket innan stabila tikar börjar nypa valpen i nackskinnet eller kasta ner dem på rygg. De som sett tikar vara hårdhänta mot sina valpar måste jag nog tyvärr meddela att ni förmodligen varit med om en tik som inte är riktigt mentalt lämplig till avel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Banankaka320
0

#4 Vi i familjen hade en Bichon havanais som fick valpar, hon var aldrig hårdhänt. Kunde vara lite klumpig när dem lekte inget annat :)

Hon har "huggit" någon gång i luften som varning när ett gäng äldre valpar bet henne i bröstvårtorna. Men det tycker inte jag r onormalt, eftersom det gjorde ont :)

AnneN
0

#5 Ja hugga i luften som varning om de inte lyssnat på andra signalerna är fullt normalt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vosjes
0

Det jag menar är att det är inte normalt för en hund att gå i koppel, alltså det har ingenting med hundens natur så jag anser inte att man ska typ alfarulla en hund för att den drar "för det är vargens språk" även om det inte är det så spelar det ingen roll då en varg eller vildhund går inte i koppel naturligt så vi måste föränskliga hundarna. Bara ett exempel.

Jag använder mig av snälla och mjuka metoder men hur som helst så det blir lite… konstigt för mig bara när jag läser om vad folk gör

Helenaaa
0

valparna blev aldrig matade, tränade, rastade, gick i koppel, hanterade, vårdade, m.m (om man anser på människovis förstås! hihi)

så vad är det för mening att göra det nu? Obestämd Vi kan väl lika gärna agera hundar på heltid om man måste göra det endast för bestraffningen? *uppmärksamma ironin* Skrattande

Detta är inte riktat till någon utan bara min åsikt!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Vosjes
0

Men varför måste man agera hund endast vid bestraffning? Obestämd

Helenaaa
0

Vissa gör ju det.. Typ alfarullar, drar i nackskinn m.m

Antydde det bara Flört

Själv siktar jag på posetivträning hihi

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Vosjes
0

Jag kör med positiv träning här hemma. Jag är bara helt förvirrad över hur folk tänker och vad de gör om till och med jag som är människa och pratar deras språk blir förvirrad undrar hur hundarna tänker då!! Flört

Banankaka320
0

Kör för det mesta med positiv träning. Men eftersom jag äter ett antal mediciner och tappar dem ibland så har  jag stampat och skrikit "nej" om dem försöker ta den. Så nu reagerar dem ingenting alls när jag tappar medicin. Kunde sjlvklart träna bort det bättre men får panik när dem springer efter en rullande tablett >.<

[jakke94]
0

**övervakar**