Hur mycket vatten ska han dricka?
Jag skulle bara vilja veta hur mycket en stor hund på ca 70kg ska dricka om dagen? Vet att det beror lite på hur mycket motion han får, men han ska inte ha för mycket. Varje dag tar vi en långpromenad och så mindre rundor då vi går till en äng där han får springa av sig flera gånger om dagen.
Jag tycker nämligen att min grand danois dricker för mycket, fyller på hans stora vattenskål väldigt många gånger om dagen. När vi går ut så brukar han stå och kissa i fem minuter samt att han har en tendens att kissa på sig på nätterna.
Kan det vara något fel på honom?
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har det alltid varit så eller är det nåt nytt?

Har läst att om hunden dricker mer än ca 1dl per kroppskilo och dag så kan det vara "onormalt" mycket. Alltså om din hund dricker mer än 7 liter per dag.
Men att han kissar så länge och dessutom kissar på sig om natten i samband med att du tycker han dricker mycket gör att jag råder dig att kontakta veterinär helst redan imorgonbitti då dessa saker kan vara symtom på bland annat diabetes, njursjukdom, förstorad prostata (vanligt på äldre okastrerade hanar), mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1: Fick honom i januari men jag tycker att han dricker mer nu än vad han gjorde när han kom hit.
#2: Okej, 7liter alltså. Då ska jag börja mäta upp allt vatten han får så jag har bättre koll på det. Vi har en tid bokad hos veterinär nästa vecka för en hälsokontroll och för att ta lite prover m.m. Kan han ha någon njursjukdom eller diabetes även om han är pigg och mår bra i övrigt?
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Vissa hundar dricker även mer när dom äter vissa foder, vet jag av egen erfarenhet :)
Tuggar han även mycket på ben, så kan han bli törstig av det också.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.