Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 8391 ggr
Magdalenaa
7

Hjälp mig, ganska så fort.

Hej alla!
De är så att igår började de, efter min hund hade bajsat satte han sig och åkte på rumpan några meter! Men inte i morse när han bajsade, men idag vid lunch gjorde han samma sak, dvs. sätter sig ner och som åker på rumpan.

Vad är detta för beteende?? Hoppas någon  vet. Vad ska man göra åt de isf!

[Sandraaa]
0

Kan vara analsäckarna eller mask. Kan även vara så att han "torkar av sig" om han känner att något sitter kvar.

Fridaaaa
0

Säger som #1

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hilo]
0

Min tik torkar sig gärna om underlaget tillåter.
Typ snö, eller gräsmatta.

Kan även vara som #1 säger, analsäckar eller mask.

Magdalenaa
0

Okej, ska pröva att avmaska han först då! Tack alla! Men vilket avmaskningsmedel ska jag ta ? De finns ju ganska många att välja mellan :)

Fridaaaa
0

#4 Ta det som tar bort alla sorters maskar, brukar ha ett som heter milimax (stavning??) uttalas så men stavas annorlunda,minns inte stavningen xD

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magdalenaa
0

Okej tack så mycket! Ska gå på apoteket direkt när mamma kommer hem :)

lsoderberg
0

är de en Pudel? :)

jag har en dvärgpudel och han gör samma sak.

de gör min farmors dvärgpudel oxå, hennes gammla dvärgpudel gjorde oxå de. har faktiskt aldrig sett nån annan hund ras som gör de :o

Magdalenaa
0

#7, japp en dvärgpudel :D
Okej, konstigt att dom pudlarna du har stött på har gjort så, och dvärg bara! För vi har en stor hemma också, den gör absolut inte så…. Kanske ett dvärg beteende?

SaraC
0

Men kolla analsäckarna också!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kerstinjo
0

Det behöver inte vara mask i avföringen, inte heller behöver det vara att analsäckarna inte tömmer sig.

Det kan vara så enkelt som att din hund ätit något som han/hon inte får ut ordentligt. Det kan vara ett hårstrå eller liknande, som irriterar och då åker hunden på rumpan för att bli av med irritationen.

Avmaska aldrig i onödan, utan att ha kollat hundens avföring.

Kerstin 

lsoderberg
0

#8 ja jag vet inte. men andra hundar gör nog också så bara de att jag inte har sett det. ;)

Magdalenaa
0

Jag ska avmaska han, apoteket hann stänga innan mamam kom hem ikv! Men imorgon ska jag dit, och om inte de är bättre kollar jag upp hans analsäckar!

Tack alla för era snabba svar, ni är guld!

Katti
0

Man ska som sagt inte avmaska i onödan, och framför allt inte med medel som tar alla maskar! Det har visat sig att vuxna hundar sällan har mask och valpar har i regel bara spolmask. Man ska tänka på att det är gifter vi stoppar i hundarna som sedan hamnar i naturen! Är man osäker så finns det Kolla Masken-test att köpa t ex på Apoteket

Magdalenaa
0

Okej men då köper jag ett sådant istället då!

Nu har han inte gnidit rumpan mot marken nått idag eller igår! Trots att han har bajsat, ett framsteg eller ? De kanske bara var nått som han ville ha bort från rumpan…

[Forest]
0

Visst är det Pudel du har? Jag har en tjej här på 6 mån som inte tömmer sina analsäckar det får jag göra åt henne. De åker kana för att tömma själva, något som inte alltid funkar.

kerstinjo
0

Tror också att det kan vara något som har irriterat.

Håll koll på avföringen och köp inget avmaskningsmedel i onödan.

Kerstin 

Emma-K
0

Jag tror med största sannolikhet att det är analsäckarna, ring vet så får du hjälp och de visar även hur man gör så du kan göra det själv i fortsättningen

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

pippa__
0

Att vänta tills man ser mask i avföringen är ju inget att rekommendera då man oftast inte ser masken alls…

Maja2
0

#18 De nya rönen är att man inte ska avmaska om man inte är tämligen säker på att hunden HAR mask. Av resistensskäl.

Mina hundar åker på rumpan ibland, inget jag nånsin bekymrat mig om, skulle vara om de gör det många gånger varje dag under en längre tid.

lsoderberg
0

#15 har du en Pudel? :)

kerstinjo
0

#19 Så sant!

Jämnför det med att man numera är väldigt restrektiv när det gäller antibiotika.

#18 Ser du ingen mask i avföringen och problemen fortsätter, så är det givetvis ett veterinärbesök som väntar.

Avmaska aldrig en hund "i fall om att".

Kerstin 

Magdalenaa
0

Jag har en Pudel :DNär ni skrev att han kunde vara irriterad för nått därbak så kollade jag han igår och de hade fastnat lite bajs i pälsen, de var mindre än ett russen! Kanske 1/8 av ett russin, och han har inte gnidit rumpan NÅTT sen jag tog bort de dära, eller halva dagen innan jag klippte bort de dära. han gjorde de som bara 2 gånger på en dag, den 2 Dec..  Sen varit helt fri från de.
**OM dom har problem med analsäckarna, ska dom gnida rumpan ofta då?

**Vi har ett hundspa här brevid som tömmer analsäckar, om man vill. Så om han gnider nå mera kan jag gå dit med han. Men han har inte ginidit nått idag, eller igår.

Gormig inlägg, jag vet!

Maja2
0

Om de har problem med analsäckarna så brukar de slicka väldigt mycket, och bli svullna.

Du kan nog ta det lugnt. Har han bara gnidit två gånger, En dag, så är det knappast nåt att hetsa upp sig över.

Magdalenaa
0

Okej, han har aldrig slickat sig eller kliat sig!

Tack alla för era snabba svar :)

[Forest]
0

20 japp har en liten tjej här :)

22. Ne min kanar inte på baken ofta och inte heller visar  att det är något med "baken" heller. Så henne får jag känna på ibland för att tömma, jag har lärt mig hur man gör och hon tömmer de bra när jag gör det.

Men din hade bajs i pälsen och då brukar de kana för få bort bajsplutten. Klipp/raka rent är mitt tips för slippa det igen :)

lsoderberg
0

#25 okej är de en dvärg? :)har du nån bild? :D

haah jag måste bara berätta de här men när min farmors dvärgpudel bamse, de va nån vecka sen så åkte han på rumpan jätte mkt , så kolla farmor om de va nått, också va de ett gräs strå som stog ut ur rumpan xD hahah stackars lilla bamse xD

Magdalenaa
0

26, Min är en dvärg, min syster har en storpudel :D Givetvis har jag bild, lägger ut på båda ;)

Magdalenaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Pudel, Dvärg. Kallas för Mickie

Super lugn och gosig kille på 2 år. Följer mig överallt vars jag än går, mysigt tycker jag:)

Magdalenaa
0

Syrrans Pudel, stor, Kallas för Chabo, 2 år

En kille med nerver, alltid på språng! Gosar inte mycket, har rollen som storebror och skyddar lillebror mot livets faror. Denna Pudel har energi av guds rike. Han vill bara träna och träna, blir aldrig trött. Medans min Pudel nöjjer sig med att få sova mycket och långa prommenader och träna då och då.

Så olika individer, men ack så kul de är att jämföra dom båda!

TeamVanity
0

Hmm….kan det inte vara så att hunden tömmer analsäckarna själv, när den 'åker kana'? jag läste det någonstans, mycket nyligen, att det ibland kan vara så och att man ska titta efter något lite slemliknande, eller hur jag nu ska förklara det…förstår någon vad jag menar?

[Forest]
0

Inte jätte bra kort på henne då min kamra har lagt av.

lsoderberg
0

#31 jag älskar den dära färgen på pudlarna! :D