Fy vs Nej
Läste skötselråden som medföljde när kompisen köpte hund. Man fick ALDRIG höja rösten, inte säga fy (som var ett fult ord, oavsett hur man sa det) men nej var okej.
Personligen tycker jag fy eller nej inte spelar någon roll, utan hur man säger det och korrigerar ev. fel. De vet ju inte exakt vad orden betyder, utan vad som händer när ordet sägs. De tänker ju inte "stanna=sätta sig på rumpan, tassarna på marken och vänta tills annat kommando ges". Vet en hund som sätter sig om man säger bajskorv…
Vad tycker ni?
Nej jag tycker inte det har någon betydelse vilket som används. Själva ordet har ju faktiskt ingen betydelse.
För som du säger, hunden vet ju inte vad ordet betyder, det dom lär sig är ljudet. Som ljudet när man säget sitt betyder att sitta. Men där skulle man ju kunna använda vilket ord som helst. Det viktiga är väl mer att man är konsekvent i valet av ord.
Det viktigaste är att man LÄRT hunden vad ordet betyder (vad man menar med ordet)
Precis Maja2. Vet inte hunden vad man vill med ordet så kan man ju lika bra säga rapakalja.
Hunden vet ju inte automatiskt att ordet Fy är negativt..
Det är ju Hur man säger det..
Du kan ju säga Saab, filt, lampa..
Nej, tycker jag inte man ska använda, då det är ett ord man vanligen använder ändå i vardagen..
Själv säger jag "Hey!" eller "Sccht"
#4 Jag säger också sccht xd
Min mor hade en väninna som sa "Hälsningland" när hon blev förbannad på sina hundar. Hon tyckte inte om hälsingland och därav ordet. Hundarna "reagerade värre än ett vid nej", vilket jag tolkar som att de tog åt sig rejält av det. Men jag vet inte…
Ett exempel på alternativt ord bara :)
Ja men jag kan förstå det lite. Kan tänka mig att ett fy lättare blir fult och argt än ett nej.
Men självklart håller jag med om att det är innebörden man ger ordet som är det viktiga.

Menade inte boken att man inte ska säga "Fy dig, vad har du gjort", medan ett "Nej, sluta upp med det där" är OK.
Ett sådant fy kommer efter att hunden är klar med felbeteendet, och ger ingenting, medan det nejet är menat att avbryta med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#8 Lite så jag tänkte, att innebörden av ett fy blir sämre än innebörden av ett nej…
Jag gillar inte "nej" då jag tycker så många missbrukar det ordet.
Min 'fritidsgård' (sönernas tonårsvänner), som ägnade sina dagar här hemma med mina söner ville bara snällt hjälpa till med valpens uppfostran. Det kändes som dygnets alla vakna timmar bestod av "NEJ Fiffi!"
Ordet kändes så missbrukat, så jag fick en känsla för att hunden inte längre brydde sig om ifall man sa "Nej".
Desstuom gillade jag inte att hennes namn användes i samma mening som "Nej". Fick en känsla av att inkallning för henne inte var så positivt då man sa "Fiffi, kom". Hon hade lärt sig att Fiffi följs av något trist. Som t.ex. att strumpan togs ifrån henne, eller annat förbud som gjorde att det roliga tog slut.
Så jag har bytt ut både hennes namn OCH nej.
Nu heter hon egentligen inte Fiffi och det har hon aldrig hetat. Jag använder bara Fiffi som alias när jag skriver, för att man ska få en bild av att hon är liten och skulle kunna vara en ouppfostrad tanthund 
Hon heter Carmen, men jag ropar Loppan när jag vill att hon ska lystra.
Istället för "nej" säger jag "Stopp", "Tschh!", "a.a.a.a.a!" beroende på situationen.