Vill ha era åsikter!!!
Jag vill höra era åsikter och kunsakper om vad som följer nedan. Denna tråd kan vara informativ för de som aldrig haft hund förut och som eventullt precis fått/planerar att få hem sin/en 8-veckors valp;)
Den här tråden gäller i största allmänhet och känner att den skulle vara bra för nyblivna valpägare:) De som kanske vill "läsa på" om hur man ska göra med specifikt rastningar.
Skriv era åsikter och vad man Ska göra vad gäller rastning av 8-veckors valpar (mellanhundar, ex. någon "spanielras"). - Tänk er helt enkelt en valp, av en mindre ras, som är runt 8 veckor, den ska rastas: Hur ska man rasta den?
Motivera vad ni skriver!
(Ni kanske kan gissa vilket "svar" jag strävar mot att få ni som har koll) ;)
Hoppas ni förstår vad jag vill komma (kan vara svårt att uppfatta)!

Med en 8 veckors valp ska man ju inte gå långa promenader med, mest att gå på tomten och kissa och göra sina behov.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Sålänge man tar det i valpens takt brukar det gå bra.
Det är bra! Fortsätt skriv! Jag kommer inte kommentera vad ni skriver;)

2# Med en 8-veckor valp anser jag inte att man ska gå ut för långt.
Man ska inte behanda de som en vuxen hund och gå ut 45 min-1 timme precis ..
Visst kan man gå ut och leka lite men ingen lång promenad..
Rest in peace Valkyrie!
#4 Vart står det att jag skrivit det?

5# Tänkte du menade att man kan gå långt om det är i valpens takt.
Men om du går en lång sträcka långsamt är det ju ändå jobbig för hunden?
Valpar ska vila mycket.
Rest in peace Valkyrie!
#6 Nej, menar bara att man inte behöver haka upp sig på att 10 minuter är max.
Man kan även gå 20 om man vill och om valpen klarar det fint.
Man kan ta pauser under promenaden m.m.
Valpar ska vila mycket ja, men inte sett att valpar tagit skada av att gå 15-20 minuter också.. De får sin vila, och vilar när de behöver..

7# Jag har inte sagt att det är mycket?
Rest in peace Valkyrie!
#8 Nope, skrev heller inte att du sagt det.
Ska och ska… ut och kissa och bajsa efter lek, mat och vila. Vara uppmärksam på valpen och leta efter valpens tecken på att den vill ut.
Om man vill - belöna det som valpen gör när den fått in "schemat" mat-ut te.x eller vad man lärt valpen att man gör för att komma ut. pip vid dörren, hämta kopplet, sätta sig vid dörren ger varsågod att gå ut. Ett bra sätt att lära valpen säga till själv.
Annars - hålla sig till vad valpen klarar av och hålla de tiderna, annars får man skylla sig själv vid olyckor. Ingen valp bör gå från 8 veckors rumsren till 4års rumsrenhet, den ska inte gå från att hålla sig några minuter till flera timmar på en natt och vi får allt anpassa oss och komma ihåg om hunden inte själv säger till.
Bra info;) …känns som #10 fick med allt om När man ska gå…iprincip all info på "innefronten".
Om vi kommer till själva "utefronten"…när man väl är ute. Några åsikter om det!? (Förhåll er helst till beskrivningen högst upp…en 8 veckors valp av någon mindre ras) Själva promenaderna om man säger så, vill inte avslöja för mycket om var jag vill komma. Det är en ganska viktig del som många som aldrig har haft hund förut kanske inte vet om.
(Kommer senare berätta var jag vill komma med det här om ingen lyckas "lista ut" vad jag menar) ;)
#11 ja, jag går alltid till samma plats i början för att valpen ska känna sig säker och känna igen sina dofter, så att den inte "struntar" i att göra ifrån sig för att den inte känner sig säker… mycket vanligt.
Fast det kanske är mer promenader du är ute efter än rastning?
Så små valpar får inte vad jag kallar för promenader. De rastas däremot ofta och får besöka olika platser utöver hemmet där de får springa omkring och undersöka världen.
Regelrätta promenader blir det inte förrän valpen är redo för den längden och sträckan, och då både fysiskt och mentalt!
#12 Tack:), det var exakt dit jag ville komma.
Så små valpar är inte menta till att man ska gå ut och gå promenader med (varelse det är 5 eller 10 min). Det finns de nyblivna hundägare som inte vet om detta, de tänker att "det är väl klart man ska gå promenader med en hund (men tänker inte på att det är en jätteung valp som iprincip aldrig varit ute och gått, aldrig har haft ett halsband på sig och att det faktiskt kan ge fysiska skador på en sådan extremt ung och liten valp om man går promenader med den)
Går man ut och går med en sådan liten valp, går upp för en brant backe, upp eller ned för en trappa, så kommer den nästan garanterat få problem med lederna i framtiden.
Dit ville jag komma. De som nyss eventuellt skaffat eller kanske kommer få hem en nydligen leveransklar liten valp, ska ej gå promenader med den. Man ska endast gå ut utanför huset och sätta ned den lilla valpen på en gräsplätt i närheten. Så små valpar behöver ej värken koppel eller halsband. Sätter man på ett halsband och valpen aldrig haft det förut, så kan det göra att den kanske tycker den verkan konstig, att den är obekväm…och gör att den helt enkelt inte vågar röra sig. (en sådan valp i den storleken kommer inte dirket kunna springa ikapp dig)

13# Man kan ju självklart ha halsband på men man behöver ju inte ha kopplet i början, det kan man ju vänta med eller använda sele första tiden då man går i koppel.
Visst kan man gå ut 10 min långsamt men man får tänka på att det är en valp.
I långa trappor ska man ju kanske helst bära upp den.
Rest in peace Valkyrie!
Man märker om valpen är okej med att ha halsband. Men ser man att den liksom inte vågar röra sig så kan man helst skippa det. Man kan börja med ett jättesmalt halsband (5mm) för att börja vänja den vid att senare ha det. Då märks den mindre och valpen har lättare för att röra sig utan att känna av något konstigt på halsen:)
Att sätta ned valpen på en bra gräsmatta och låta den gå runt där lite själv och nosa ett tag, det är som att gå en promenad fast att man är på "samma ställe". Vilket kan vara bra så valpen känner sig hemma:)