Vilket foder skulle ni välja?
Jag håller på och kollar runt lite på foder och tänkte höra vilket ni skulle föredra. Jag skriver inte ut namn för att få svar utifrån vad fodret innehåller och inte vad som står på påsen =)
Alt: 1
Innehåller:
Majs, Torkat fågelköttsprotein, Vetemjöl, Animaliska fetter, Torkat fläskprotein[1], Ris, Hydrolyserade animaliska proteiner, Vetegluten[2], Betmassa, Mineraler, Sojaolja, Fiskolja, Vegetabilisk fiber, Frukto-oligosackarider (FOS), DL-methionin, L-tyrosin, Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), Hydrolyserat brosk (källa för kondroitin)
Protein (%) 25,0
Fett (%) 17,0
Stärkelse (%) 37,1
Råfiber (%) 1,9
Vattenhalt (%) 8,0
Kostfiber (%) 7,3
Omega 6 (%) 3,5
Omega 3 (%) 0,6
Energi (ATWATER) (kcal/kg) 4.230,0
EPA/DHA (%) 0,3
Mineral (%) 5,6
Kolhydrat (%) 42,5
Omsättbar energi (uppmätt) (kcal/kg) 4.060,0
Alt: 2
KOLHYDRATER 40,40 %
Enbart ifrån ris.
RÅPROTEIN 23,00 %
89,00 % animaliskt protein
11,00 % vegetabiliskt protein (ris)
RÅFETT: 16,00 %
därav
Omega 3: 0,70 %
Omega 6: 3,30 %
100% animaliskt
VÄXTTRÅD (fibrer) 1,60%
Fodret innehåller enbart de fibrer från det ris som finns i fodret, inga extra fibrer är tillsatta utöver dessa.
ASKA (Mineraler) 11,00 %
därav
Kalcium 1.90%
Fosfor 1,30%
VATTEN 8,00%
ENERGIVÄRDE 16 800 kj
RISMJÖL
Enda spannmål, Glutenfritt, Fytinsyrafritt, Lättsmält för mage och tarm
KÖTTMJÖL
Kyckling, lamm och gris, en bred proteinbas för att täcka samtliga essentiella aminosyror och upprätthålla kroppens fysiologiska funktioner.
ANIMALISKT FETT
Ister och kycklingfett. Rikt på Omega 3, 6, linolinsyra och linolensyra.
KYCKLINGLEVER
Naturlig A-vitamin, järn och lecitinkälla.
ÄGG
Animalisk proteinkälla. Rikt på vitaminer, mineraler och fett.
NÄRINGSJÄST
B-vitaminkomplex
MJÖLKSYREKULTUR
BENMJÖL & BROSKMJÖL
Gris och Kyckling
VITAMINER
MINERALER/SPÅRÄMNEN
Hoppas att ni orkar kolla! :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Just, det kom på att det kan vara bra o veta lite om hunden! ;)
Boxer, 1 år, fullt frisk och aktiv. :)
Vänligen
Sofia
Nu har inte jag kollat igenom det supernoga, men Alt. 2
Av den enkla anledningen att jag tror att Alt. 1 är Royal Canin.. och tvåan är Standart.
Kan vara helt ute och cyklar, men de påminner om de två fodren i alla fall.
Vill du inte skriva om jag har rätt i tråden kan du skicka ett PM 
Tack för svaret! :)
Vänligen
Sofia

Alternativ två.
Visserligen så vet jag nog vilket det andra fodret är. Men det är inte därför jag väljer det utan jag gillar det innehållet bättre.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#3 Ingen orsak.
#4 Jo, det är kanske inte så svårt o lista ut vilka som är vilka ;) haha
Tack för att du svarade :)
Vänligen
Sofia
Inget av dem! Tycker du ska välja ett foder med mer fett och protein och därmed mindre kolhydrater. Omkring 30/20 protein/fett tycker jag att hundar ska ha. Minst!
#7 har du något foder som du kan rekommendera? :)
Vänligen
Sofia
Inget av dem hade jag sagt. För mkt kolhydrater i , som jag antar kommer från spannmål eller liknande.
Jag hade valt ett bra färskfoder istället.
Men hade jag varit tvungen att välja ågon av de två, så hade det nog varit alternativ 2.
När det gäller märke är jag inte trogen något, men man får leta bland aktiv/högenergifodren (eller valpfoder!).
När det gäller svenska foder så finns det
* High-Energy Competition med 30/20, High-Energy Professional 32/24
* Doggy Professional Extra Aktiv, också 30/20
* Tello High-Energy 30/22
Tittar man även utomlands finns
* Pro Plan Dog Performance 30/20
* Eukanuba Working & Endurance 30/20
*Oliver´s Maxx Energy 33/23
Det finns fler!
Foderbilen tycker jag har bra sökfunktion och bra information (ibland bättre än företagens egna sidor!). Där finns det en rubrik som heter Valp/Aktiv som man kan klicka på och få upp alla! Dock är inte alla man får upp bra..
Finns även ett nytt foder som heter Wolf. Innehåller 86% animaliska produkter. Ganska dyrt dock, men väldigt lite kolhydrater finns i.
Ja, det är nog jättebra! Tog inte med det för att det är så extremt mycket dyrare än andra foder tyvärr. Men om många köper det kommer det säkert i billigare större förpackningar
!
Om jag var tvugen så skulle det bl ALT 2.
Annars så är jag hel nöjd med ANF
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Oj, ja jag tycker att det är ganska mycket kolhydrater i båda foderna. Men det är ändå bra för hunden att få i sig lite kolhydrater, så jag tycker att du kan gå till en djuraffär och titta på vad dom har för foder och jämför!
Men vad har du för typ av hund är det en mat glad hund? eller är den kräsen? För då har du något att gå efter det. För om du har en mat glad hund skulle jag titta på ett foder med lagom mycket fett. Men om du har en kräsen kann du titta på ett foder med lite högre fett.
Men om jag skulle välja något av dom alt. skulle jag välja alt.2
ta ett foder med kyckligköttmjöl som första ingrediens, står det bara kyckling så är det vägt med vätska och därför egentligen inte först på listan. sen borde animaliska fetter (helst från kyckling) ligga bland de första ingredienserna.
#10 Vad använder du för foder?
Jag är inte märkestrogen när det gäller foder, men vill helst ha svenskt. Mycket protein och fett (som ska vara animaliskt) och mycket vitaminer vill jag ha! Mina hundar är mycket lättfödda, så det krävs för att de ska få i sig allt de behöver. De äter långt ifrån så mycket som tillverkarna rekommenderar. De får också färskfoder och lite BARF, mest i form av märgben och kycklingvingar. Ägg får de också.
Ja håller med om det! (se #17)
Jag har ett svenskt foder som är tillverkat av Bozita Robur som min hund älskar. Det finns i olika smaker och för olika hund typer. Jag tycker att dom har lagom mycket fett i sina foder typer (Det finns några foder typer med extra fett och protein, och några med mindre av det det beror på vilket man väljer)
Det ända negativa med det foder är att min hund tycker bitarna är lite stora (men det kanske beror på att hon är väldigt liten och bitarna är nog mera gjorda för lite störra hundar. Men det kommer snart en nytt foder från dom med mindre bitar.