Hjälp! Få fram hundens "identitet"?
Jag har lite frågor angående hundens registrering/chipp-nummer. Om alla papper om hunden är borttappade, hur kan man då få fram hundens nummer och ägare?
Det är så här att jag för en tid tillbaka skulle vara hundvakt till en okastrerad hanhund som var lite omöjligt eftersom deras tik löpte. Jag var själv på jakt efter en egen hund och blev mycket förälskad i den här hunden. Det slutade med att de ville att jag skulle passa hunden ännu längre, och det kom fram mer och mer att de egentligen ville sälja honom.
De skulle ha 1500:- för honom. Visst! Tänkte jag, inga problem. Står ni för en hälsoundersökning (eftersom han är 8 år gammal) och skriv över försäkring och sånt till mig bara.
Men då helt plötsligt så behövde hon tänka på det ett tag till, det var ju faktiskt hennes lilla bebis..
Och bara nu för någon dag sedan så har jag fått det klart från dem att han är min - 6 månader senare… Och ingen betalning för honom.
Men det är såhär: Han har ingen försäkring, han blev avförsäkrad när han var 5 år pga dålig ekonomi. Och hon har inga papper på honom, alla papper är bortslarvade under alla hennes flyttningar.
Men självklart vill ju jag äga den här hunden lagligt. Så hur gör jag? Hur får jag fram hans chippnummer så jag kan kolla upp med jordbruksverket och stå som ägare?
Det finns såna maskiner som läser av chip, gå till vetrinären och låt dem kolla upp. :D

Kolla upp hans chipnr hos en veterinär, kostar ingenting :)
Dock tror jag inte många försäkringsbolag låter dig försäkra en så gammal hund tyvärr..
Söt var han i alla fall :)
Som sagt, är han chippad så kan veterinären läsa av det åt dig. Vet du att han är chippad?
Är han inte är märkt alls så skulle jag fråga på Jordbruksverket hur de tycker att man ska göra med registreringen (om det bara är att regga honom eller om du ska skicka med något papper på att han är överlåten till dig).
Jag försäkrade min hund hos Agria när han var 7-8 år. Det enda de krävde var att jag gjorde en veterinärbesiktning.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Se till att en hälsoundersökning blir gjord innan och var med själv vid den. Se till att vet. läser av hans chip.
Min första hund var för gammal för att få försäkras men det var inga problem för det. Såg till att ha mer sparade pengar åt honom om något skulle hända samtidigt som jag var medveten om att han var gammal och i många allvarligare fall skulle må bäst av en avlivning. För att nämna något så hade jag hellre valt avlivning än att försöka fixa två brutna ben, knappt ens ett om det var riktigt illa. Så den avvägningen får man ju göra med en gammal/äldre hund oavsett försäkring, men självklart tar det lite mer i plånboken och övrig ekonomi när hunden är oförsäkrad.
Är han ofärsäkrad måste han iaf genomgå en besikting för att kunna försäkras så kräv besikning på honom och när man är hos vetrinären så be dom läsa av chipet. Du kan ju vara med oxå vid detta :) Sen är han renrasig? Är det så vet jag inte hur man gör pga inte slarvat bort skk papper. Men är han en blandras så är det ägarbyte (även renrasig ska göra detta) som ska göras o dessa papper går att beställa via jbv hemsida. Lycka till med honom jätte sör är han :)

Frågan är om man får försäkra en 8 år gammal hund… Men kolla chipet kan du göra hos din veterinärklinik :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
7 Det vet jag att det går pga grannen tog över en ofärsäkrad hund som var 8 år men det var få försäkringsbolag som det gick göra det i, och man kan inte försäkra dom högt.
Jo då! Jag har ringt runt och Agria tar emot hundar över 5 år. Vi räknade ut att det skulle bli ca 213kr/mån, helt okej! En undersökning hos vetten för 699:- och voila! Han är försäkrad.
Enligt henne så ska han vara chipad. Hon säger att han har stamtavla…. Men jag tvivlar starkt på att föräldrarna har godkänt vallhundsprov. Aja, vi får väl se?
Men så jag bör bara kunna ringa vetten och få fram chipnumret? För att kunna skriva över honom på mig. :)
9 du måste åka med honom till vetrinären för att få fram hanns chip nr, stå på dig ang vetrinär besikningen, ett tips ring lite runt ang vetrinärundersökningen priset kan variera lite MEN om du litar o trivs med din vetrinär o denna är lite dyrare hade jag lagt ut den extra pengen iaf.