Hjälp att Hitta passande Ras!
Heej…jag har gjort ett tidigare inlägg men här kommer lite mer specifierat. Alla egenskaper kommer säkert inte att gå ihop men några…
Jag bor i en stor 5:a mitt i centrala Göteborg på våning 6 tillsammans med mamma och hennes kärbo. Samt varannan vecka hos min pappa…
Jag har tillgång till hiss och några gångvägar vid träd/parker samt en bit längre bort en springrunda som min mamma ev kan motionera hunden på då hon joggar någon gång i veckan…
Den kommer bo hos min mamma i stort sätt hela tiden och då har dem ansvaret för den… Sen kommer antagligen jag att träna den mm då jag är hos dem den veckan… Jag kommer bla träna med min kompis lite då och då! :D
Min "Drömhund" ska vara:
*Arbetsvillig
*Lugn men Lekfull
*Gott Sällskap
*Lätthanterlig,mysig och ganska lång päls
*Större modell
*Jag vill ev ha den till utställning/agility eller andra tävlingar så den ska ha lätt att lära sig.
*Funka bra med andra hundar,katter och främlingar
*Cykla och Springa,Gå lös med den…(vilket man antagligen bara tränar upp själv)
*Följa med på bussar och spårvagnar samt funka inne i stan
*Kunna klara av att bli lämnad utan mig varannan vecka pga separerade föräldrar. Men mamma och hennes kärbo kommer då ta hand om det…
Om det är något mer ni undrar så fråga på! :D
Jag har några tankar på Saluki, Kishu, Lapphundar, Spetsar mm, men är öppen för ALLA förslag!
Kramar / Julia (=
Saluki är inte:
Arbetsvillig (alla gånger..)
Lekfull
Speciellt långhårig
Lämplig till agility
Okej att ha lös (om man inte har bra inkallning, vilket självklart går att få. Dock med mkt träning)
Speciellt förtjust i andra hundar, men det är högst individuellt. Katt bör funka inomhus.
Däremot är den:
Lugn
Gott sällskap :)
Lätthanterlig och i de allra flesta fall mysig
Större modell
Trevlig med främlingar. Den är oftast ganska reserverad, men personligen tycker jag att det är bättre än att de far och flänger.
Bra att cykla och springa med
Perfekt inne i stan. Tar det mesta med ro.
Inte speciellt påverkad av att du far iväg varannan vecka.
Nu har du något att utgå ifrån. Men det verkar som att du är lite för intresserad av en "påig" hund :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Säger fortfarande finsk lapphund! Den har allt det där! Men vissa individer är inte så förtjusta i att leka :) min valp lekte inte så mycket med leksaker men vi "lärde" henne göra det så det blev bättre. Dock älskade hon när man lekte typ jaga och kurragömma och sånt
TS, kolla upp hur det är i din kommun, får man ha hundar i motionsspåret? I Parkerna? Det är inte i alla kommuner man får det.
Samojed?
(och jag är inte de minsta partisk)
Därför att:
Arbetsvillig = Ja!
Lugn men Lekfull = Ja absolut.
Gott Sällskap = Givetvis och en härlig fotvärmare!
Lätthanterlig,mysig och ganska lång päls = Ja ja och ja. Kan dock vara väldigt envis och tjurig men på ett bra sätt.
Större modell = Mellanstor.
Jag vill ev ha den till utställning/agility eller andra tävlingar så den ska ha lätt att lära sig = Allt du skriver passar en Samojed väldigt bra!
Funka bra med andra hundar,katter och främlingar = Ja i normalfall.
Cykla och Springa,Gå lös med den…(vilket man antagligen bara tränar upp själv) = Jajjemen!
Följa med på bussar och spårvagnar samt funka inne i stan = Jadå om den blir lärd det.
Kunna klara av att bli lämnad utan mig varannan vecka pga separerade föräldrar. Men mamma och hennes kärbo kommer då ta hand om det… = Alla hundar behöver sin flock men den blir ju inte helt ensam. Sen kan den säkerligen sakna just dig men det märker du ju när du kommer tillbaka.
Säger också finsk lapphund! Tycker att den stämmer klockrent
. Kanske inte "större modell" i allas ögon, men praktisk storlek om man vill ha en rejäl hund som ändå får plats på busen och spårvagnen! Den finska funkar bättre med andra hundar än den svenska. Svensk är det generellt lite mer go i. Men det är så klart även stora individuella skillnader när det gäller båda egenskaperna.
Jag tycker heller inte att vinthundar stämmer på så många av dina kriterier.
#Alla!! Vad kul det låter att det finns någonting därute som helt enkelt är perfekt!!
Då står det mellan Samojed och ++++ På Finsk…
Nu ska man bara övertala mammsen och kärbon som vill ha en Golden!
Hmm….
En fråga… Hur mycket fäller dem!?
Kramar / Julia (=
Och vad är bäst Hane eller Hona?!
Vilken är mer lätthanterlig? Har aldrig haft hund förut…men hoppas inte att det ska hindra.
Kärbon har nämligen haft det så han har ju ändå vana.
Kramar / Julia (=
Det är mycket större skillnader mellan individerna än mellan könen. Hanar har sina för- och nackdelar och tikar har sina. När det gäller vem som är lätthanterlig så handlar det till väldigt stor del om uppfostran! Tycker det är synd att tikar ofta uppfattas som lättare att ha, för så behöver det inte alls vara.
När det gääler finsk lapphund, och de flesta andra "söta" raser, så är det av någon anledning störst efterfrågan på tikar. Det innebär att väljer man en hane är det mycket större chans att få t ex den färg man vill ha! Eller också väljer man helt enkelt individ, utan att fixera sig vid könet
.
De fäller en hel del när de fäller. Tikarna tappar oftast en hel del två gånger om året medan hanarna aldrig blir sådär "halvnakna". Men med en bra borste och genomborstning en gång om dagen får man det mesta i borsten! Jag upplever pälsen som jobbigare hos korthåriga reser där den trillar ner just där de råkar befinna sig.
På bilden Katla urfälld efter en valpkull!
Och nedan i full päls!
#8 Det tror jag att vi ska kunna klara av eftersom att min mamma ändå kan gå med på en Golden som jag uppfattar fäller väldigt mycket nästan konstant!
Fast det kanske dom inte gör… men iaf tror jag att hon skulle bli galen! :D
Hane skulle nog kunnat passa men jag är även sugen på en hona som jag ev ska döpa till Aquila. Tycker det låter gulligt, men jag har fått höra att det är "viktigt", iallafall bättre om man har ett s-ljud så att dem lättare kan uppfatta sitt namn.
Men är Hannen större än Honan!? Hur mkt skiljer det?
Kramar / Julia (=
Jag tycker att pudeln stämmer in på allt de dära, men som sagt… De blir vad man gör de till.
Pudeln fäller dock aldrig hår som en vanlig hund, den fäller bara om man kammar dom och kammar ut en tova, då får man ju ut tovan = päls. Men när jag borstar min och den ej har tover så kommer de ej nå päls. Och när man borstar dom så fastnar allt hår i borsten och bildar som ett ull, så håret far ej runt i lägenheten/huset.
På Samojeder så är hanarna större än honorna. Har haft en hane som var över 70cm i manken och vägde 35-40kg men han var alldeles för stor för rasen enligt standarden och nu har jag en hona som nog är mer i normal storlek och hon väger Bara 25kg ungefär.
Skillnaden på hane och hona för mig är:
negativt hanar: att de ska kissa överallt ute och markera på varenda cm. Han blev "deprimerad" när någon löptik var i området och ville knappt äta på flera dagar.
negativt honor: att hon inte går att ha lös när hon löper (om man steriliserar) Min tk städar väldigt bra eftersom så det blir inte så mkt blod på golvet men hon blir mkt grinigare under löpen än annars. Ska också kissa överallt ute och nosa som hanarna.
Annars är det jämnt mellan hane och hona för mig. :-)
Ang pälsen så släpper Samojeder inte enstaka strån som andra hundar gör utan de är tussar som blir som dammtussar och är därför lätt att plocka upp och städa efter än andra som fäller överallt.
#11, min hane kissar en gång sen vill inte han kissa nå mera, mendas våran andra hane vill kissa ÖVERALLT, så anser nog att de är från hund till hund ang, hur mkt dom vill pissa :)
#12 Inte ens när han markerar? Härligt!
En ras som kom upp spontant var Schapendoes. Om du kan tänka dej att köra agility och kanske spåra? De är ju från början vallhundar så man får se upp så de inte vallar cyklar. En Schapendoes avlad på sällskapslinjer har inte alltför mycket vallegenskaper.
#13, nepp! Han är inte en sådan som markerar ;) SUPER SKÖNT!
Men dock är våran andra en pissnisse! haha :)
Men en viktig sak som jag kanske glömt att nämna är att Jag ALDRIG har haft en hund innan! Dock har mammas kärbo haft en Golden och jag har umgåtts med mina kompisars hundar och passat en utav hennes blandras shih-tzu samt besökt ett hunddagis där jag blev väldigt omtyckt av hundarna.
Därför vill jag också påpeka att jag inte vill ha en alltför svårhanterad hund.
Om Finsk Lapphund eller Samojed fortfarande skulle passat perfekt vill jag veta skillnaderna på Finska och Samojeder.
För och Nack delar.
Kramar / Julia (=
#16 Men du verkar ha hundvana och det är väl det viktigaste? Och vet man hur man hanterar en hund behöver det inte ha en avgörande betydelse.
Okej… Då känner jag mig säker!
Men För och Nack delar med Samojed och Finsk Lapphund!
Kramar / Julia (=
18 # Nackdel om samojed : Den är vit :P
Annars har jag bara god erfarenhet av samojed :)
#19 Det kallar jag inte en Nackdel nånstans…förutom att smuts blir synligare.
+ Mamma vill ha en vit
+ Den är såååå sööt.. skulle inte kunna tänka mig en annan färg änn den!
Kramar / Julia (=
20# Jo men det är ju oxå en smak sak :P Min hund är svart men ändå så syns smutsen då hon blir grå/ brun eller t.o.m vit :P
Joo… det förstår jag med! :D
Kramar / Julia (=
Fördel med samojed:
- att den är vit för så syns skiten bättre så man vet att den finns.
- pälsen är faktistk väldigt självrengörande. (hade en samojedhane tidigare som rullade sig i en kall gammal brasa, hela han blev grå men efter 1 timmes fritt strövande i skogen så var han helt vit igen!)
- de tål både värme och extrem kyla.
- stark, pålitlig, barnvänlig, lättlärd, allaround och allerivänlig.
- fäller pälsen i tussar och är därför lättstädat,
- behöver inte mkt pälsvård egentligen.
- smart!
Nackdel med samojed:
- kan vara väldigt tjurig och envis. (var bara lika bestämd)
- kan ha lätt att ta till skall, den är ju trots allt en spets.
- styrkan om den är ouppfostrad…
Annars så kan jag säga att min första hund var en samojed och det gick bra och de enda jag ångrar idag är att jag aldrig gick någon valpkurs eller koppletränade han specielt bra så han blev väldigt dragig i koppel och det blev negativt för mig eftersom jag har en nackskada efter en bilkrock.
Samojeden som vi har idag hon har vi däremot tränat linförighet med och hon går jättebra i koppel. Jag har inget ont att säga om Samojeden egentligen…