Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 2221 ggr
[rightPAW]
0

Ställa ut utan kunskap?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg precis att det är en inoff utställning 6 Juni och jag är bra sugen på att delta, bara för skojs skull.

Varken jag eller Smilla har erfarenhet utav utställningar, vore det dumt att vara med? Hon är inte ringtränad eller någonting.

Vill verkligen men samtidigt kanske det vore dumt eftersom jag inte har någon kunskap… Någon som ställt ut utan någon direkt erfarenhet?

Vill gärna spåna lite med någon, och gärna få lite tips om hur jag ska träna ifall det blir så att jag ställer upp.

Fridaaaa
0

När jag ställde ut hade jag en valp som aldrig hade ställts, tränat lite i skolan bara med henne men inte mycket, men gick bra:) Dem säger med vad man ska göra :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rightPAW]
0

Hade du ställt ut innan? Dem har väl inte lika noga när det gäller valpar heller har jag hört, min tik är ju 6 :P

[jakke94]
0

vad ät det för ras ? :) 

dem finns via skk som man kan gå på, ringträning där dem visar hur man ska göra och så hära :) 

Men annars så finns där ringsekreterare som förklarar hur du gör och sånt, det är ju inofficiellt också :)

[rightPAW]
0

Hon är en aussie :)

Okej, så detä r alltså okej att komma med noll kunskap? :P Hur tränar jag henne på bästa sätt här hemma då?

Chalin3
0

Har du möjlighet att få hjälp av uppfödaren?

JAg har inte heller någon erfarenhet av utställning och hade först tänkt ställa Simba (nu blir det ju inget med det)  Hade det blivit av så skulle hon hjälpa till med hur och vad som ska göras.

Hoppas det går bra för er iaf.

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Klart det är okej med noll kunskap!

Jag förstod ingenting alls vad BIR, BIM och CK och alla andra förkortningar stod för. Hade ingen aning om hur man sprang, hur man ställde upp och hur man bar sig åt över huvud taget :P

jag åkte på en futtig liten inofficiell utställning där hon var ända Grand Danois. Nästa utställning jag åkte på var en Internationell utställning med 46 Grand Danois :P Jag kan säga att de var lika trevliga på båda ställena fast det var så stor skillnad på utställningen. De som satt och bedömde en visade, pekade och pratade om för en hur det skulle gå till.

Första gången sprang ju alla i princip i mjukisbyxor och joggingskor, nästa utställning var alla uppklädda från topp till tå och likaså hundarna!

Så jag säger "go for it" det är jättekul fast man inte kan något alls :) och jag var/är fortfarande vääääääldigt mycket nybörjare! Alla är vänliga och frågar man en vilt främmande människa så tvekar de inte för att hjälpa till, (iallafall en nybörjare) alla är man ju där p.g.a ett gemensamt intresse -HUNDAR! :D

Jag köpte en bur för några dagar sedan via internet för att ha till utställning och när den kom hem och jag satte upp den märkte jag att den var ganska så stor ^^ Jag tog den största som fanns med tankte på svängrum för en GD, men jag kunde tagit mindre, hon ser ut som en liten Chihuahua i den buren :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

AnneN
0

Inoff. utställningar är ju mest till för att man som handler och även hunden ska få utställningsträna inför de stora riktiga utställningarna. Så även om du aldrig varit på en utställning förr så är inoff den rätta sorten att börja med.

Domarna brukar ha bra förståelse för nybörjare och förklarar gärna vad och hur man ska göra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Belimas
0

Givetvis kan man ställa ut även om man inte kan något, alla har ju varit nybörjare någon gång och någonstans måste man ju börja och en inofficiell är ett ypperligt tillfälle till det då den är mindre än en vanlig och inga resultat registreras så därför är oftast stämningen mer avslappnad än på officiella.

Det du kan träna lite på hemma innan är att få din hund att trava i friskt tempo på din vänstra sida och börja träna henne på att stå stilla. Om hon redan kan det så kan du börja träna på att flytta benen på henne så att hon står någorlunda korrekt med dom, kolla på uppställningsbilder av din ras så ser du hur dom ska stå, försök bara göra ungefär likadant sen. Det gör absolut inget om hon står perfekt inne i ringen då huvudsaken är att hunden tycker att det är roligt då dom får en bättre utstrålning då Glad

Om du undrar över något så är det bara att fråga, jag hjälper gärna och inga frågor är dumma frågor.

rebz
0

Jag anmälde mig för en vecka sen till en inoff utställning 1:a Maj. Jag har varit på en enda utställning och alldrig ställt förut. Bino har inte ringtränat eller nått heller. Och vi har börjat lite smått att gå runt inne med utställningskopplet. Känner mig grymt nervös och oerfaren. Så kör på bara. Man måste ju skaffa kunskap för att få kunskap, så någon gång måste ju vara den första för alla :). Jag säger GO FOR IT!

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[rightPAW]
0

Blev tillräckligt peppad utav er så jag skickade in en anmälan!
Nu blir det att träna på att hon ska stå, hon sätter sig gärna när man inte rör sig så det ska bli roligt och träna på något nytt. Tack allihopa!

zoolatri
0

Jag ska ställa ut lillkillen för första gången 7 maj i lidköping. Så nu ska vi träna för fulla muggar! jag har ställt tiken två ggr tidigare men det är mer än 5 år sedan sist. Så jag är nybörjare! Som tur är han jag min kära granne som visar hunden åt mig om jag blir för nervös;) Det är lyxigt…

Man lär sig mycket när man är på utställning och tittar, har du inte varit på många utställningar är youtube väldigt bra!:)

pius314
0

spännande,

Lycka till

ser fram emot att höra hur det går (mer erfarenheten, inte så mycket vilken "placering" hunden får)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
AnneN
0

Ett par tips från mig som vuxit upp med utställning:

Lär hunden trava i fotpossition med slakt koppel, ser så illa ut i ringen då en del har så kort koppel så hunden nästan hänger.

Träna mycket på att folk ska kunna ta överallt på hunden och speciellt titta på tänderna, det brukar många hundar tycka är lite obehagligt om de inte är vana.

_**/Mvh Anne

[rightPAW]
0

#13 Det ska jag tänka på! Hon är duktig på att trava bredvid mig utan koppel så det ska inte vara några problem. måste man ha något speciellt koppel?

Ska låta lite olika personer känna och klämma på henne. Jag får titta tänderna på henne utan problem men ska låta resten av familjen och några vänner göra det också.

Fridaaaa
0

Nej hade aldrig ställt då, hade bara tränat smått på skolan (gick gymnasiet) men gick bra ändå, domaren sa vad vi skulle göra :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
0

#14 Använd ett så tunnt och diskret koppel som möjligt, finns utställningskoppel i de flesta hundaffärer.

_**/Mvh Anne

[rightPAW]
0

Och man behöver bara ha med sig vacc-intyg? Ställer man bara en gång?

AnneN
0

#17 Vaccinationsintyg + det PM som arrangören skickar ut till alla anmälda. Har de även skickat med nummerlapp så glöm inte den! Kan även vara bra att ha en säkerhetsnål eller liknande att fästa nummerlappen på kläderna med.

Först är det en bedömning av hundarna, både stående och i rörelse, sedan om man får första pris och HP så går man vidare till bir (bästa i rasen), vinner man det så blir det nästa big (bäst i gruppen, alltså den grupp hundens ras tillhör, tex aussie går i grupp 2) den som vinner den klassen går vidare till bis (Best in Show) = finalen.

_**/Mvh Anne

[rightPAW]
0

Är det bara en som får första pris eller är det flera? Haha har verkligen noll koll!
Vad krävs för första pris?

Nu ställer jag ju inte ut för att kamma hem massa priser utan bara för att känna på hur det är, min hund är ju finast vad andra än säger Flört Men klart det vore roligt med en rosett.

AnneN
0

#19 Ja det är bara en som får första pris och för att få det så krävs det att domaren anser att hunden är rastypisk, inga defekter i utseendet, mm

_**/Mvh Anne

[rightPAW]
0

Är det första pris i varje ras eller kategorin man ställer i?

[Forest]
0

om jag inte fatta det fel så är det först 1a i sin klass, sen går man vidare då är det motsvarande kön (ditt fall första hanen) sen går man vidare mot de andra o då 1a (finast) mot alla andra i sin "strolek" går man där vidare är det finast mot alla raser. Kan ha fattat lite fel :)

[rightPAW]
0

#6 Hahahaha missade helt den bilden! Jisses vad liten hon ser ut! Kyss

zantana
0

Själv tycker jag när man springer med hunden att det e snyggt med ett sträkt koppel dock inte hänga hunden och att hunden springer en bit från en så domare ser 4 ben och inte 6 ben. även kopplet kan förvirra om det hänger och slänger dock beror det ju mycket på ras oxå hur dom ska springa.

Tänk inte på att att du inte har erfarenhet det har man aldrig första gången utan ha kul med din hund ;)

lycka till ;)