Blodbanken - ger din hund blod?
Vet inte om det här är rätt grupp men jag har en fråga om hundar som är blodgivare.
Jag tänker anmäla min hund till regionsjukhusets blodbank så fort han blivit 1 år gammal.
Finns det någon här som har en hund (eller katt) som ger blod, kan ni berätta om era erfarenheter?
Om det finns någon här som har en hund som uppfyller kraven för att bli blodgivare och ändå inte har anmält sig till en blodbank - hur kommer det sig?
Är nyfiken på att få höra era synpunkter (men inga otrevligheter).
Hoppas att min hund ska godkännas som blodgivare och ser fram emot att kunna bidra till en bra insats! :)
Vet inte något, men vilket bra tips! Har aldrig tänkt på den möjligheten själv. Hoppas din hund blir godkänd!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Håller med!
Vilket bra tips!!
Jag har dock inga egna erfarenheter
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag har för mig att djuret ska väga minst 27kg =)
har läst de någonstans.
Men hoppas att h*n blir godkänd
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#0 Ett otroligt bra initiativ från dej. Och vad bra att du skapade den här tråden så att fler får se att det finns blodgivare även bland hundarna
Ja de ska väga minst något med 20, så min hund passar tyvärr inte.
Inte min hund heller.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Hade gärna gjort det, men Ganti uppfyller inte kraven, han är förliten.

hm men ååååååååååååååå då passar inte hunden till det då hon kommer att som vuxen vara för liten.. :-(
Men hm hur kan dom ha så på katter undrar man ju,, där väger dom inga 20 kg inte..
Jag kan inte för att jag har alltid för lågt blodvärde… nja lika bra det kanskle jag är så förbannat stickrädd så.. men hm iallafall…
//Linda
en katt ska väga minst 5 kg har jag för mig och man tappar den på 2 dl? eller var det 1 1/2 dl? alltså bara de större kattraserna som kan ge blod!
en hund tappar man lika mycket som på en människa, oavsett om hunden väger 27 kg eller 40 kg.
en häst tappar man på 6 liter blod! jag vet, det låter ofattbart men det är sant!
har sett ett program om blodgivning när det gäller djur. det var nog "djursjukhuset".
Nu när tråden dyker upp så tänkte jag, varför inte?! min hund väger nog lite över 50 kilo kanske, hon är precis över året och tar inga mediciner. det är ju verkligen behövligt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Oj vilken bra ide att ge blod. Skall gá in och kolla och se om min hund uppfyller alla krav. Om han gör det skall vi absolut ge blod. Tycker det är jätte bra att hundar kan vara blodgivare. Váldigt bra att det kom upp en sádan här trád.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Min tjej uppfyller tyvärr inte kraven, hon väger 6 kg för lite :(
Va skönt att lite fler såg möjligheten nu :)
Jag har själv alltid velat ge blod (som människa) men har tyvärr anemi (blodbrist). Så då tänkte jag att min GD ska minsann ge blod! :)
Detta är kraven:
HUND:
- Stabilt och lugnt temperament (kunna ligga helt stilla på sidan i ca 10 min)
- Ålder 1-4 år vid start (går säkert att träna in en äldre hund?)
- Vikt minst 27 kg utan övervikt
- Frisk och ej stå på regelbunden medicinering
- Ej haft den fästingburna sjukdomen Anaplasma.
- Ej varit dräktig.
- Ej planerat att ha valpar i framtiden
- Vara vaccinerad och avmaskad
Katt:
- Stabilt och lugnt temperament
- Ålder 1-4 vid start
- Vikt minst 5 kg utan övervikt
- Vara innekatt
- Frisk och ej stå på regelbunden medicinering
- Ej haft FIV/FeLV
- Ej varit dräktig
- Ej planerat att ha kattungar i framtiden
- Vara vaccinerad och avmaskad
Det är en del krav alltså men de flesta stora och friska hundar klarar nog kraven. Vid första besöket går man bara dit och bekantar sig med omgivningen, hunden får lära känna platsen osv. Dom tar aldrig blod på en hund som inte känner sig trygg.
Fördelar? Massor :) Hunden får jättebra veterinärträning och hanteringsträning, så om den någonsin blir sjuk och måste vara på djursjukhuset känner den sig trygg där (plus att ni lär känna personalen också och känner er trygga med att lämna er hund där)
Att ge blod är som sagt frivilligt och det utgår ingen kompensation i form av pengar. Men din hund får en årlig hälsoundersökning då dom också tar blodprov och tittar på levervärde, njurvärde, infektionsbild och de röda blodkropparna, samt anaplasma och blodgruppering. Sen får hunden också en gratis säck foder och en årlig vaccination.
Allra bäst då?
Din hund kan rädda livet på massor med hundar där ute! 430 ml blod tappas och detta tar ca 5-10 minuter. En fantastisk insats tycker jag.
Så kontakta erat djursjukhus och se om de har en blodbank. Det behövs verkligen :).
http://www.djursjukhusen.se/Page421.aspx
En länk till Stockholms djursjukhus-blodbank. Finns i andra delar av landet också :). Lycka till!
#12 Vilken härlig bild. Dock väger inte min hund sá mycket sá vi kan nog inte ge blod. men tycker det är riktig bra insats av er =)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
TS# jättebra insiativ
hade gärna gjort det med tik, men hon är för liten med sina 17 kg :( får jag dock en större hund så kommer jag överväga att låta denna bli blodgivare :)
man vet ju aldrig om min hund en dag behöver blod ifrån en annan

Verkar som kraven kan variera beroende till vilket djursjukhus/veterinär man går till?
Krav på djursjukhuset i Malmö för hund
- väga över 30 kg
- mellan 1 och 6 år gammal
- får inte ha varit utomlands
- får inte ha haft valpar om det är en tik
- får inte själv ha fått en blodtransfusion.
- Ska ha ett lugnt och stabilt temperament, måste kunna ligga stilla i cirka 10-15 minuter under blodgivningen.
Som blodgivare på djursjukhuset i Malmö får man vissa förmåner och rabatter
- hälsokontroll vid varje tappning
- årlig vaccination (parvo, kennelhosta, valpsjuka, hepatit)
- fullständigt blodprov (inkl borrelia/ehrlichia) en gång per år
- litet blodstatus inför varje tappning
- gratis blodtransfusioner om hunden skulle behöva det någon gång
- 10% rabatt på allt i shopen.
Någon som vet hur ofta man brukar ge blod?
- Mvh Emma

Hittade detta på www.regiondjursjukhuset.se
Hundar kan utan problem lämna blod så ofta som var tredje vecka. Men som blodgivare lämnar man blod 3 - 4 ggr om året, ofta under ett par års tid. Totalt för en hund brukar det bli ungefär 8 tillfällen. Vid varje tillfälle lämnas en blodenhet = 450 ml.
#17 Tack!
- Mvh Emma