Pudel assistans? eller annan?
Ursäckta att jag stör er här igen men jag måste få ett vättigt svar.
Ett tag sedan rekommenderade ni rasen Pudel som en lämplig hund att ha med till stallet.Nu undrar jag om man kan göra en Pudel till servicehund eller bör jag då istället gå på Golden eller Labrador?
Undrar också om det finns servicehundar att köpa/få och vad som krävs för det och hur man går tillväga för sådant?
servicehundar som är fördigutbildade lär det gå att få tag i, men är du säker på att du inte menar vårdhund?
≧◔◡◔≦
#1 Förklara gärna skillnaden då jag har noll koll i det hela.
#3 Då är det en servicehund jag menar. Jag syftar alltså på en hund som kan hjälpa till att tex bära saker, lyfta saker jag tappar, larma när jag får anfall osv.
#5 Kostnade är jag införstådd i. Ingenting är ju gratis. 
Ännu en fråga. Vart håller denna utbildning till?
Orten verkar variera.
Gå in på fliken utbildning -> utbildningsår så ser du hur det är upplagt.
≧◔◡◔≦
Jag vet en storpudel som är servicehund. Ras spelar roll. Men det beror på VAD man behöver hjälp med. Behöver man som du lite hjälp med att bära så måste man ju ha en ras som klarar av det. Alla hundar passar inte som servicehundar. Jag vet att många hundar blir stressade och inte klarar av tempot. Eller hundar som är lite för energiska inte klarar av att ta det lugnt i situationer som kräver det. Det får ju inte vara en hund som det kan bli problem med utan som är sansad och jobbar bra.