Svalt en tops, hjälp!
Min hundvalp (10 veckor) svalde för några minuter sedan en tops (Som man tvättar öronen med). Jag har kollat i huset så att han inte har bärt iväg den någon annan stab, men hittar den inte. Vad ska jag göra? Vänta och se vad som händer eller åka till veterinären? Ska jag ge honom något att äta?
Jag är livrädd, vår granne fick avliva sin hund som svalde en träbit…
Tack för snabba svar, och förlåt för stavfelen som säkert finns. men inte så lätt att skriva när man gråter :(
Ring ngn jourveterinär och rådfråga. Tror inte det är jättefarligt men du ska inte riskera något. Ring nuuu
Kan säga nu att han trots allt inte svalde "topsen", allt har ordnat sig 
Puuh, vilken tur! Man får ju smått panik när man anar att dom svalt något olämpligt.
Vår jack russel svalde en kattleksak, en sådan pälsråtta. Men som tur var spydde han upp den innan vi ringde till vet.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3 Jaa, precis… Vår andra hund (tik 6 år) har ätit upp det mesta, en binda, ett stort stearinljus mm… 
2 skönt att du hitta topsen. De är otroligt vad de ska hitta allt de inte ska röra. Ang det o binda :-/ så får man kasta själv sånt i en hundbajspåse o i köket pga snokande hund+ barn som inte stänger toa dörren efter sig.

Om hunden sväljer något olämpligt, speciellt om det råkar vara vasst, så försök och få den att äta sparris. Ha alltid en burk hemma när det gäller valpar. Sparris är trådigt och dessa trådar har en förmåga att kappsla in föremålet, kan rädda hundens liv. Självklart ska man söka veterinär vid nedsvalda föremål som man tror kan sätta stopp eller skada tarmen men detta är ett akutråd i nöden.
6 Bra tips det ska köpas hem men hur är det med sparris om hunden inte gillar det?
Min hund var en notorisk jag-äter-allt-jag-hittar valp. Cigarettfimpar? Javisst! Kottar? Javisst! Oidentifierbara plastbitar? Javisst!
Efter många panikanfall (från min sida) har jag lärt mig att veterinären/uppfödaren/närmsta hundrastare på gatan, allt som oftast säger "Avvakta och ha koll på hundens allmäntillstånd". Ibland vet man inte vad han svalt, om han springer i rastgården/på tomten exempelvis, men man ser att han frenetiskt tuggar och vips är den/det borta. Då kan man bli lite orolig.
Men..! Det kommer allt som oftast ut. Senast imorse…okristligt tidigt, närmare bestämt 05:20 spydde hunden upp fyra hårda (benbitar/plastbitar av något slag?). När han var 4-5 mån lyckades han (fråga mig inte hur) sätta i sig typ en femtedel av ett gummidäck… Han vart dålig i magen ett par dagar och sen började den komma ut…från alla hål(l) vill jag lova, haha!
Så valpar äter. Dom är snabba. Och ser dom att du tänker ta gummibiten/plastpåsen/topsen ifrån dom - ja dom ser dom till att svälja fort fort fort! Nu har jag en GD så han lyckas få i sig saker modell större…
Men om han i fortsättningen får i sig något så tro mig - de hittar oftast ut dagen efter.
#9 Spyr inte hundar av sparris? Har för mig att man brukar ge det till hundar som ätit råttgift…
Hm, Googlade lite på sparris och hund. Jag fick upp mängder med råd.
Har din hund ätit en glasbit, ge den sparris, för den trådiga sparrisen kapslar in glasbiten eller vad det nu är.
Skulle Marodören Amos käka upp en glasbit eller en plastbit, inte 17 skulle jag ge honom sparris.
Glasbiten finns redan i strupen, tarmen eller magen och kan redan ha gjort stor skada.
Trådig sparris? Spagetti eller havregrynsgröt?
Vad är det som säger att sparrisen kapslar in just glasbiten?
Nej, ett telefonsamtal till veterinären är vad som gäller.
Sparrisen kan du stuva till en omelett!
medicinkol är bra att ha hemma om de ätigt något olämpligt då ska man veta att det inte får vara hårt , men kanske choklad,fimpar,snus mm

Sparris fick jag lära mig på en hundutbildning. Som jag påpekade ska hunden till veterinär vid nedsvalda förmål som man inte tror kan komma ut av sig själv på naturlig väg eller befaras skada eller fastna i tarmen.
Om hunden inte gillar sparris så kan man smeta ner det med något gott, leverpastej eller burkmat för hund/katt.
När det gäller råttgift måste hunden omedelbart till veterinär och få en K-vitamin spruta så blodet kan koagulera och hunden inte förblöder.
Medicinskt kol är till för att binda gifter och stoppa diarre, hjälper inte vid nedsvalda föremål.
vår ena valp bajsade en gång ut ett hänglås, vi visste inte ens att den hade svalt det! isåfall skulle vi ju åkt direkt till vetrinären! tur att hon klarade det, tror hon var ca 4 månader när det inträffade :P
#9 Jag tror sparrisskrönan kommer från att sjukvårdsupplysningen uppmanar till sparristuggande om barn fått i sig något vasst.
Jag själv råkade för något år sedan svälja en läpp-piercing. Jag kände hur piercingens pinne stack i strupen på mig. Jag ringde sjukvårdsupplysningen som uppmanade mig till att äta sparris och om besvären kvarstod så skulle jag uppsöka läkare. Kvinnan på upplysningen förklarade sparrisens trådiga inkapslande egenskaper.
Jag tuggade i mig sparris i mängder. Tre dagar senare uppsökte jag läkare (för säkerhets skull) som sa att allt var i sin ordning och att jag inte behövde oroa mig.
Nu är ju jag visserligen inte en hund. Och jag vet ju inte hur det hade gått om jag INTE ätit sparrisen (tänker inte svälja ny piercing för att testa). Men sparrisens 'skrönan' lever kvar. Och jag tror inte att situationen förvärras om man äter sparris, så det är säkert ofarligt att prova. Och det kan kanske t.o.m vara bra att äta sparris för säkerhets skull. Men för övrigt så får man använda sitt sunda förnuft och se till hur hunden mår. Och även från gång till gång avgöra hur pass illa det aktuella svalda föremålet kan vara.