Vad bör man tänka på i vinter
Hej jag har en dalmatinerkille på 7 månader snart och min första hund.
han ska nu få uppleva sin första vinter och jag har hört att de kommer bli den hårdaste vinter på 1000 år
Så va behöver vi hundägare tänka på när den kalla vintern kommer!!!!
Någon som vet???
Ja, våra hundar upplever ju vintern på olika sätt liksom att olika raser är olika anpassade för klimatet.
Rent sådär så försöker jag hålla mig ifrån längre rundor tidig morgon och sen kväll. Håller koll på väderleken de närmaste dagarna så jag kan planera långis när det förväntas bli lite varmare och mindre blåsigt osv.
Komma ihåg att röra på både sig själv och hundarna, att de inte sitter kallt och stilla för länge. Hålla igång musklerna så hunden kan värma sig själv. Kanske dra på ett täcke också, och kanske något varmt om tassarna så hunden kommer ut och kissa.
Det beror väl mycket på vad man har för ras och även hur hunden är. Det enda jag gör annorlunda är att jag ser om tassarna så att det inte sitter grus, salt eller snöklumpar där samt att han inte är blöt när vi kommer in och så brukar jag smörja tassarna med en fet salva. Det finns en artikel om hundar och vinter här
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Usch, inte en vinter som är längre än den vi hade nu sist väl?!
Detta året ska jag köpa tass-skydd till min hund då dom saltar gångbanorna här något fruktansvärt och hennes tassar blev helt förstörda förra vintern.
Hon ska även få ett nytt täcke, annars vill hon inte vara ute om det snöar :)
Tycker jag att det var förra året med XD Den var riktigt jobbig!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag smörjer in tassarna med försvarets hudsalva! den är fet och bra och inte alls lika dyr som salvor som speciallierar sig på tassar men somsagt lika effektiv.
jag kommer nog köpa ett täcke till Klenod. och som ovanstående säger, inte låta hunden sitta still ute. utan röra sig hela tiden. köra lite extra metal träning innomhus eftersom man inte kommer kunna gå ut lika mkt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Förra året var den värsta på 40 år..
Tji fick man för att man ville ha riktig snö..
Nåja, till saken.
Dalmatinern som var här fick täcke på sig när det var kallt på morgonen.
Dock brukar det vara så att håller de igång behövs inga kläder.. Men det är ju även där olika.
Och man kutar ju inte runt hela vintern heller.
Ett bra täcke, och smörja in känsliga tassar..
#5 kommer med bra tips 
Vi gjorde inget speciellt med våran dalmatinertik i vintras mer än smörjde in hennes tassar med helosan, försvarets hudsalva eller tassalva. Torkade av hennes tassar så fort vi kom in.Promenaderna hade vi som vanligt, men undvek de högsta snöhögarna och höll oss till uppskottade stigar och där det var mindre snö
Värsta på tusen år!!! Vem mätte temperaturen då? Man får ta det här lite med en nypa salt.
Men till frågan. Ett klokt råd till alla hundägare är att INTE bada hunden från och med nu tills i vår. Man tvättar bort allt det skyddande fettet som hunden behöver ha i både päls och som skydd på huden.
Jag badar aldrig våra hundar på vintern, om den inte rullat sej i något äckligt vill säga. Jag har aldrig sett en jägare som har täcke på sin hund, men det är oftast för att dom vet att man inte ska bada dom, så dom har sitt naturliga skydd. Men efter jakten ska dom givetvis ha det på sej .
Det är jätte induviduellt vilka hundar som fyrser eller inte, men det är ju bara att tänka om du har en långhårig hund med mycket underull har den offtast ett bra skydd men har du en korthåring hund har dom ju inte samma skydd mot kylan. Vissa har tjockare underull än andra, hundar vänjer sig INTE vid kylan som många tror. Antingen klarar dom den bra eller så gör dom det inte. Men att skydda tassar är ju super bra. Kan varmt rekomendera Prob tassalva (finns i välsorterade djurafärer) Den är superbra.
Men givervis är det ju viktigt att man har ett täcke hemma för de kallaste dagarna även om mn har en hund som inte fryser så mycket i vanliga fall. Det kommer dagar man knapt kan gå ut själv för att det är såå himmla kallt, men hunden behöver kissa och bajsa för det.
En dalmatiner har inte så mycket päls och dom jag känner till har alltid haft täcke på vintern.
Alla raser är inte präglade till vårat hemska kimat och det kan vara värt att tänka på!
Min gamla blandras tik på schäfer/bordercolli och lapphund frös inget alls hon rulla sig i snön ch älskade kylan mednas min nuvarande dvärgpinscher knappt vi gå ut genom dörren när det är lite snö på backen. Han har täcke och overall, har även skor för de kallaste dagarna då han vägrar gå annars.
Va väl förberedd när kylan kommer. :D Lycka till!
Min Welsh Corgi behöver inte vinterpreppas alls, hon flåsar glatt även när det är smällkallt. Jack Russelln däremot.. Täcke såfort det blir minusgrader och även innan dess vid dåligt väder. När det är som kallast så blir det kortare rundor på plogade vägar/upptrampade stigar. Jag tycker bara att hon har blivit mer och mer frusen ju äldre hon har blivit, tanten. Till saken hör att hon har väldigt smala ben och lätt får köldkramp i tassarna, en Dalmatiner kanske inte har samma problem med det.
Här har vi inte haft några problem med kylan heller, trots korthåriga labbar men iofs har de ett gott skydd i sin funktionella päls, de har ju verkligen underull! Enda gången vi fick problem var just förra vintern när det var som kallast, om de fick stå stilla för länge och kissa, varmt av kisset och sen kallt igen och kramp i tassarna då. Tollaren vet jag ju inte än, men skulle bli förvånad om han ens brydde sig…
Lutar trots det åt ett värmande täcke var till denna vinter. Inte för att det behövs promenadmässigt, men vet redan nu att det blir en del träning utomhus i vinter = bra att ha till och från bilen, så hunden får behålla värmen tills den fått upp den själv eller kommit in i varma bilen igen.
Jag tror inte det blir så kall vinter iaf pga rönnbär är dåligt med på träden STOR skillnad från förra året.
Jag har täcke till hundarna har beställt nya då jag behöver till valpen med. Skor är inte alla som vill andvända eller änds behöver men jag måste det på min fryslort annars vill hon itne gå alls om graderna blir kallare än -8 och det lär dom bli :D
Min hund älskar vintern :) Dock blir hon lite stel i sina leder av någon anledning på vintern men så länge vi håller igång henne och går mycket med henne, stretchar osv går det superbra :) SKa börja smörja hennes trampdynor med nu, för dem blir så torra på vintern
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.