tysk spets/mittelspit/Kleinspitz/pomerian
Hej och hjälp!
Jag ska köpa valp till sommaren, och jag funderar på en mittel eller kleinspitz. Jag har läst och läst om rasen, men jag har några frågor som jag hoppas ni kan besvara.
- Tror ni rasen skulle fungera som gårdshund?
- Är det något viktigt man bör veta om rasen?
- Går det att träna bort allt skällande?
- Finns det några vanliga sjukdomar i rasen?
- Är rasen trevlig mot människor?
- Hur mycket motion behöver den ?
- vad kostar en valp ungefär?
Hoppas någon kan hjälpa mig 
Jag har ingen mittelspitz, men jag har träffat en mittelspitz och hennes valpar. Uppfödaren jag köpte min japanska spets av hade en mittelspitz kull samtidigt. Så jag har läst om rasen såhär efteråt då uppfödaren valde att spara en japansk spets valp då hon sa att hon gillade Japanens psyke framför mittelspitzen. Och jag ville ta reda på olikheter mellan de två raserna.
Men kan i alla fall svara på några av dina frågor.
Ja jag tror att mittelspitzen skulle fungera som en gårdshund. De är väldigt tåliga och det är mycke hund i liten kropp. Det är en vall och sällskapshund så jag tror det skulle fungera.
Skällandet går alltid att träna bort. Det är viktigt att man börjar träna det men valpen så fort man får den, och visa att skällande inte är okej annat än på kommando. Så det är det ingen fara med.
Den har inga kända sjukdomar och är överlag en väldigt frisk ras.
Vad jag vet så är rasen trevlig mot människor men den kan vara lite misstänksam mot främlingar. Men hunden blir vad man gör den till! Om du miljötränar den och låter den hälsa på mycket folk så kommer den ju naturligtvis tycka om människor och inte vara så himla reserverad.
Den behöver lika mycket motion som vilken hund som helst, alltså några kortare promenader och gärna 1-2 långa om dagen, och mycket mental aktivering såklart.
En mittelspitz valp kostar runt 10.000kr.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
tack så mycket för informationen :) !