Skillnad på Amstaff och Pitbull??
Hejsan,,
Jag har nu som först läst den gamla tråden i samma namn från 2008, det kan nog stämma till viss del men genom åren har det ju ändrats lite i standarden mellan dom 3 olika "raserna" även om dom ursprungligen kommer från samma ras.
I bifogad bild kan man ju se lite skillnader mellan dom,, dock väldigt små men end dock skillnader.
Om man i dagsläget parar en renrasig Amstaff med en 50/50 amstaff/ pitbull så skulle det ju i annat fall vara en renrasig pitbull eller amstaff? Men att man inte får registrera den hos SKK för att pitbullen inte är godkänd som ras där, av div anledningar. Mycket konstigt när det är samma typ av ras och att dom i princip samma ras.
_(lånad text) Det anses att raserna separerades 1936 i och med registreringen av rasen Am.Staff i AKC._
http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=bce421c4-4a62-4d25-b6e5-4bd5fec01760
Här kommer en annan länk,, som ni kanske läst men jag hittade den när jag sökte lite om hundgentik.
http://amstaffen.blogg.se/category/historia.html
Där fann jag faktiskt ganska bra saker,, hehe tror jag.
Det jag saknar är bilden på en färg jag sett en det amstaffs har och äver pitbullen för den delen..
Tack för mej,, :-)
Kram och natti natti..

Men inne på sidan där jag kikade på bilder och om hundens genetik hittade jag ingen med denna färg.
Jag tycker ju inte att det ser ut som en harluekin precis,, iag inte som dom tydligen ska se ut på hund,, som katt,, ja då skulle han kansnke kunna vara den,, om inte becolur till och med,, men nåja detta var om hundar.. ;-)
//Linda

För då gör man ju i regel inte fel att para en pitbull och en amstaff, mera än att SKK tycker att det är fel.
Eller har jag missat nåt??
//Linda
Den absolut främsta och största skillnaden mellan raserna är avelsmålet.
Glöm att jämföra raserna utseendemässigt för det går inte då ena rasen inte avlas efter det och varierar kraftigt både i exteriör och storlek.
En APBT avlas för prestation, altså för traditionellt bruk medans en amstaff är en rent showavlad hund för utställning/sällskap och är mer homogen i utseendet iom att man följer rasstandarden.
Raserna stamboksförs av konkurrerande organisationer och en korsning mellan dom är en blandras precis som det är mellan en schäfer och en vit herdehund.
≧◔◡◔≦
#1 Ser ut som en Brindle med mycket vitt i mina ögon.
Håller med #4, det där är brindle med väldigt mycket vitt. Brindleteckningen kan ju variera enormy, tex min hund har bara lite vitt på bröst och hals, med andra kan ha som på bilden, eller som en bläs, mage och ben i vitt. Vissa är helbrindle eller hur man uttrycker det.
Som #3 säger så varierar pitbullen jättemycket i utseende, jag ser allt fler pitbulls som är mycket kraftigare och bredare än amstaff, och enligt din bild är ju amstaffen bra mycket större i muskulatur är pitbullen.
#5 Man säger nog bara brindle om det är utan vitt.
#6 Har för mig att det heter brindle vilket som, men det kanske jag fått om bakfoten.
#7 Ja, men med vitt heter väl just Brindle med vitt 

Genetiken funkar inte så. Om du parar en renrasig Amstaff med en 50/50 Amstaff Pitbull får du inte en renrasig Amstaff. Det är fortfarande en blandras.
Varför ska man ens tänka på att avla en renrasig Amstaff med en blandras? varför ens avla på en blandras??
Du kan inte regga valpar som till stamtavla om inte båda föräldrarna har tavla (reggade). Finns inget som tyder på att föräldrarna är renrasiga, därav inte valparna heller renrasiga.
Att du tror att du får fram en renrasig amstaff genom att para en Amstaff med en Amstaff mix skrämmer mig… 
#9 tror hon tänkte på det att det är en och samma ras (hon skrev något sånt) men separerade, därför kanske hon tror det blev en amstaff även om man korsade dem. Men nej, det är sant att det inte blir renrasigt eftersom pitbulls inte "kan" vara rena i Sverige
Det är inte ovanligt att folk anser att det är samma ras då american staffordshire terrier inte härstammar från annat än apbt och kan i vissa fall dubbelreggas inom vissa register.
Det används även som försäljningsargument bland vissa buskuppfödare….
Men precis som i exemplet ovan är det många raser som förgrenats från varandra och avlas för olika egenskaper och olika mål.
apbt är precis lika renrasig som vilken FCI-erkänd ras som hellst.
Vi har stamtavla och regbevis på våra hundar, skillnaden är att dessa papper inte kommer från sveriges största hundorganisation utan konkurrerande organisationer, men ja vi har samma premisser som oreggat inom ex. SBK eftersom det är styrt/ägt av SKK där rasen inte stamboksförs.
≧◔◡◔≦
#11 Menade förståss genom SKK, inte i Sverige.

#9 ""Genetiken funkar inte så. Om du parar en renrasig Amsf med en 50/50 Amstaff Pitbull får du inte en renrasig Amstaff. Det är fortfarande en blandras.
Varför ska man ens tänka på att avla en renrasig Amstaff med en blandras? varför ens avla på en blandras??
Du kan inte regga valpar som till stamtavla om inte båda föräldrarna har tavla (reggade). Finns inget som tyder på att föräldrarna är renrasiga, därav inte valparna heller renrasiga.
Att du tror att du får fram en renrasig amstaff genom att para en Amstaff med en Amstaff mix skrämmer mig…
""
Asså nu missförstog du mej nog,, eller så läser jag fel när jag läser in att du låter aggresiv.
Jag tror naturligtvis inte att man får en renrasig amstaff om man korsar så, men rent logiskt "borde" det ju vara så om man läser in hurvida det är "samma" ras men att SKK inte har godkänt pitbullen som en ras. Jag vet givetvis att man aldrig kan få en stamtavla på hundar / katter där båda föräldrarna är raggade i respektive organisation.
Det finns ingenting alls som behöver skrämma dej med det, du får det att låta som att jag inte har någon aning om alls vad jag pratar om gällande avel etc, det har jag.
Jag menade rent generellt hm eller vad det heter i sammanhanget, att det borde ju inte vara fel att para en amstaff med en pitbull,, men ja nu är det ju så.. men hm nåja,, ingen idé att jag försöker förklara hur jag menar,, det blir bara fel..
Men på en katt skulle man ju kanske kunna skriva n 03 23 på hunden ovan om det vore en katt,, men vad är koden för hund på en brindle med vitt då?
//Linda
"att det borde ju inte vara fel att para en amstaff med en pitbull"
Det finns dom som inte tycker det är så fel att korsa Pudel och labbe heller då båda är av arten canis (lupus) familiaris, det är ju helt upp till den som gör valet.
Men valpköparna får ju ingen samlad dokumentation på sin hunds ursprung (stamtavla) som intygar det uppfödaren påstår och det kan jag tycka är det mest problematiska med det tänket samt osjysst mot valpköparna.
En stor del av den problematik vi har kring den här typen av hundar som jag ser det kretsar kring den enorma produktion vi har av oreggat bland dessa raser.
Raserna i sig är inte speciellt vanligt förekommande speciellt inte apbt, men mängden amstaff-ish hundar som massproduceras till en redan mättad marknad bidrar inte med något gott enligt min erfarenhet, sjukdomar och dålig mentalitet sprids som löpeldar och gärna i samband med valpköpare och uppfödare som inte vet vad som är bak och fram på en hund.
Inom hunderiet beskrivs inte färger med färgkod utan enbart med namn.
Valpen på bilden är som sagt brindle med mycket vitt (för mycket vitt är inte önskvärt inom amstaff) men visst förekommer det.
≧◔◡◔≦