Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 4047 ggr
[chouwa]
0

Hollandse Herdershond

Finns det någon här inne som är ägare av en sådan eller som har haft ett tätt umgänge med en sådan ur rasen?

Jag skulle gärna vilja veta hur era/de hundarna är, framför allt tänker jag på stressen. Jag skulle också gärna vilja veta ifrån vilken kennel er hund är.

Vore jätte tacksam! :-)

Nikkis
0

Wolverina har en 6 månaders HH tikvalp ifrån Havrevingen.

Jag själv äger ingen men har hållit ett gott öga för rasen i snart 2 år, då jag faktiskt tycker om den väldigt mkt.

Personligen så anser jag att rasen är väldigt ojämn ännu (Eller ja, det ÄR den faktiskt!) och faktum är att rasen överlag - iaf här i Sverige, är väldigt liten.
Finns 5-7 uppfödare av Släthår, och det är knappt alla som ens är aktiva och inte alla som är så värst bra heller.

En Bra HH är utan tvekan en hund Jag lätt hade velat ha.
Men det är just det - är det mer av en regel eller ett undantag att få en sådan, med Alla pusselbitar på plats…?

Jag (återigen - personligen) är tyvärr smått tveksam till att våga chansa i dagsläget utan avvaktar tills rasen utvecklats lite mer.

Du kan ju knappt heller kolla på de MH:n som finns, då det är såpass fåtal hundar som genomfört det att det inte ens finns något medelvärde på rasen…
Du får nog kontakta HH uppfödare/ägare och försöka bilda dig en egen uppfattning och träffa flera olika individer och därefter ta ett beslut.=)

[chouwa]
0

Nej, jag har märkt att informationen är knapp.
Jag har haft kontakt med Happy workmates och Brindles kennel.
Jag tycker att rasen som den Skall Vara verkar fantastisk men det är ju tyvärr vanligtvis en annan verklighet hur Den Är.

Nikkis
0

Ja, så är det ju tyvärr. Men det beror ju på att den fortfarande är såpass ny. Den har inte hunnit utvecklas ännu och många hundar som inte borde få gå i avel, har just gått i avel.

Det finns guldkorn, absolut men det är svårt att säga vad man själv får.

Visst finns det aldrig några garantier för nåt när man håller på med djur --> hundar. Men detta känns tämligen som ett ganska osäkert kort i dagsläget.

Jag gillar som sagt rasen Väldigt mkt och vill gärna ha en en vacker dag.
Wolverina's (som är min vän privat) lillfis och hennes ena kullsyster som jag träffat några gånger är väldigt trevliga hundar även om dom fortfarande är väldigt unga, men det bådar gott.

Så Det ska faktiskt bli jäkligt skoj att få se dessa två unghundar växa upp på nära håll! =P

Jag har även sett deras far Arko(Importhane) på några tävlingar och det är en Holländare med kräm i. ME LIKE!

Så jag hoppas verkligen att det inte kommer dröja allt för länge för rasen att utvecklas lite mer och bli jämnare.

[chouwa]
0

Är det den Arko som Brindles har?
Ja. Som rasen Skall vara hade den nog passat mig väldigt bra. Att finna rätt ras verkar vara omöjligt i dagens läge..

Förhoppningsvis kan detta i alla fall vara rätt ras i framtiden..

Nikkis
0

Kan ju också tillägga att den erfarenhet jag har av Holländaren är att den endera är en GRYYYM brukshund, dvs på plan, men funkar desto sämre i vardagslivet.
Eller så är det helt tvärtom, hur stabil som helst i vardagen och med "allt" men saknar motor och drifter totalt och suger därför som en arbetande brukshund.

Så det är en balansgång det där - att hitta en hund som är stabil och pallar av vardagen men som också har ett bra paket för arbete.

Nikkis
0

Japp, det är den Arko från Brindle's. =)

Haha, ja det är svårt att finna rätt ras, men tur att vi ändå har ett såpass stort utbud på så många olika raser att det Alltid finns nåt som passar en själv. Gäller bara att veta Vad man vill ha och Vart man ska leta. =D

[chouwa]
0

Jag vet vilka egenskaper jag vill ha men finner trots det inte en ras som tilltalar mig i dagsläget. (Och gissa hur värdelös man känner sig som instruktör och snart hundpsykolog och man kan inte ens förmedla rätt ras till sig själv) haha.
Jag kanske skall starta en "vilken ras skall jag ha"-tråd..

Nikkis
0

Jag tänkte precis fråga, vad vill du ha för egenskaper hos hunden? vad vill Du göra med hunden?

Vilka raser har du tittat på? Någon mer som tilltalar eller är det "bara" HH som känns rätt?

[chouwa]
0

Ojojoj.
Jag har tittat på skamlöst mycket olika hundar.
Under året har jag varit på kennlar och haft kontakt med uppfödare med följande raser förutom HH:
- Pinscher
- Rottweiler
- Schäfer
- Australian Shepherd
- HH
- Caanandog
- Malle

Jag har hittat fantastiska uppfödare med fantastiska hundar och som varit mer än villiga att sälja valp till mig. Men någonting har hela tiden fått mig att backa i slutändan.

Jag har ett brett intresse men lydnaden är Nr1. Just nu är jag väldigt aktiv med freestylen och under helgen väntar en weekendkurs i personspår. Vattenapportering tycker jag är helt galet kul. Jag har tidigare tränat agility vilket jag också skulle tycka var kul om jag hittade en hund med rätt motivation för det.

Jag har tidigare haft rottis som jag kört skydd med och jag skulle Kaanske även kunna tänka mig att gå in på bruksgrenarna.

Jag vill ha en hund som har stor motivation till arbete och som uppskattar sin förare men vill inte ha en hund som känns "vek". Jag gillar skärpa i hundar men för mycket skärpa fungerar naturligtvis inte i en hund som inte är väldigt stabil. Jag vill ha en aktiv ras som klarar av att vara så aktiv som jag vill vara. Jag vill ha en hund med mycket "go" i sig.  En hund som inte har för stor aktionsradie och helst inte för stort jaktintresse. Och min dröm mitt i allt detta är att ha en hund som verkligen uppskattar vatten.

Nikkis
0

GAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!! Jag skrev ett lååååååångt inlägg men när jag skulle posta blev hela sidan "ERROR"!!!

Jag återkommer med ett nytt svar när ilskan lagt sig, haha. ,-)

[Wolverina]
0

Hej hej! Ja som Nikkis skrivit så har jag en HH-tik på 6 månader från Havrevingen, ett riktigt monster Flört Nädå hon är helt underbar, sprudlar av energi och älskar att arbeta både med huvud, nos, kropp och mun!
Väldigt miljöstabil och har varit de sen första dan. Angående stressen så upplever jag den inte hos min lilla dam utan hon är väldigt "sannsad" om man nu kan säga så om en bruksvalp Tungan ute

Om du är intresserad av kh HH så råder jag dig att vända dig till antingen Venke på Havrevingen eller Lars på kennel Czylwik Glad

Lars Czylwik tog ändå in rasen i Sverige.

Har inte så mycket mer att tillägga då jag själv är väldigt ny inom rasen och Nikkis har typ skrivit det mesta. Hoppas du blivit lite klokare iaf Glad