Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4701 ggr
[Hilo]
0

Hund med okänd härstamning

Just nu när blandras kom upp lite i en annan tråd kom jag och tänka på hundar med Helt okänd härstamning.
Allstå man har ingen aning om vad som finns i hunden och man kan knappt gissa sig till det.

Jag äger ett sådant exemplar.
Min lilla polska dvärgtik, Krecia.

När folk frågar säger jag bara att jag inte har den blekaste.
Vet folk som ljuger, även om de kanske vet.. Kanske för att verka mer intressanta(?)

Vet att blandrasmänniskor kanske håller till mer på Blandrashundar iFokus, men är inte där, så jag skriver här istället.

Hur många av er blandrasfolk är som jag, har hund/hundar som du inte har en blekaste vad som gömmer sig däri…?Glad

Naiz
0

skriv på blandras iFokus så får du nog mer respons :)

Zabina
0

Min lilla kille kommer från Irland och vi adopterade honom för ett halvår sen ungefär. Precis i början kunde jag tycka att det var lite jobbigt att inte veta vad någonting om vad han varit med om, vilka raser det finns i honom osv.

Nu har jag släppt det där och funderar inte så mycket på det. Visst förstår jag att vissa saker har hänt och att endel beteenden kommer nånstans ifrån men jag försöker att vara i nuet så mycket det går…

Noa-Nisse
0

min kusin hade en sådan hund. vi visste inte alls vad det var för något i henne. alla möjliga folk försökte gissa men det var omöjligt :P

#1 förresten, väldigt söt och unik hund du har där :) när jag ser öronen så tänker jag pappilon, men sen kan jag inte gissa mer :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

MoaW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran hund malou är från spanien, vi har ingen aning vilka raser hon har i sig. Väldigt svårt att gissa tycker jag, vi har fått gissningar på allt från golden till Greyhound Tungan ute men dom flesta tycker hon är lik en golden eller labb, men hon är ju inte det egentligen tycker jag…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Binajis
0

#4 Greyhound var inte så dumt, hon har rätt lång nos :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

MoaW
0

#5 när vifick henne så var hon jättemager också, så då såg hon verkligen ut som en Greyhound Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Hilo]
0

#1 Håller inte till där, som jag skrev i huvudinlägget Flört

#2 Jo, utländska hundar brukar ju vara svåra att rasbestämma..

#3 Tack, jo unik är hon, hehe. Jo, det är fler som tycker så.

#4 Hemskt söt!!

Vattnadal
0

Spanska hundar har ofta podenco i siog, om de ser vinthundiga ut. Fast det är ju omöjligt att säga, när de levt vilt på gatorna och parat sig som de vill.

Jag har en alaskan husky, som egentligen inte ens får räknas som det, då han fått tillskott av andra raser nyligen, och inte bara längre tillbaka som det ska vara. Uppfödaren nämnde att det kunde vara grönlandshund och shäfer, förutom alaskan husky. Detta stämmer garanterat, då han visar klassiska beteenden från alla de raserna. Ibland samtidigt, tex vid hundmöten, inte bra! Han är ett typexempel på varför man ska tänka innan man blandar raser. Han är mkt ljudlig, schäfergnäll, huskyyl och grönisskrik. Hans sätt när vi träffar främmande hundar, att samtidigt som han vill backa och gömma sig, ska han fram och buffla och skrämmas, och kanske slåss oxå, fast han inte törs… Nu, när han är 7 år, kan han gå en liten sväng, så får hundarna vara inne hos oss utan problem, bara de är signalsäkra. Han kan tom acceptera främmande hundar utan prommis innan, om de är lugnja i hans hus, och som sagt, signalsäkra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Linnea
0

#8 Måste fråga. Är alaskan husky en egen ras? Jag känner bara till alaskan malamute och siberian husky. Eller är det en blandning av dessa?

Skynda långsamt så går det fortare.

Vattnadal
0

#9 Alaskan husky är mer hundtyp än ras, men jo, det är en egen ras. Det är inte en ordlek, som schabrador, utan en huskytyp som utvecklades i Alaska, då hundar var enda sättet att ta sig fram. De är inte en godkänd ras enligt rasklubbar, då den avlas enbart på egenskaper. Dessa egenskaper kan skilja sig beroende på om uppfödaren kör sprint, medel eller långdistans oxå. Gemensamt för dem ska vara bra och tåliag tassar, uthållighet och fart, samt en päls anpassad till det drag man pysslar med (tjock tät och värmande för långdistans och tunnare till sprint, för att inte överhettas).

Då man tidigare avlade in vad som helt för ras som kunde förbättra dragegenskaperna, kan de se rätt olika ut. Nu för tiden ska det dock inte balnads in annnat, för då räknas de som korsningar. Greyster kallas de med grehound i, houndkorsningar med husky/pointer ed brukar oftast benämnas som just houndkorsningar, med hur månag % av varje det är.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#10 Intressant. Bra förklarat.. Undrat samma sak själv faktiskt. Glad

[Forest]
0

Klart men säger att man har blandras o inte hittar på att man har renrasig iaf :) Jag har blandras och många undrar vad det är för raser, jag säger de 2 raser jag vet om men säger oxå att nån mer finns i henne men vilken vet jag inte :D

[Hilo]
0

#12 Riktigt. Har folk som inte tror på när jag säger blandras om min hane. Ibland säger jag även retriviermix (Labbe/golden/flat).
Många tar honom tydligen för renrasig labbe..

Kalli
0

Jag har då och då svarat att tiken är en renrasig byracka, oftast säger jag dock blandras av okänd härstamning. Personligen bryr jag mig inte vad hon är för raser även om det skulle vara lite intressant. Hon påminner lite om Gos d'Atura Catalá men skulle aldrig påstå att hon är en sådan.

Namiko
0

Min äldre hund kommer från Portugal och kallades terriermix på hemsidan. När man kollar på honom ser han först ut som en gul JRT med knorrsvans, men beteendet stämmer inte alls.

Min gissning är podengo portuges pequeno, blandat med en del terrier (border, norfolk eller JRT) och en del raskompott (kanske lite Pudel och någon släthårig ras).

Frågar folk så säger jag min gissning om det är någon jag känner, till andra säger jag bara att jag inte vet då podengo inte är en särskilt välkänd ras i Sverige.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Hilo]
0

#15 Vilken sötnos Kyss

[Forest]
0

15 den var söt och vilken härlig bild med :)

Zabina
0

Vad tror ni om min kille då? Att det är bordercollie i honom är ju väldigt tydligt, däremot är han ganska mycket mindre än en normalstor bc-hane. Nån som har en gissning på vad det kan vara?

Agilis
0

Jag har en byracka från Spanien. Min första hund och blir det fler kommer jag inte att köpa grisen i säcken en gång till. Jag har dock haft tur, hon är jättego, men det var just det- tur.

Nån typ av terrier är det nog i henne, för hon är envis som synden…

Agilis
0

#15 Oj, vilken charmig vovve. Verkligen jättesöt!