Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6952 ggr
Ploppi
0

Hur ofta rastar du din hund varje dag?

Alla ni där ute, hur ofta rastar ni era hundar varje dag? samt hur länge?

Mina hundars rastningar ser ut såhär

6:00 rastning i skogen bakomför huset och sedan mat

10:00 långpromenad på 2 timmar med lek, bus mm

14:00 ute minst 30 min

18:00 ute minst 30 min sedan mat

21-22 ute ca 30-40 min, oftast bus i skogen med hundkompis.

På eftermiddagen brukar vi även lägga in lite lydnadsträning eller dyligt.

Eftersom vi har 8 hundar i varierande ålder så har dom oftast någon att busa med på promenaderna

Zebben
0

Mina dagar ser väldigt varierande ut just nu då jag delvis är mammaledig och delvis jobbar.

När jag jobbar så ser det ut så här:

06.00 Morgonkiss, kortare promenad 5-10 min när jag åker till jobbet.

09.00    2 h promenad i skogen med hundkompisar.

13.00    1-1½ h promenad i skogen med hundkompisar.

sen blir det runt 16.00 att vi åker till stallet och om dottern rider så blir det ytterligare ca 30 min promenad i skogen. Annars får hon bara vara med i stallet och dess aktiviteter.

Just nu är det rätt lugnt med träning på klubben utan vi håller på med specialsök, vilket sker inomhus på kvällarna när barnen  lagt sig.

När jag är hemma och inte jobbar så varierar det kraftigt. Ibland blir det långpromenad på 2-3 h på förmiddagen ibland blir det bara korta kissrundor för att jag behöver fixa andra sysslor och ärenden. Men hon är alltid med och lämnas väldigt sällan ensam hemma. Stallet har vi ju varje dag så dit blir det ju oavsett om jag jobbar eller inte.

tsset
0

Ren rastning, alltså kissa och bajsa, sker lite olika beroende på resten av dagen så klart, men vanligen ser det ut så här:

Efter kl 9 nån gång, när hundarna behagar vakna, morgonkissas det.

Efter kl 20 nån gång får de kvällskisset.

De är våra rena rastningsrundor som bara förändras när vi ska iväg tidigare på morgonen eller kommer hem senare och ibland kan någon rastning alltså "försvinna" då vi redan är ute och gör något(men då rastas de först), sen rastas dem beroende på vad vi gör under dagen och när vi gör det. Är vi ute och vandrar rastas de ju under de timmarna, men det är inte rastning vi är ute för. Tränar vi får de alltid rasta av sig först, ska vi cykla/springa får de rasta sig först, ska vi ut och gå får de rasta av sig först, är vi iväg och tränar får de rasta sig först, under tiden och innan vi åker hem… och har vi en helt lat inomhusdag får de ungefär var 3-4 timme, de säger till när de vill ut så det är upp till dem.

Jag är fruktansvärt dålig på att gå rena rastningsRundor, mycket för att jag inte finner något vettigt i dem. Kissa och bajsa av sig kan de göra själva och om jag är med så ska vi göra något vettigt efteråt.

[Hilo]
0

Första promenaden är på morgonen, på en pisskvart.
Den är någon gång mellan 04.30 och 06.00.. Bror på när sambon åker till jobbet. Helgerna är det mellan 06.00 och 08.00..

Sen går vi ut en längre mellan 10.00 och 12.00.
Beror på när vi var ute på morgonen.
Sen blir det kanske en åktur iväg till någon skog eller så vid 16-17.00-tiden.
Då kan vi vara ute allt från 1-2½ timme..

Sista pinken (vardag) är ca 21.00
På helgerna går vi en pink kl 21.00 och går ut igen sen innan vi går och lägger oss. När det blir varierar.

Det är en vanlig dag, en lat dag.
Har jag riktig lust och doggen är pigg och alert blir det mer rundor.
Små pinkrundor inkluderar inte detta inlägg. De varierar från dag till dag..

Min tik är en självständig dam och uppskattar inte andra hundars sällskap.
Mer än att hon kan acceptera dem finfint på promenader och dylikt. Så vi går oftast ensamma.. Gör inte mig något dock.
Lämnas ensam gör hon sällan, men skulle hon behöva vara ensam en stund går hon alltid ut precis innan vi åker. Oavsett när hon var ute senast.

Belimas
0

Det är lite olika hur många gånger det blir varje dag, det beror på när vi går upp på morgonen respektive går och lägger oss men vi går ut ca. var 3:e timme. Glömde… Hur långa dom är är också olika, allt från 30 min. till typ 1½-2 timmar.

Kristall
0

Det varierar en del, beroende på om jag är i skolan eller ej, hur lång skoldag jag har samt om jag ska bort av någon anledning (stallet, kompisar etc).

Men ut får han gå runt en gång i timmen från morgon till kväll, håller inte riktigt räkningen. :P Vår gård är inhägnad så det är bara att släppa ut honom och hålla lite koll, därför rastas han även under dagen av min mamma när jag är i skolan.

Men lek, träning och promenader sker mest när jag är hemma och det blir oftast ett par korta promenader på skoldagar, samt bus o lite träning där emellan.. när jag är ledig är det dock långpromenader ett par ggr om dagen som gäller. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)