Hur gör man när man undviker situationer?
Vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Men jag försöker:
Om jag t.ex vill att hunden inte ska gå fram till människor på promenaden t.ex, hur ska jag träna detta utan att andra människor i omgivningen drabbas?
Jag vill ju inte behöva koppla henne när det kommer en människa (för säkerhetsskull), men jag vill ändå att hon ska strunta i folken helt och hållet, men hur ska jag träna in det när man på något sett underviker situationen?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Lämnar en kommentar här för detta behöver jag också tips på.
Inkallningsträningen går framåt men jag vågar aldrig ha min valp lös för vi bor mitt i stan och det är svårt att hitta en plats där det inte rör sig andra människor och hundar.
Det jag, och jag gissar du också, är ute efter är tips på hur man tränar hunden att inte springa fram till andra människor och hundar utan tillåtelse.
Träna inkallning och lägg sedan på något fot-kommando så hunden går bredvid dig vid möten. Sedan kan man släppa iväg den igen. Jag tycker att man alltid ska ha hunden bredvid sig vid möten av respekt för dom som kanske är hundrädda.
#2 Det är ju det jag vill åt. Men det jag tänker på är att om man har en hund som vill hälsa på alla är det en bra bit dit. Även om man kommenderat den till sin sida kanske den verkligen vill springa och hälsa på hunden/människan och utan koppel kan det då vara svårt att stoppa den.
Är det bäst att träna hårt på kommandon och störningsträna ordentligt? Då t.ex. inkallning, stanna, nej, fot/gå bredvid.
Eller är typ skvallerträning ett bättre sätt?
Ja men herregud, det krävs träning till allt :) Ha ett koppel eller långlina från början tills att hunden verkligen kan.
Man kan inte börja sätta krav på hunden innan hunden kan och vet vad det är man vill av den. Börja med att träna inkallning med störning så den är klockren och hunden kan komma i alla situationer. Sen kan du börja träna på att hunden ska gå vid din sida på kommando och när den kan det så kan du börja sätta ihop det.
Skvallerträning är jättebra. Du får prova dig fram till vad som funkar bäst för både dig och din hund

Börja med att leta upp en himla bra belöning, någonting som är mycket roligare än personen ni möter på promenaden. Sen är det dags för att träna in inkallning, träna det i olika situationer och miljöer så att hunden är helt säker. Träna in hundens namn, träna på avstånd, träna hemma på grusvägen/innegården/gräsmattan osv. Använd långlina ute på promenader om det behövs som en extra säkerhetsåtgärnd. Kräv bara av hunden att den ska komma tillbaka till dig nu i början, stå sen stilla vid eventuellt möte. När ni är säkra här så är det dags att lägga in fotkomando, och börja även här på ett lugnt och tryggt ställe som ovan, tex. gräsmattan. När hunden kan gå fot är det dags att ta sig ut på prommenad, kalla in hunden som tidigare och koppla den, gå fot förbi det ni passerar, beröm och släpp lös. Och när detta funkar så kan du stoppa undan kopplet och låta hunden gå lös bredvid dig vid möte =)
Nu har jag säkert missat detaljer, men i det atora hela så skulle ja träna in det såhär på min hund. Och glöm aldrig att belöna för rätt beteende! =)
När jag tänker efter så kan min vovve detta, på ett ungefär :p
Försöker tänka ut hur jag gjort… Jag har inte medvetet just Tränat detta utan det går av bara farten när jag är ute och går. (jag har han alltid kopplad, för jag har inte tränat någon inkallning på honom alls)
Varje gång vi ska gå över en väg säger jag åt han att stanna, sen tar jag i selet/kortare koppel och går över. Försöker få honom att gå nära utan sträckt koppel.
Samma sak vid hund/människomöten. Då säger jag åt honom att vänta/stanna så han går breve.
Detta går nu ibland av bara farten för honom. Om han ser en människa/cykel som kommer mot oss brukar han stanna upp och vänta tills jag är breve honom så fortsätter han sen snällt breve mej. (han går nästan alltid före) Men däremot om vi möter en hund vill han gärna fram och hälsa. Då behöver jag dock bara harkla mej lite så kommer han och går breve mej..
Ja detta blev långt men det är hur jag gjort för att få honom att gå breve mej vid möten. Och nåt man ska tänka på är att alltid mötas så dom du möter går på din sida och inte hundens.
#4 Det är väl självklart att det krävs träning och tid, jag ställer absolut inga krav på henne nu.
Jag menar att jag vill ha tips på övningar för att höja chanserna till att detta ska bli bra.
Även om jag skulle ha haft bra inkallning och fotgående så skulle det inte hjälpa mig i den situation som du beskriver TS. För har jag en hund som busar runt lös, så är det inte säkert att det är just JAG som ser andra människor eller andra hundar först.
Jag har istället använt mig med skvallerträning 
Kan dessutom tillägga att inkallningen på mina hundar har inte varit så bra. Och något fotgående har jag inte varit intresserad av att lära dom. Enda gången jag behöver ha dom gående intill mig är när vi går över gatan eller vid möte. Och då behöver dom inte gå direkt 'fot'.
För mig som INTE har inkallning eller fot, så har skvaller räckt.
Läste TS en gång till. Såsom du skrev att du vill att hunden "ska strunta i folk helt och hållet", så tror jag INTE att man uppnår det genom att ha inkallning och fotkommando. Blir inte inkallning och fot nästan som en negativ (=bestraffning) grej då? För inte vill du väl att din hund ska tycka att människor är något dåligt? Eller att hunden kommer tycka att människor är skit för 'då måste jag komma till matte och gå som en stel pinne'?
Nu tror jag ännu mer på skvallerträning i detta läge 
#9 Det behöver ju inte vara en dålig grej. Det kan vara så enkelt att hon vill att hunden ska gå breve henne, men att vid tillåtelse från henne kanske hälsa på mötande om dom stannar och pratar.
Så är det för mej. Olle går snällt breve mej och ser mest besvärad ut för att han måste gå där, men om jag säger åt han att gå o hälsa på den vi möter blir han SUPERglad.
Vad menas med skvallerträning?? o_0
Det är just det jag menar…
att Olle går snällt bredvid MEN ser besvärad ut av att behöva göra det.
Det är just det beteendet som jag INTE vill att mina hundar ska ha. Jag vill att mina hundar ska skutta lyckliga bredvid mig för att dom har varit duktiga och 'hittat' en annan hund eller människa. Mina hundar ska glatt 'berätta' för mig "vet du vad jag såg?".
Hunden ska alltså glatt skvallra för mig 
Jag vet att jag skrev "bestraffning" förut. Men jag hittar inte nåt bra ord, även om jag tycker bestaffning låter lite väl hårt.
Det jag menar är att om hunden behöver komma på order och gå intill mig på order, så är det inte direkt så att hunden själv tycker 'tjohoo, vad kul att gå här intill husse/matte som en gammal padda'. Det är då något negativt. Jag har hellre lyckliga lydiga hundar, än hundar som lyder order som en robot.
Upptäckte nu att jag inte nogrannt redogjort för skvallerträning. Jag bara kastar ur mig något och tar för självklart att alla läst samma böcker som mig, gått på samma kurser som mig, umgås med samma människor som mig 
Enkelt förklarat så lär man hunden att 'berätta' när den ser något.
Så fort hunden nosar harspår (ser en barnvagn, ser en ko, ser en katt, en hund, en människa) så klickar man (eller säger bra) och trycker in en korv i munnen på hunden.
Man belönar helt enkelt hunden för att den är uppmärksam. Eftersom hunden vill ha min korv så kommer den inte kunna springa iväg mot objektet, då det är jag som håller i korven och är den som 'betalar' 
När hunden är säker på att skvallra så behöver man inte korven längre. Det räcker med att hunden blir bekräftad för att den gjorde rätt när den 'skvallrade' till mig 
Jag har inga bra tips eller så, men varför inte koppla hunden ändå, och tänka på att hundrädda människor som får panik med en lös hund…? Lydig eller ej..
Jag har flera jag pratar med vi är nu 6 hundägare + 15årig son vars kompisar ställer upp för träning då säger jag vad jag ska göra o vad dom ska göra. Något jag kan varmt rek att man skaffar flera träningspersoner o informerar om detta slipper man utsätta "okända" personer på träningsuppgifter :)
#13 Jag skickar ett pm istället, känner att tråden börjar komma in på villovägar om jag fortsätter skriva här :p

#13 Ja skvallerträning har jag läst tidigare om och gillar det, både träningssättet och målet är bra.
Men jag tror att det är bäst att se till att grundkommandon och inkallning sitter ordentligt innan jag börjar träna det, min hund är väldigt ung…
Eva Bodfäldt har en artikel på sin hemsida om skvallerträning.
Det jag syftar på är väl att hon inte ska gå fram till någon/följa efter någon.
Nu har jag en ganska lätt hund på ett sätt, för hon är en aning reserverad, och blir inte direkt "labradorglad" när hon ser människor, men jag vll vara helt säker på att hon inte hittar på nåt bus! 
Jag vill absolut inte att hon ska se människor som något negativt.
#19 Men då är jag ute efter precis samma som du 
Fats skillnaden är väl att min ofta blir "labradorglad" när hon ser andra hundar och människor haha, fastän hon är en sheltie ;)
#20 Jaså, jag har också en Sheltie. 
#21 Jag vet :P
Det går att skvallerträna i koppel också 
Att man tränar inkallning och fot är inget hinder för att skvallerträna i koppel. Att skvallerträna är inget hinder för att träna inkallning eller fot.
Min stackars Jack Russel har väl fått träna allt mellan himmel och jord samtidigt
Dessutom inte endast med mig, hon har haft oturen att vara älskad av alla som ser henne så hon har varit en 'vandrande' hund där både barn och ungdomar lånat in henne på kurser.
Hon har inte haft några problem att lära sig. Det är snarare JAG som haft problem att förstå 'vad vill hon nu träna på?'. Jag har dock kommit på att om jag bara sätter mig ner framför henne, så kör hon gärna sin senaste repetoar och då brukar jag komma på vad som senast har tränats in.
Så visst kan du träna inkallning, fot OCH skvaller utan problem. Det ena tar ju inte bort det andra liksom.

Slog mig just att Eva Bodfäldt själv skriver i sin bok Kontaktkontraktet något om att med inställningen att en bra inkallningssignal är lösningen på alla problem, så missar man att en inkallningssignal är åtgärdande och inte förebyggande. Alltså måste hunden göra fel först för att du ska kunna tillrättavisa. Hunden måste alltså själv söka sig bort från dig innan du kallar in och belönar.
Är det inte då smartare att hunden från början blir belönad för att den gör rätt (t.ex. skvallrar)? Då tränar du ju inte in 'varsågod gumman att göra fel nu, för annars kommer du inte få höra 'bra' eller få godis eller på annat sätt bli bekräftad.
Är du med på hur jag menar? 
#24 Ja jag förstår vad du menar och jag tror också att det lätt kan bli så. Men det beror nog på hur man träna inkallning.
Men som du säger, jag vill att hunden håller sig till mig istället för att springa fram och sen bli inkallad och då är nog skvaller träning en bra metod!
Varför jag vill vänta med att skvallerträna är inte enbart för att jag också tränar inkallning. Och jo jag tror det kan bli för många saker att träna på en gång, både för mig och henne. Hon är på väg in i slyngelåldern nu så jag vill kunna hålla reda på vad vi tränar på och på hennes framsteg. Med allt med valpkurs, inkallningsträning m.m.
Jag är övertygad om att jag och Yezz-an har samma bokhylla, samma föreläsningar, samma länkar, samma tidningar och samma kurser i ryggsäcken. Jag förstår precis vad du är ute efter och ska försöka förklara det med andra ord! ;)
Det finns minst 3 sätt (som nämnts ovan på diverse sätt) att få sin hund att utföra det TS (med flera) vill ha. Alltså - inkallning -> gå "fot" förbi och samtidigt strunta i mötande.
1. Att föraren kallar in, ger fotkommando och belönar. Hunden "blir beordrad" att utföra detta och gör det för att föraren vill så. Antingen för att det är en hund som verkligen vill göra som matte vill eller för att undvika "det som annars händer" - att bli hindrad av ett harklande eller av en stekpanna i huvudet eller att matte upprepar kommandot(somliga hundar tar verkligen åt sig av det och ser det som en rejäl bestraffning!), vad nu hunden känner är tillräckligt för att låta bli trots att den kanske vill fram och hälsa. Det är hunden som säger "jag går här för att jag det är bäst så även om jag hellre vill något annat". För denna hund är människan roligare än vad ägaren har/har haft, och det är vad som brukar kallas för "min hund vill inte ha godis när vi passerar utan jag måste säga ifrån" i vissa fall.
2. Att föraren kallar in, ger fotkommando och belönar. Samma sak, men för hunden något heeeelt annat! Denna hund känner glädje i att utföra det ägaren vill och vet att det leder till något kul att följa mattes kommandon. Här är också belöningen matte har det som är mest värt, till skillnad från 1an där hunden ju hellre hade velat något annat. Dessa hundar är ju därför ganska lätta kan tyckas, men det kan fortfaraned ha varit svårt att få till om föraren haft svårt att sätta rätt krav och träna i rätt situationer, eller för den delen hittat rätt belöning eller rätt personer att träna på.
Dock betyder det INTE att alla hundar som helst av allt vill till männsikan måste gå med känslan i 1an! Det är fullt möjligt att få till "en 2a" med den också. Hur? Använd mötande som belöning när det finns tillfälle, tillsammans med "värde"-träning (återkommer om det längre ned). Därtill behöver i många fall även 2an, som gillar andra belöningar också, ha sådan träning. Att något nytt dyker upp kan ju vara så mycket roligare att upptäcka än det föraren har!
3. Är när Hunden självmant vänder sig till föraren och håller kontakten/struntar i mötande. Denna hund har en klar uppgift och det är hundens ansvar att "göra rätt". Även här självklart genom massvis med träning. Skillnaden är att hunden inte behöver "vänta in" ett kommando för att veta vad den ska göra vilket i sig kan skappa problem som nämnts i inlägget ovan. För att kunna kallas in på längre avstånd måste ju hunden öka avståndet. Så när vi tränar på att kunna kalla in på längre avstånd väntar vi ut att hunden söker sig längre ifrån oss - precis vad vi egentligen inte vill att den ska göra. Har själv erfarenhet av hundar som rymmer bara för att få höra inkallningssignal och springa till belöning hos ägaren!
Iom skvallerträningen, eller vad man nu vill kalla det och hur man nu vill ha det, blir människan en signal och inte bara "främmande människa kommer mot mig, vad ska jag göra?"
Inte heller behöver man träna in ett kommando på ett belöning och sedan störningsträna det, t.ex. sitta i köket i tre veckor och träna inkallning och sen i vardagsrummet, i störningsfritt område, möte på långt håll, möte nära, möte med flera… - här sköter hunden allt själv och man kan börja direkt med mötena. Fortfarande med avstånd och så vidare, men man riskerar inte att slita ut något kommando eller så.
Ett hett tips i möten, eller under promenader över huvud taget, är att bara hålla i kopplet men föra hunden som om den vore lös. Köp ett extra långt koppel eller ha lina och ta inte tag i kopplet när ni får möte. Se bara till att hålla det avstånd som krävs för att hunden inte ska nå fram om den skulle försöka! På så sätt kan ni träna även i koppel och det kommer underlätta träningen framöver.
Andra vägar in är t.ex. att träna och leka i närheten av andra människor och be dem att helt enkelt strunta i hunden(eller utnyttja andra utan deras vetskap…). Har man en hund som någorlunda även bryr sig om annat än människan så belöna att den tittar mot människan och gör det rejält. Belöna så länge hunden har kontakt med dig. Släpper hunden och gör annat så låt den va. Tittar den mot dig - belöna. Tittar den på människan - belöna. När hunden förstår att man kan titta på människan för att få belöning så vänta tills den vänder sig mot dig och belöna därifrån. Snart kommer tiden hunden tittar på människan minskas då det ju är från dig det roliga kommer och hundar gärna tar genvägar till det roliga.
Här hemma brukar jag dra igång ett träningspass lagom tills dess att någon kommer hem. Vi tränar något och när hunden märker att någon kommer så får den belöning och får fortsatt så för att han håller kontakten alternativt tittar mot människan och vi börjar om igen, tills jag ger ett ok att hälsa och bryter träningen (om det är någon han vill hälsa på). Nu när han vet att han får extra mycket gott gott av mig när någon kommer så kämpar han ännu hårdare med att hålla kontakten med mig och tar i lite extra i sina försök att göra rätt och går bara iväg om jag ger honom hälsa-kommando. Bara för att man får godis om man lyder och får fortsätta jobba, inte för att han bryr sig något alls om personen i fråga ;)
Värdeträning är annat roligt. Även där - en person som inte ska bry sig alls om hunden, perfekt att göra när man är ute och går flera stycken. Något vi ofta gör, 3 personer och 3 hundar. Alla hundar går till rätt ägare och lyssnar till rätt ägare då det är den personen som man får ut något av. Går hunden fel händer ingenting. Går hunden till mig händer massor! Det är också vad som händer när man skvallrar och tränar nära andra - okej, hunden får en köttbulle för att titta på människan och sen på mig. Men, jag är med varje gång - de mötande är olika hela tiden och håller alltså värdet "1". Jag är där jämt och får alla köttbullars värde :D
Något svårare är att använda människor som externa belöningar. Alltså - har du varit duktig så får du gå och hälsa. Hunden jobbar för att få gå och leka med den andra personen. Kanske inte så smidigt vid möte-träning men jättesmidigt när man tränar flera personer och ens hund gärna går till någon annan, har en hund som gärna kollar in domaren på tävlingar osv. Eller när man ska möta en familjemedlem eller vän som hunden gärna vill smita iväg före till.
Att inte förbjuda hunden från att hälsa kan i sig göra träningen lättare. Gör man det "förbjudet" för hunden talar man ju om att den där människan är BIG deal och något som föraren bryr sig om och hunden tänker "nu kommer det en människa och jag vet att de kan vara skitroliga men matte är tråkig och säger att jag inte får". Om hunden istället bara vet att "jag kan hälsa om jag vill, men det vill jag absolut inte för matte är Mycket roligare så jag tänker gå med henne" så blir det roligare och lättare för alla parter.
Nu blev det väääldigt långt. Det korta svaret hade blivit "träna som om att kopplet inte finns och hunden var lös, gör kopplet/linan längre och avstånden mindre allteftersom ni får lyckade resultat och håll det positivt! Koppla gärna ändå när ni möter någon, man vet ju aldrig med folk, men se till att det inte blir ett straff utan något som är bra"…. :)
"…. har samma bokhylla…." Vad charmig du är 
Tack för hjälpen. Jag är kass på att förklara. Skvallerträning = trycka korv i munnen blir det när jag förklarar 

#26 Nu fick jag ett riktigt bra tips! När vi har varit ute och gått flera stycken har jag inte haft mest värde för mig hund, inte minst heller men jag vill ju/ska ju ha MEST såklart!
Jag har inte tänkt på att det såklart beror på att de andra människorna också ger honom godis, leker med honom osv, t.o.m mer än mig många gånger. Gud vad trög jag känner mig att jag inte kommit på det innan, men tusen tack!!! 

Ha något riktigt smarrigt i fickan o när någon kommer så går hunden nog ganska så fint. och när hunden går där så säger du t.ex. "gå fint" så att hunden lär sej det :)