Hund lös? Hur då?
Hur kan jag lära mig hund att gå lös utan att löpa iväg och bli överkörd? Kan också tala om att jag bor mitt i stan och har väl skog runt omkring men vette tusan och jag vågar släppa lös henne där. Då vi gått i skogen och tappat kopplet har hon löpit iväg som en tätting. Så hur gör man på bästa sätt? Någon som har idéer? Hoppas jag för övrigt inte blir hängd för att jag råkat tappat kopplet nångång.
Du kan ju alltid prova åka till något stort inhängnat område och "prova" 
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Träna inkallning, använd löplina och träna inom ett inhägnat område när hunden är helt lös.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Träna inkallning, träna inkallning, träna inkallning. Träna på er relation, träna till att börja med inomhus. Släpp inte hunden lös förrän det går bra i långlina. Att släppa den lös "på prov" före du lärt den inkallning tycker jag är en dålig idé.
Har man en hund som sticker direkt den får chansen, så MÅSTE man öva på, både kontakt och relation. Du måste lära hunden att det är lönsamt att vara med dig, DU är hundens resurs.
Hur gammal är hunden och vad är det för ras?
en omplacerings hund på över ett år. Är en jack russell så släppa henne på prov kommer jag inte göra. För det finns inte en suck att jag någonsin skulle hinna ifatt henne.
Fick tips från uppfödaren idag som hade kollat runt lite att det finns ett inhängat område när hennes väninna åker och släpper lös hennes hundar och de älskar att springa där. Massor med kullar och sånt där. Ska nog åka dit en sväng när snön är borta för nu skulle det tydligen inte gå. Låta hunden springa av sig och träna inkallning. Tränat inkallning har vi gjort med långlina. Hon kommer ju inne och så och med långlina kommer hon när man ropar. Men om hon skulle vara helt lös är nog en helt annan sak.
Jag hade samma problem med min hund på 1 år, men vi har turen att han är väldigt rädd att vi ska försvinna så han springer inte så långt bort. Men vi släppte han i en stor inhängdnad då behövde man inte va oroliga att kan skulle försvinna sen så träna vi inkallning. Sen så älskar han leksaker så varje gång han kom till oss vare sig vi ropa eller inte lekte vi med han, och till slut fatta han att de är roligt att springa till mig när jag ropar för då händer de alltid nåt.
Och nu kan vi ha han lös, men hans inkallning är inte perfekt men börjar vi gå i väg så kommer han alltid efter hon han springer inte längre bort en kanske 10 meter.
Och i början när vi släppte han blev han överlycklig och var nästan okontaktbar för han var så glad, men de va ju bara för han inte bruka vara lös så ofta. Så nu försöker vi ha han lös en gång om dagen och nu blir han inte alls samma grej för han att vara lös för han vet att han får vara de ofta :)
Lycka till! Sen som dom ovan har skrivit träna kontakt :)
Något som är sååå mycket viktigare än allt vad inkallning heter är att börja i rätt ände. För mig är det sak samma om hunden har en 100% inkallning - det viktigaste för mig är att mina hundar Vill hålla sig Nära mig och Vara med mig, de ska se mig som något underbart och mitt värde ska vara Högt. För, har man en hund som vill gå nära och lyssnar till allt mellan vacker tass och inkallning så Blir det så mycket lättare att lära in inkallningen också! Att bara fokusera på inkallningar är att börja i helt fel ände - vill hunden hellre rusa omkring än interagera med sin ägare kan man få slita ihjäl sig för att få in sin hund igen.
Bästa sättet? Att helt enkelt göra det som hunden tycker om tillsammans med en själv, till en början i koppel och under varenda liten promenad och i alla möjliga situationer. Ha kul! För, är hunden inte intresserad av dig i koppel är du förmodligen inget värt utan koppel heller. Hitta det som triggar din hund och skapa ett värde i att söka kontakt med dig. Låt det gå lite tid mellan gångerna, dra ut på tiden hunden behöver gå med/efter dig innan du drar igång leken=belöningen igen. Smyg igång avståndet genom att använda ett längre koppel eller liknande och tänk hela tiden att din hund är lös. Du kan alltså inte dra med dig din hund åt något håll. När du väl släpper lös sen finns det ju inget koppel som stoppar. Jag ser inga problem med att gå efter hunden i kopplets längd så det inte blir drag när den fått tillåtelse att rasta av sig och följa dofter, tvärtom ett bra sätt att se om man kan få in hunden från dofterna eller om man behöver jobba vidare på det innan man kan släppa.
Att läsa Anders Hallgren "Drivkraft & motivation" är ett tips åxå :)
Om jag bodde i stan skulle jag inte ens chansa att ha hunden lös. Det sker på egen risk och man behöver ta hänsyn till alla hundrädda personer.
Men bortsett från det, så kan du kanske anmäla dej till en lydnadskurs i din närhet. Det är ju alltid olustigt om hunden smiter i väg med kopplet hängandes efter sej. Lätt att fastna och bli hängandes någonstans.
Ställ på den kommun du bor i att dom ska fixa en stor rasthage. I städerna är det koppeltvång och ut på landet får hundarna inte släppas 1/3-31/8 och då hösten kommer är det jakt och då ska man absolut inte släppa hunden. Så en stor inhägnad är ett behövs och jag tycker det är svagt av kommunerna att inte ställa upp på detta. Det finns så enormt många hundar i städerna att jag anser att detta är ett krav. Och då finns även tillfället att träna lite tryggare.

jag har också samma problem.. när jag och min kompis stog och prata så slet ha sig och sprang till nån lite kille som spelad fotboll med sin pappa tror jag de va. då lyssna han inte alls på mig…
Hade väl inte direkt tänkt ha hunden lös på stan men dock under skogpromenader, men eftersom hon bara löper iväg och inte lyssnar alls när jag ropar behövde jag tips. Sen kan det väl vara bra att faktiskt ha en hund som lyssna om jag nu råkar tappa kopplet en gång till vilket är troligt, lyssnar hon på mig då så är det ju ingen fara på taket direkt.
Prova var fel ord att använda, men när man har jobbat upp en bra relation, skulle inte funka med att "gömma sig" bakom ett träd lite halft synligt och när du försvinner så lär man väl hunden att hålla lite koll var ägaren är och igenom det hålla sig i närheten av dig hela tiden :) Sen vet jag att det inte funkar på alla hundar, och "inte är bra för vissa" eller hur man säger :/
Annars brukar man ju träna in "att vara lös" som valp så blir det inget stort av det sen.
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Jo men detta är en omplacerings hund som kom till oss när hon var 11 mån gammal och det finns ingen suck i världen att jag skulle komma i fatt henne som springer 25km/h i snitt när hon väl fått upp farten. Hade hon varit valp hade jag iallafall haft en sportslig chans att komma ifatt men inte som det ser ut just nu. Gömma sig bakom ett träd fungerar inte, hon är för självständigt för det. Mycket jakt instinkt finns också i henne, ser hon en katt är hon borta på fem röda sekunder, ser hon sedan en hare blir det ännu värre.
#14 Man kan aldrig springa ifatt en hund som vill springa ifrån en. Man måste jobba med att hunden ska vilja vara nära. Hunden måste se DIG som mera värd än nåt annat. (tex en hare)
Jag har tre hundar, gatuhundar från portugal och spanien, 2, 3 och 5 år gamla. Jag började dag 1 när de kom, med att de skulle förstå att JAG kommer med maten, JAG leder aktiviteterna och JAG bestämmer här hemma. JAG bestämmer när man ska vara i soffan/sängen mm.
JAG tar initiativ till lek, promenader, när det är dags att slappa mm.
Detta har fått till följd att jag har tre hundar som går hur bra som helst att ha lösa ute, de kommer när jag ropar. De hoppar upp i soffan när jag säger till, annars lägger de sig på mattan nedanför. Jag umgås hela tiden med mina hundar, tränar kontakt osv,
Jag är helt övertygad om att när hunden ser dig som ledare, så kommer det andra mer eller mindre inpå.
För att gömma sig ska fungera måste hunden ha ett värde i ägaren, annars är det som att en främling viker av från en gata man går på = vem bryr sig?
Så när det väl finns ett värde för hunden i att hålla koll på sin ägare kan gömma sig funka fint.
Tipsar om skvallerträning, tror vi hade en tråd om det igår och det finns massor av info om du googlar på det. Slutresultatet blir en hund som kommer till dig när den ser något den ska skvallra på (och där hade jag valt att belöna med att låta hunden jaga efter något annat - en boll t.ex.)
Precis, en hund som inte vill att man ska komma ifatt, kommer man inte ifatt.
Som skrivet förut, din hund ska vilja vara nära dig, du ska vara allt!
"Jag är helt övertygad om att när hunden ser dig som ledare, så kommer det andra mer eller mindre inpå."
Instämmer helt!
Så genom att visa hunden att du e ledare, genom de aktiviteter och stimulans du ger hunden så kommer den att respektera,älska och behöva vara dig nära för att må bra.
Och för att uppnå det tycker jag att man måste ge den rätt dos av;
fysisk/mental utmaning, regler-begränsningar-gränser och sist kärlek!!!
Och du måste dessutom som är mycket viktigt, vara en lugn och självsäker ledare i alla situationer med din hund!
Menar inte att jag löper efter hunden och att vi inte tränar. Jag menar bara att skulle en valp springa iväg är det nog lättare att springa efter istället för en vuxen hund som inte lärt sig ett piss förräns hon kom till oss och som dessutom springer 25km/h.
Vi har haft henne sedan september förra året alltså enbart 3 månader och jag tycker att vi har kommit långt vad gäller träning med denna hund som inte kunde varken sitt eller gå i koppel som en vettig hund, detta kan hon iallafall nu och mycket mer än så. Men efter 3 månader är det omöjligt att jag ska ha kommit hela vägen med min hund, men jag talade ju heller inte om hur länge jag haft denna vovve. Har heller inte tänkt börja med att ha henne lös ännu, vi har en lång väg att gå. Men ville ändå ha tips när den dagen kommer. Så detta värde som jag krävs att ha har jag nog inte ännu, men det kommer vi tränar på det. Har läst om det där med skvaller träning, men vet inte allt ännu och vill inte ge mig på det förräns jag vet mer om det, då jag kan belöna fel och får helt andra resultat mot vad jag vill ha.
OM din hund skulle smita och du har tillfälle, så i stället för att försöka springa efter ska du gömma dej. Prova det. Din hund blir osäker eftersom den är van att ha koll på dej och börjar söka efter dej i stället. Prova inomhus först.
Prova även med dubbla långlinor. Bäst går det om ni är 2 personer. Men från allra första början kan du till exempel börja använda en inkallnings signal varje gång din hund får mat. Vissla varje gång och ge den väldigt mycket beröm.
Jag börjar inkallning när valparna är 3 veckor och då visslar jag varje gång dom får mat. Det sitter efter en vecka. Sen får valköparen spinna vidare på det.
Lycka till