Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2571 ggr
Kittentotts
0

Valp som försvarar bytet

Jo jag har en liten tuff tjej hemma. Hon försvarar sitt ben hon idag fick alldeles för bra enligt min mening. Hur kan man få henne sluta med detta, har aldrig haft detta beteendet på andra hundar. Men idag fick hon ett saftigt ben, annat har hon inte försvarat så.

Real
0

de jag har hört är att man ska ta det ifrån hunden (kanske med en handske då om den bits) och som sagt huger hunden efter de eller blir sur tillrättavisar man hunden och fyar eller vad man nu väljer att göra.. så gör man om det några gånger. Om de inte funkar så ta tag i nackskinet? och sedan när du fått de utan att hunden gjort nått, beröm..
De är vad jag har hört som sagt, vet inte om de är rätt.. men borde ju funka

Alex
0

Jag skulle nog snarare satsa på att lära valpen loss. Så kan man säga loss så att hon släpper benet. Att hålla på att ta ben ifrån hunden hela tiden tror jag snarare ger motsatt effekt, hunden bli bara osäker på en och försvarar benet mer för att den är rädd att förlora det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lena1
0

2, håller med Alex där, sedan brukar det gå över av sig själv i och med det ;-).

Real
0

men de är ju samma sak? Loss, tar benet.. ger tillbaka, Loss, tar benet.. ger tillbaka?:P eller hur? jag tog det som om hunden var lite sur.. vilket inte en hund ska få vara med något sådant. Då hjälper det ju inte med att träna in loss heller.. hunden vill inte ge tillbaka de för det.. och bits inte mindre för det? då kan man ta de och säga loss då om man vill ist för fy.. och så vidare

Alex
0

Nja, kommer man bara fram och tar benet så lär man få en hund som håller sig undan så fort den har nåt gott.. Kommer man i närheten så går den iväg för att den tror den ska bli av med benet. Plus att risken för att hunden säger ifrån med hugg är större. Kan hunden loss vet den att det betyder att man ska släppa benet, och så får den beröm så fort den gör det. Om du förstår vad jag menar? Då kan alltså hunden vara helt lugn vad man är gör i dens närhet för att man inte kommer och tar benet helt utan förvarning. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

Real, hmmmm här har vi lite utav det där som människan tycker, men om man lägger fram det så här då, skulle du vilja att någon rycker ifrån dig tallriken/godiset när du är riktigt sugen utan förvarning, det tror inte jagFlört och det vill inte hunden heller.

Hellre då att du lär den tack och varsegod, för säger du tack så vet då hunden att du tar den ifrån den, för att sedan återlämna den med ett varsegod, börja med att lägga en gotta på benet tex och låt hunden vänta tills du har sagt varsegod, och framförallt ta det lugnt, och beröm mycket då det blivit rätt ;-).

Real
0

men jag förstår inte? jag trodde det var så jag menade också.. eller förstår ingen vad jag säger?:P haha! jag hade ju inte tänkt att hon skulle ta benet för hunden och sen springa sin väg och inte ge tillbaka de och sen fya.. nej nej! man sitter med hunden (precis som med loss?) ber att få ta benet "tack" "loss" "kan jag få den" "whatever?":P och OM hunden inte vill ge en det.. så tar man de ifrån den iaf. man säger fy innan för deras beteende.. för de är inte rätt att bete sig så? om hunden ger dig benet är ju det redan fixat.. men så var ju inte fallet. och så ger man tillbaka det iaf och gör om samma sak med att be om det osv..
hoppas jag är förstodd nu:S

Real
0

ingen hund kan ju loss eller tack innan den kan?:P om ni förstår? då måste man ju ta den ÄNDÅ om den inte lyssnar?

Alex
0

Därför tycker jag att man ska träna loss med nåt annat än ett ben, som hunden inte känner lika stort behov att försvara. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

Jag förstår Real, men en poäng som Alex säger är ju att träna med något annat först som hunden inte är lika förtjust i liksom, annars menade du ju samma sak som jag skrev :-)).

Lotta
0

Har du provat med maten? Att sätta honom ner och sedan säga varsegod, och hejda honom om han inte sitter kvar. Och låt handen vara i närhetan av skålen när han äter. Och sedan göra samma sak med benet. För har han lärt sig att du inte tänker ta maten eller i det fallat benet så kanske han lugnar ner sig :)

Zebben
0

Hunden har väl fått benet för att den skulle få äta på det, så varför ta bort det??

Alla hundar har rätt att försvara sitt ben/godis/mat från en annan individ oavsett om det är en hund eller ägaren. Det är så det fungerar i en flock och detta respekteras i en hundflock. Men när det kommer till människan så ska man helt plötsligt börja träna på att ta bort en resurs för hunden som den anser vara viktig. Varför?

Jo, det svider hos ägaren att man inte kan "kontrollera" hunden och alla får det inbankat i sig att man ska kunna ta bort en viktig resurs hos hunden. Det man gör när man tar bort ett ben från en hund som ligger och mumsar är att man sliter på relationen.  Och vem vill göra det.

Nä, fram för byteshandel. Det gynnar både hund och ägare. Hunden får något den uppskattar och ägaren får benet.

Pomperipossa
0

#12 För att jag vill kunna ha mina barn i köket när hunden äter och ändå vara säker på att hon inte hugger…. Om mina ungar så sitter i hennes skål så äter hon ändå maten utan problem och utan att försöka försvara den. Min dotter älskar att mata hunden med godis MEN om hunden skulle börja försvara godiset så skulle jag inte kunna låta dom göra så. (Nu sätter jag inte ungarna där utan dom får låta hunden vara ifred när hon äter.)Jag säger alltid varsågod till min hund när hon får nåt.

Fast å andra sidan så stannar hon på fläcken om hon är 50 meter bort och jag säger till…..inte många som är så….

Zebben
0

#13 Men hunden försvarar väl ändå inte godiset den bjuds på? Jag förstår inte problemet!?

Barnen har inte vid hundens matskål att göra den korta tid det tar för hunden att äta. En hund som får äta i lugn och ro försvarar inte sin mat.

Att hunden skulle försvara godis som dottern bjuder på låter väldigt konstigt. Bjuder barnen på godis som tar lite tid att äta så får barnen helt enkelt låta den ligga ifred. Men om barnen sitter och bjuder den på frolic, så finns där ju inget att försvara. Det tar ju en sek för hunden att svälja godisen och barnet bjuder kanske förhoppningsvis på en ny. En hund är ju inte så dum att den försvarar något den ännu inte fått.

Vet inte om jag missförstått Ditt inlägg, men jag ser inga som helst problem.

Leonis
0

#0 En valp som försvarar benet som du säger låter inte bra, du måste ta tag i det NU annars är risken det går överstyr, försök ta tag i nacken och ruska om den och samtidigt säg FY skarpt. Låter hemskt men du måste visa att du bestämmer inte valpen.

Pomperipossa
0

#14 Litet missförstånd där… Jag skrev att barnen inte är i närheten av maten när hunden äter. Men jag skulle ända inte kunna acceptera att hunden vaktar saker…. Du skrev att hunden har rätt att försvara sin mat/godis/ben mot alla och där håller jag inte med… Om min hund morrade åt mig för att jag tog av honom ett ben så skulle jag inte bli glad på henne. Vad är det som säger att hon inte gör samma sak med leksaker? Rent hypotetiskt så skulle hon ju då kunna försvara en nalle hon tagit av lillan….

Zebben
0

#15 Det Du föreslår är ABSOLUT inte att rekommendera! Måste tyvärr fråga om Du har någon hundkunskap över huvudtaget? Skulle Du göra detta även på en Thai eller Kambonjan?

Du vill väl bygga upp tillit och ömsesidig respekt med en valp och inte få den att känna sig otrygg och rädd för Dig?

Lotta
0

Jag har då aldrig tillåtit att mina hundar vaktar varken maten eller benen…det är väl endå vi människor som är den som ska högsta rangen inte tvärt om. Jag har också lärt mina barn att inte gå fram när hunden äter men dom ska banne mig kunna gå i närheten utan att hunden gör utfall =)

Pomperipossa
0

#15 Man ruskar inte en hund i nackskinnet! Hallå vad är det frågan om!!!!???

Zebben
0

#18 Det är vi människor som kommit på detta påfund att en hund inte får vakta sin mat. I hundarnas värld så är det full naturligt och acceptablet att försvara sina resurser. Så fungerar det i en hundflock och så fungerar det i en vargflock. Den som har benet oavsett rang, är den som får försvara och behålla benet. Detta accepterar en hund av högre rang, men inte vi människor, varför??

Pomperipossa
0

#20 Öh…..för att vi inte vill ha en vild varg utan en något sånär domesticerad jycke kanske?….. Min hund är väldigt lugn och trygg av sig. Hon har sina ben liggandes i hallen. Bär runt dom ibland och  lämnar dom lite här och var. Det känns skönt att veta att hon inte försvarar det ben hon grävt ner bland gosedjuren och som sen lillan kommer dragandes på.

Zebben
0

#21 Mina försvarar inte heller sina ben, men det finns hundar som gör och har stort resurintresse. Det tar längre tid än 15000 år för att få bort ett så otroligt djupt rotat beteende hos ett djur. Utan detta resursförsvar så överlever inte djuren i det vilda, så återkom om 15000 år och så har vi säkerligen hundar som aldrig försvarar sina godisar eller matskålar.

Om lillan hittar ett ben som hunden grävt ner bland gosedjuren så här det ju lillans. Då har hunden inget där att göra, då denna har lämnat ifrån sig benet en gång. Så jag förstår inte var problemet sitter. För jag antar att alla som har hund och barn lär barnen vilka regler som gäller i hemmet. Att alltid låta hunden äta och sova i fred.

Pomperipossa
0

#22 Enligt forskning så tar det rävar 7 generationer att bli domesticerade. Mina barn och mina djur behandlar varandra med respekt men jag vet att om lillan går fram och lägger handen på ett köttben hunden nyss fått så släpper hon direkt.(det skulle naturligt vis inte hända eftersom att hon inte får göra det för mig, men om) Tror det beror på att hon är väldigt lugn och trygg i sig själv och i sin situation här i hemmet. Hon vet vilka regler som gäller…. Det största "problemet" jag haft är att hon är totalt ointreserad av alla leksaker förutom pinnar och bollar….Glad

Lotta
0

#21 jag håller fullkomligt med dig, vi människor har tagit bort detta betende för att dom lever i en människoflock och då är det inte tillåtet att vakta varken mat eller ben. Skorpan lägger sina ben lite här och var och skulle komma på tanken att vakta det mot oss eller katten. Tycker inte att man ska vara orolig att hunden biter den som kommer i närheten, många bor ju i väldigt trånga lägenheter, ska dom då inte kunna skaffa hund? :)

Malin-A
0

om Lusse får ett smarrigt ben så vet jag att jag får ta det ifrån honom om jag skulle vilja, men jag låter han alltid vara när han får något.. men jag skulle nog inte tillåta att han morrar eller försvarar sitt ben gentemot mig, visst ligger det i deras natur o jag förstår att han vill ha sitt ben ifred, men skulle d hända något att jag måste ta ifrån honom benet så känns det bra att veta att jag kan…

sen så är det så himla stor skillnad på en vargflocks liv och på våran sällskapshunds liv..hunden måste ju rätta sig efter vårat liv och vilka regler som råder i vårat hem/familj..

sen ska man ju aldrig pressa för hårt på reglerna heller, en hund måste ju få vara hund, eller ja fast Lusse går ju under namnet bebis =D haha

Lotta
0

Malin du är också så klok… =)

Malin-A
0

va tvungen o lägga till lite =D

Lotta
0

Det är bra det, nu har vi nog fått med allt tror jag =)))

Vattnadal
0

Vi plockar aldrig av hundarna något de har, ens bara för att testa att vi kan. Skulle någon av dem stå och sbvälja något för den farligt, så skulle jag utan att tveka köra ner handen i halsen och fiska upp det. Räknar skarpt med att kunan göra det utan problem.

Bara att känna sig tvungen att kunna plocka av hundar ben ed, gör ju att de blir osäkra. De lär sig att inte lite på oss, då vi inte följer de skrivna reglarna, att den som har något äger det.

Vill man kunna ta något, tex en härligt märgben med lite smarriga köttrester på, varför inte ta fram en korvbit, och ge den till hunden och sedan ta benet.

När hundarna får mat här, ställer vi ner skålarna, säger varsågod och de får äta. Istället för att vara och peta i maten, eller ta den för att lära hunden att vi kan, så lägger vi i något extra gott. Antingen bara släpper i det, eller påkallar uppmärksamhet med ljud, och berömmer då hunden slutar äta och tittar upp, för att sedan stoppa ner godiset i skålen.

När Raksha var ung hade hon en mycket kort period (på ca en vecka) som hon morrade åt Krister då hon tuggade ben. Varje gång hon morrade blev han arg och tog av henne benet. Det gjorde ju inte saken bättre, utan snarare tvärtom. Hon visste ju att så fort han kom nära, så tog han hennes godis, FAST hon sa att han inte skulle. Efter en snabbkoll i en av A Hallgrens böcker, satte sig Krister istället bredvid henne när hon morrade. Han tiottade inte på henne, utan bara gäspade då hon morrade. Då kröp hon istället upp ui hans knä och vara bara hur lycklg som helst. Efter det har hon aldrig morrat i en dylik situation. Hon har tom lärt siga tt inte vakta ben mot andra hundar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lotta
0

Alla sätt är bra utom dom dåliga =) Men det är viktigt att hunden lär sig att man ka ta av dom antingen leksak, ben, eller mat. I fall det skulle komma ett barn och man inte är på sin vakt, det kan ju faktiskt hända även den bästa :)

Malin-A
0

har man en hund som morrar åt en när det gäller att ta ben osv, så är jag helt enig med dig vattnadal, d tjänar ju inget till att ryta o försöka slita loss ett ben ifrån hunden, d gör ju saken bara värre.. som ni gjorde me Raksha låter ju toppen.. =)

Pomperipossa
0

Malin är klok som en bok..:)

Wikstr_m
0

Min Nikita 8 veckor gammal morrar, mullrar, skäller och hugger efter min äldsta Jack om han försöker stoppa ner näsan i hennes matskål. Och så länge det är matskålen lägger jag mig inte i, men dock kan jag få avbryta dom ibland om det går för långt. Måste säga att Nikita har ett sjuhelvetes humör, och Jack den fegisen hyser stor respekt för henne. Öööh, borde det nte vara tvärtom? Räcka ut tungan

Vattnadal
0

De barn som finns i umgängeskretsen vet att man inte tar saker av hundar. Kommer det främmande barn och är med våra hundar, så talar vi om vad som gäller, och håller koll.

Vi skulle knappast ge hundarna ben ed när det ä'r främmande barn med heller, hundarna här hemma kan börja tjafsa med varandra, så bentugg sker alltid under uppsikt, eller med hundarna 2 och 2 i rummen.

Jag anser inte att en främmande unge ska kunna ta av mina hundar saker. Det är min uppgift att se till att skydda mina hundar från sådana situationer, och det har jag gjort framgångsrikt under många år. 

Den enda som utsätts för främamnde barn egentligen, är Raksha som är med på jobbet. Blir barn för jobbiga går hon undan. Ser jag jobbiga barn, så får hon ligga bakom kassadisken för att komam undan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kittentotts
0

Oj va många som svarat migSkrattandeRoligt läsa era svar!

#11 Kan tala om att kajsa inte gör så med maten som med benet hon fick igår.

#12 Man kan inte ha en hund som riskerar hugga barn o annat som kan komma fram just då den biter på något gott, Jag räknar med barnbarn under tiden kajsa lever som ska kunna springa runt i huset. Har aldrig haft problem med hund innan genom året, därav min fråga hur jag bäst lär hunden bli trygg i att vi inte snor hennes ben mm, lära in att det ingen fara är.

#15 Nej jag undviker nacken, det går lära in på annat vis. Inga problem med kajsa mentalt, hon fick sitt första saftiga märgben igår, inte så konstigt hon försvarde då hon riktigt darrade, men efteråt nu så har det gott bättre. Vi klappar henne medans hon ligger myser med benet, sen ber vi snällt få titta, och så säger vi åh så duktigt, inga problem alls, övning tror jag innan hon vet vi inte tar benet.

#16 Jag håller helt med dig om att det är inte tillåtet försvara! Man måste veta man har en pålitlig hund.

# 29 va så jag gjorde igår, satte mig bredvis kajsa för prata när hon hade benet, hon är mkt lugnare nu.

Och självklart ger man inga ben el annat när främmande barn är i närheten, detta ska de ju ha när det är lugnt. Men jag har en pojke med autism på 9år.Man vet ju aldrig! Igår sa jag t pojken vad kajsa gjorde, han förstog precis, så vi kommer träna bort detta på ett lugnt sätt.

Tack för alla svar!

Pomperipossa
0

#35 Jättebra..:) Hoppas det går bra för er. En hund som är trygg i sin position i hemmet är också trygg i sig själv.

Lotta
0

Ja som jag brukar säga…alla bra svar är bättre än dom dåliga :)

Zebben
0

#24 Människan har inte alls tagit bort detta beteende från hunden. Då skulle ju dessa frågor aldrig dyka upp överhuvudtaget. Så länge människan fortfarande avlar på att hundar ska ha resursförsvar så kommer vi aldrig få bort detta. Det sitter i vargen/"hundens" överlevndad i att försvara sin mat. Sen självklart har vi fått hundarna väldigt domesticerade och vissa individer mer eller mindre.

Man kan inte säga att man SKA kunna plocka bort hundens resurser. Det har väldigt mycket med ras och individ att göra. Visst är det jättebra om en hund inte är vaktar på ben och leksaker, men dessa hundar finns i mängder och fungerar ändå ypperligt i familjer.

Zebben
0

#23 Hur vet Du att Din hund inte skulle försvara sitt ben mot lillan, när hon aldrig försökt ta det någon gång?

Pomperipossa
0

#39 För att jag skulle kunna skicka fram dig att ta det utan att hon skulle reagera….. Hon vaktar inget mot människor….