Att lämna hunden ensam
För ungefär en månad sen var vi tvungna att ta bort våran första hund. Nu har tankarna på ny hund kommit upp. Problemet är att vi kommer inte kunna ha den nya hunden hos våran hundvakt längre för hon känner att hon inte orkar med en unghund. Jag undrar, om man går en ordentlig promenad på morgonen (ca 1,5h) och kanske gömmer lite godis när man åker, hur länge kan hunden vara ensam då? förstår att det är mycket beroende på hund, men hur gör ni på dagarna? Jag menar självklart inte att lämna den som valp, det tränar man ju steg för steg. Ska vi ta valp blir det i början på sommaren så vi är hemma med den dom första månaderna.
Hoppas att ni förstog mitt inlägg, kände själv att det blev lite rörigt.
Själv känner jag att mitt samvete klarar kortare stund än vad mina hundar gör 
Den ena hunden (3 år) klarar bara 4 timmar. Då skyndar jag hem så det inte går mer än tre, för jag vill inte att hon ska hinna uppleva känslan av att 'nu är jag uttråkad', 'det händer för lite', 'jag kan hitta på egna bus', 'kan prova skälla på ljud utifrån', 'snokar jag runt kanske jag hittar nåt att bita på'.
Hittills (på 3 år) har hon inte skällt mer än vid två tillfällen. Men båda gångerna hade det gått mer än 4 timmar. Röjt ner mina pennor och papper på golvet från vardagsrumsbordet har hon gjort för många gånger. Men aldrig då jag håller 3-timmars pass.
Den andra hunden (6,5 år) klarar hur länge som helst ensam. Men jag skulle aldrig lämna henne mer än 6 timmar.
Två av mina 'dagbarn' lämnas ensamma 4 timmar, innan jag kommer. Dom är 7 mån och 1,5 år. Och jag kan inte direkt påstå att det funkar, för det gör det inte. Jag är ledsen varje gång jag kommer dit när 7 mån valpen varit ensam så länge. Han äter upp trappan, skohyllor, skäller m.m. när han är ensam.

Jag kan känna att det nästan är omöjligt att svara på din fråga. En del hundar fixar ju att vara hemma själva ganska länge och ganska tidigt medan andra inte klarar det under hela sitt liv.
Därför skulle inte jag skaffa en valp/vuxen hund om jag inte var säker på att jag själv/hundvakt kunde vara med hunden i princip hela tiden. Jag tycker inte en valp ska lämnas överhuvudtaget på ganska lång tid (mer en ytterst korta studer), några månader på sommaren räcker inte att vara hemma med den för att den sen ska klara flera timmar eller hela dagar ensam. Men som sagt, det är så otroligt olika så det är jättesvårt att svara!
Men sammanfattningsvis kan jag väl råda till att inte skaffa en hund om du inte är säker på att du/någon annan kan vara hemma med den jämt.
haha jag känner igen det där med samvetet. Vi lämnade våran förra hund max 5 timmar. Jag har pratat med olika bekanta och vissa av dom lämnar sina hundar över dagarna, ca 8 timmar. Dock inte varje dag, kanske 3ggr/veckan. Om man motionerar hunden på morgonen vilar den mycket när man är borta då eller hur fungerar det? har hundarna tidsuppfattning om hur många timmar man är borta?
Hundar har inte tidsuppfattning som vi människor.
Tänkte jag skulle klistra in en länk här, men nu kommer jag inte på var jag nyligen hade sett artikeln… 
I vilket fall som helst så skrev dom att man hade forskat i hundars beteende då dom lämnas ensamma.
Forskningen visade att hundar som lämnats ensamma sträcker på sig och slickar sig om munnen när matte/husse kommer hem. Ju längre hunden varit ensam ju mer slickande och sträckande.
Sträckandet och slickandet står för nåt som jag inte kommer på nu 
Men det var i det här sammanhanget inte så positivt i alla fall.
Äsch, jag måste lägga mig en stund. Är groggy i huvudet efter två vak-nätter