Övergång till Orijen
Jag såg på hemsidan för Orijen hundfoder att de rekommenderar att man ska byta direkt utan infasning om man byter foder till Orijen.
För mig låter det väldigt konstigt.
Vad tycker ni och vet någon varför det är så här på just Orijen?
Länk.
Jag läste det också i min tråd, för mig spelar det ingen roll då min hund struntade i det förra fodrets kulor och bara åt ORIJENS. Men jag har också både hört och läst att man ska blanda så hunden får vänja sig!
#1 Ja det var när jag skrev i din tråd som jag upptäckte detta.
Ville inte kapa din tråd med att diskutera det när du undrade om fodergivs så jag skapade en ny ;)
Men för mig låter det väldigt konstigt.
Varför skulle det vara bättre att byta direkt?
Och #1, om din hund struntar i det gamla fodret när ni fasar över är det ju inte så mycket att göra, men jag tycker i alla fall att man borde försöka göra en snäll övergång, för deras magars skull…
Det kan ju vara så att det inte ska bli fel i balansen tänker jag. Jag har egentligen inte förstått det där med övergångar…. Varför blanda två foder där sammansättningarna är olika? DÅ om någon gång kan det väl bli tokigt.
Mina hundar kommer ju från spanien och portugal, så det blir ju väldigt tvärt byte när de kommer hit. Jag har aldrig haft några som helst problem (eller, hundarna ska jag väl säga :) )
#2 Du får kapa min tråd hur mkt du vill och dessutom handlar ju detta om något än det som står i min tråd! Nej jag vet det finns inte så mkt att göra så vi får se hur magen blir, jag återkommer till det haha =)
#3 där har du ju faktiskt en poäng, något jag aldrig har tänkt på.. Det är ju faktiskt en stor skillnad på Kesos foderbyte faktsikt..
#3 Fast oftast är sammansättningarna inte såpass olika att det kan bli tokigt med brister/överskott.
De flesta foder har nivåer av näringsämnen så mycket högre än minimum att det inte kan bli några brister. Och vad det gäller balansen på de näringsämnen som inte får bli för höga i förhållande till varandra är det ofta väldigt lika på alla foder.
Men du kanske har rätt i att man borde kolla lite extra och räkna lite innan man fasar över hur som helst…
Vad är det som är så speciellt med Orijen då?
Jag har tittat på analysen och innehållsförteckning men ser inte problemen med en ordentlig övergång.

Då jag bytte till Orijen så bytte jag rakt av som det stod på deras hemsida och har aldrig vart med om att hundarna blivit dåliga i magen av att byta snabbt över till det, men däremot har jag sett många som blivit dåliga av byten mellan andra foder, varför vet jag inte.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#6 Hmmm.
Nu blev jag jätteförbryllad!
Ska försöka diskutera det här i min kurs så kanske jag kan återkomma med något klokare… Eller ännu mer förvirrad haha!
Vi bytte tvärt till Orijen och det var inga problem alls.
//Lina
3 att man smyger in foder vid foderbyte är väl mer bra för deras magar och jag tror inte att det är så farligt med tanken på att man har bytt helt efter ca 2 v till det nya fodret.
När jag bytte foder på Chanel till orijen så var det rakt byte även när vi bytte till färskis så vart det rakt foderbyte. Dok innan har vi fått blandat foder för att Chanel har haft problem med kännslig mage.

Tror inte det är någon större fara att man smyger över från ett foder till Orijen. Om det nu blir lite upp och ner med näring och balans osv så handlar det ju bara om knappt 2 v övergång. Hunden hinner knappast bli dålig under denna tid.
MEN jag har bytt tvärt över på båda mina hundar och det var absolut inga problem. Även ca 8 andra hundar som jag jobbar med har det bytts tvärt över till Orijen. Var inga problem trots att 2 av dessa hundar är väldigt känsliga i magen i vanliga fall.
Nu kan ju jag säga iaf att detta var inte bra för Keso iaf. Det bara rinner ur honom, hela tiden.. Har sovit 4.5 timme med spring 1 gång i timmen och det bara rinner ur honom!
#11 Usch stackarn :(
Fasta honom nu då och sen starta upp magen försiktigt.
#12 Ja det är inte roligt alls! Japp håller på för fullt!