Skaffa hund!
Hejsan!
Jag brukar sällan vara inne här! Hoppas jag kan få lite hjälp och idéer! Jag vill så gärna skaffa hund. Jag har egen häst som jag sköter helt själv, samt står för alla kostnader själv. Mycket ansvars full! Mina föräldrar har också en hund. Jag är 18 år och är lite osäker på min framtid.. Men vill så gärna ha en hund.. Mina föräldrar vill inte att jag ska ha någon hund än!
Jag behöver lite hjälp att bolla kring detta ämne!
Bor du hemma fortfarade? Jobbar du eller går du i skola? Jag tänkte eftersom det är dyrt med häst och tar mycket tid :P
Hur är det möjligt att du är 18 år gammal och själv står för alla kostnader kring din häst?
En hund skall du Alltid räkna med att ha i 10-15 år. Det innebär att du skall ta ditt ansvar för hunden Vad Som Än Händer. Vad händer när du börjar jobba heltid? Vart skall hunden vara på dagarna? Vad händer när du träffar en kille som är hundallergiker? Hundar kostar också pengar, precis som hästar, och var du råd med både hund och häst, tänk om ena djuret skulle bli allvarligt sjuk och veterinärräkningarna höga? Backar dina föräldrar upp dig med kostnaderna då? Finns mycket viktigt att tänka på när man är ung och skall skaffa hund :-)
Varför inte se om nån behöver lite hjälp med sin hund, tänkte ofta ser man då hur det är att ha egen hund. Har sett ganska ofta folk som behöver ha ut sin hunder en krortare tid på foder då de ska åka utomlands en viss tid (lr något annat) Man kan lite då testa i att ha egen hund. Bor du hemma tycker jag det är ändå dina föräldrar som har ordet o då får man vänta tills man bor själv.
Tycker du har annars fått bra tips av 2 det är lite o tänka på.
#1 Ja, jag bor hemma hos mina föräldrar och har tänkt iaf att göra det några år till.. Så jag pluggar sista året på gymnasiet!
#2 Ja, det går runt iaf! Har knappt råd med något annat.. Jag har mitt studiebidrag + lön.. Så det går runt :)
Har en kille som är djurallergiker men det går bra ändå! :) Mina föräldrar backar upp mig om det skulle gå åt pipsvängen med både häst och hund..
Tack så jätte mycket för funderingar!! Måste fundera! Ett stort beslut! :)
#3 Jag har ju en hund redan :) Som jag sköter själv :P Men det är mamma som äger den :P Och den hunden kan man inte ha med någonstans alls…
5 då hade jag någ väntat ett tag med skaffa en egen hund jag är mamma och har egna barn och anser att när man flyttar till eget är det som som bestämmer i sitt hem. Självklart hjäper men till om de skulle vilja ha hjälp :) En smart sak är att börja spara redan nu.
Så din tanke är att du skall gå i skolan/jobba, ta hand om två hundar och en häst Och hinna med din pojkvän som dessutom är djurallergiker? Det innebär ju att om ni är tillsammans i framtiden kommer ni inte kunna bo ihop. Om det precis är så att det går runt ekonomiskt nu tycker jag nog att du skall vänta. Hundar kostar och det kommer ofta oväntade utgifter.
Du är ung. Vill du inte åka utomlands, se världen? Kunna gå ut och träffa vänner och festa när du vill (du kan inte förlita dig på att dina föräldrar ska ta hand om din hund ifall det skall vara Din hund) kanske kommer din hund få problem med att vara ensam hemma den dagen du flyttar hemifrån. Vad gör du då? Vart skall hunden vara när du jobbar/pluggar hela dagarna? Skall man ha hund skall man ha all tid och energi som det kräver.
Jag måste hålla med ovanstående.
Har du både hund och häst redan, oav om du står på pappren eller ej, du säger ju att du tar hand om hunden och då är den ju delvis din, du har pojkvän, skola, jobb, och förhoppningsvis vänner. Hundar kräver mycket tid och det är inte rätt att en hund ska behöva spendera sina dagar till största del ensam. Vad händer om du vill bo med din pojkvän längre fram och han inte kan bo med din hund? Vad händer om din och dina föräldrars hund inte skulle gå ihop? Jag tror att det är svårt när man är 18 år och fortfarande bor hemma att ta ett beslut som påverkar livet i 10-15 år framöver.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Jag kan tänka mig att det kan bli svårt att hinna med både hund, häst och jobb sen när du flyttat hemifrån. Om inte hunden kan vara med i stallet jämt?
Det är en himla skillnad när man bor hemma och kan sticka iväg om kvällarna för att det alltid är någon annan i familjen hemma som kan hålla hunden sällskap.
Jag personligen hade aldrig orkat ha både hund och häst.. Man hade ju inte haft en stund över till kompisar/pojkvän. Jag skulle väntat och sett efter hur det känns att ha ett eget liv först :) Passar en hund in när allt har lagt sig så varför inte :)