Skillnad, proteiner och fett
Är det någon som vet hur stor skillnad det gör med antingen 32/24 eller 30/20 i protein/fettprocent? Om man har en hund som behöver gå upp i vikt och bygga muskler.
Det är ju ändå förhållandevis höga procentsatser i båda ändå..
Sen är det ju mycket snack om vete i foder, att hundar är köttätare och inte gjorda för att äta vete. Och så kan de va väldigt stora ord om att ett foder är vetefritt, men sen innehåller det iaf majsmjöl, vetegroddar, linfrömjöl med mera.. Borde inte det inte vara jättebra heller?
Kan typ ingenting om sånt här…
men har en kräsen vovve som jag ska hitta ett nytt foder till, som inte kostar skjortan, så man tittar ju runt och har sett många olika varianter…
sådan jätteskillnad är det ju inte båda är högenergifoder dock varierar ju som sagt pris och innehåll, plus att ska hunden gå upp i vikt är kolhydrater en bra grej, kör på det du känner mest för.
≧◔◡◔≦
kolhydrater? jaså, jag trodde de va mest fett & proteinr de tog till sig. fast i och för sig, eftersom de har fett som ffrämsta energikälla så bränner de ju det, medans kolhydraterna lagras? eller tänker jag fel?
ja jag har tittat på High Energy Professional och Doggy professional extra aktiv. De har båda sina fördelar och nackdelar… Priset skiljer inte tookmycket heller.. Är lite kluven :p
Ja, fett är den främsta/bästa energikällan, men jag tror ändå att det krävs en gnutta kolhydrater (speciellt för aktiva hundar) för att funka optimalt.
Är det något utav märkena som du kört med innan som du vet att jycken funkar bra på?
Huvudsaken tycker jag skall vara att hunden mår bra av det den får stoppat i sig.
≧◔◡◔≦
nej, grejen är att hon får Hill's nu, men det äter hon inte om man blandar det med nåt annat gott, lite korv, olja, dyrt blötfoder eller så…(ibland duger inte det heller, tar några tuggor och så ärdet bra..) och eftersom hill's är så dyrt också vill jag se om man kan hitta något annat lite billigare.
De hade 2kg-påsar i affären me doggy professional, dock inte just extra aktiv, men tänkte ändå att jag testar valpvarianten och ser va hon tycker om smaken på den. men hon är ju så svår, igår åt hon de me glädje, idag titta hon bara på det, så det är svårt att säga om hon inte tycker om det eller bara är "vrång".
Testat att ge henne och att hon inte får något annat, men hon kan matvägra (eller äta ytterst ytterst lite) i flera dagar… och det känns inte bra när hon är så mager som hon är redan..
Min förra hund åt ju allt som bjöds, när som helst och hur mycket som helst, så det här är totalt tvärtom mot vad jag är van vid :)
Struta i om hunden inte "tycker om det", hon får äta vad som bjuds utan en massa topping och gottgott på.
Även om hon är kräsen så kommer hon troligtvis inte att svälta sig själv, som sagt ett högenergifoder kan ju åtminstonde göra att hon inte magrar så värst när hon bara äter litegrann.
Står maten framme eller har ni vissa måltider?
≧◔◡◔≦

Hundar behöver protein för att bygga muskler och fett för den energi de bränner. En hund som jobbar hårt, men ändå lätt går upp i vikt som tex min kastrerade husky, bör äta ca 30% protein, men 12& fett. En hund som jobbar hårt och inte går upp, kan gott äta ett med 30% protein och fett på 20%. Mer än så borde inte en "normal" hund behöva. De kraftigare är nog till hårt arbetande hundar, och kan ge dålig mage till en hund som inte är van.
Kolhydater behöver inte hundarna alls en massa av. Det är bara utfyllnad som är billigt. Ju mer utfyllnad, desto billigare foder.
Ofta kan det faktiskt löna sig att läsa innehållsförteckningen. Jag undviker gärna majs, som inte alls är bra för stressade hundar. Det som står först, är det mest av, så välj ett foder med kött som stölrsta ingrediens. Ofta läggs allt köttigt ihop, ex "kött, köttmjöl och köttbiprodukter", för att det ska bli en större del av fodret, vilket av dessa det är mest av, vet man dock inte då. Spannmålen brukar istället delas upp, "vete", "havre", "vetekli", "majsmjöl" osv, för att den posten ska krympa och hamna längre ner i innehållsförteckningen.
Man ska heller inte stirra sig blind på priset per säck hundmat. Räkna istället först ut hur mycket din hund ska äta av ett foder (räkna på att följa rekommendationerna +-50%) varje dag och sedan vad dagskostnaderna blir. Det kan vara så att det blir dyrare att ge hunden mat som kostar 299 kr/15 kg säck, än ett som kostar 499 kr/15 kg säck.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
ja, det är svårt när hunden från början är alldeles för mager (vanskött hos tidigare ägare) och sen inte äter på flera dagar…
Hon får mat morgonn och kväll och tar bort det efter en stund om hon inte äter. Funderade på att testa att ge henne en gång om dagen istället då hon ibland kan va lättare att få i lite mer när hon väl äter och att hon kanske då också hinner bli hungrigare innan det är dags för mat..
Nu får hon dock smärtstillande (panostit) några dagar tills just nu som ska ges 2ggr/dag tillsammans med mat så då blir de så ändå.
#6 Ja, jag har hört också att det är bra om det är så få ingredienser som möjligt i fodret? Doggy-fodret har ju faktiskt inte jättemycket ingredienser och kött som första till skillnad från de andra doggy-fodren.
Tänkte faktiskt som du säge,r att de beror ju på hur mkt de kommer behöva äta också, och räknade lite på dagarna.
Så även majsmjöl kan vara bra att försöka undvika om man har en stressad hund?
Nu på kvällen åt hon för övrigt, och valde doggy framför hills så det verkar ju godare iallafall.
Jag tycker du tänker helt rätt. Jag har kört med båda de sorterna du väljer mellan och det är båda bra alternativ om man vill ge torrfoder. Det är protein och fett hundar behöver, så ju mer av det desto mindre utfyllnad i form av kolhydrater. Jag har inte hakat upp mig på vete, för mig är alla kolhydrater i hundfoder meningslös utfyllnad. Dock nödvändig för att det ska gå att få till kulor av maten. Och ska hullet upp är det också bra med en del kolisar!
Dock tycker jag att du ska skaffa ett foder och hålla dig till det. Byt inte och lägg inte på något gott för att locka henne att äta. Eftersom hon äter smärtstillande utgår jag från att hon är veterinärundersökt, så att hon inte har t ex halsfluss som gör att hon inte vill äta (vilket dock kan vara omöjligt att se om man inte antingen sederar hunden innan man tittar eller odlar på ett prov från halsen). Tyvärr kan du nog tvingas se på när hon avstår från maten i några dagar, men i det långa loppet är det absolut bäst för er båda om hon får lära sig att äta det som serveras när det serveras.
Lycka till!

Vissa hundar, de hungrigare, måste man ransonera maten åt, och ge 2 gånger om dagen. De som är petiga med maten kanske är hungriga helt andra tider än vi ställer fram mat. Du kan testa att ha maten framme jämt, och se hur mycket hon äter då. Systers kräsna storpudel äter tex helst riktigt sent på kvällen, när alla lagt sig. När de försökte ge henne 2 gånger om dagen och bara låta henne ha tillgång till skålen 5-10 min, var hon ett vandrande skelett. Nu när hon har fri tillgång, äter hon när hon vill, och börjar få trevlig vikt, riktigt lagom tom.
Kika lite på foderberikning, då det kan få igång petiga och kräsna hundar.
Majs innehåller dopamin och noradrenalin, som är "gas" till hjärnan. Jag har en hund som blir rätt nipprig om han äter majs. Han har dålig impulskontroll, och vill allt roligt väldigt mycket, väldigt fort och väldigt NU. Ligger han och sover och jag tar på mig kläder för att gå ut, kan han stå och studsa bredvid, som att han tjatat en timme och nästan spricker för det är så brådis. När han äter mycket majs kan han uppföra sig på samma sätt även efter en promenad, för att det är så skoj att ta av kopplet och gå in. Det var så jag upptäckte att det visst kan vara massor av majs i ett lamm och ris foder.
Nu är han utan majs, och rätt normal, bara liiite galen.
Har precis bytt foder så att ingen av våra hundar äter majs, ska bli intressant att se om det blir skillnad på fler av dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag rekommenderar att du pratar med en djuraffär, veterinär eller uppfödare om vilket foder som passar just din hund och de aktiviteter ni gör med hunden. Vi bytte foder till vår Siberian Husky efter att ha pratat med en djuraffär, där ägaren är också uppfödare av Huskys. Orsaken är att vår hund tränar mycker mer nu när det blir kallare säsong och då har behov av ett "kraftigare" foder så att han bygger muskler lättare.
Va mycke bra tips man får :)
#8 Ja, det borde väl vara samma med ris? Som folk pratar så gott om "vi använder ris istället för vete", och vissa säger ju att en varg hittar man inte tuggandes på ett vetefält. Men hittar man en varg tuggandes på ett risfält?
Nej, nå problem me halsen har hon garanterat inte, för så fort det nalkas nåt annat än hundmat så når nosen väldigt långt upp på köksbordet.
#9 Intressant! Ja izzy verkar också lite mer intresserad av maten på kvällen faktiskt än på morgonen. Tror det kan vara så för hennes del att om hon får lite mer sällan så hinner hon bli mer hungrig och kanske äter mer… ja, det är väl bara att testa och se!
Hehe okej, ja men det låter ju bra. Min tös kan också gå i taket helt, bara man tar på sig en tröja inomhus (utan några planer på att gå ut) typ :p
#10 Angående rådgivvning om foder så har jag pratat me en kostrådgivare hos vet, men eftersom de var hos veterinären säljer de ju bara hill's och royal canin (oich rekomenderrar ju också det) och jag blev rekommenderad ett hill's-foder, som hon inte tycker om och som är sjukt dyrt och sjukt odrygt.. (det brukar ju sägas att de flesta dyrare och bättre fodren behöver hunden äta mindre av så de ine blir dyrare, men de här "ska" hon äta sjukt mycket av..)
Ingen som testat eller hört något om Profine's foder för övrigt?
Kanske Nutra Nuggets kan vara något. Jag tycker att det är ett bra och drygt foder. Lite dyrare, men som sagt drygt.
Vi hade performence-varianten till vår Husky innan, men provar nu ett "kraftigare" foder utan spannmål för att han ska bygga muskler. Det heter Acana Extreme Dog med 70 procent kött.
Här är länkar om du vill läsa mer om foderna.
# 12
har faaktiskt tittat på båda två..
Nutra nugget verka väldigt bra också, de ja funderade på va väl va Vattnadal skrev om majs, att de kan va bra att undvika..
Men annars är ju prisklassen på de ungefär samma som doggys, lite dyrare bara. (och då är ju doggys _billigt_!)
acanas verka väldigt bra me, tittat både på ed du nämner, Adult samt grasslands. men ja, det är ju lite priset där me.. (även om de fortfarande är billigare än de hon får nu..!)
hittar ingenstans riktvärdena för utfodring på acana extreme, hur ser det ut? det skiljer ju ganska mkt och påverkar ju priset rätt mycket med! men gissar att det me tanke på energiinnehållet inte borde krävas så mycket?
tack för länken! gav mk bra tips inte bara om utfodring :)
Tabellen på påsen säger,
11-20kg 140-220g
21-30kg 220-310g
31-40kg 310-400g
41-50kg 400-500g
För att jämföra. Vår hund ligger på ca 27 kg och utifrån hans träning räknade de ut i affären att han ska ha 135g morgon och kväll, dvs 270g totalt på en dag.
Hoppas du hittar ett foder som du trivs med. :)
okej, ja då vet jag ju iaf :)
ja, vi får se va de blir! det verkar ju intressant
det du har nu me, visst, väldigt högt i energiinnehåll och hon har ju inte brist på energi direkt, (det är väl kanske mer lämpligt för såna som du med draghundar och så) men så mager som hon är nu kommer hon ju frysa som jag vet inte vad i vinter! :p

Väldigt mkt bra tips!
Har tyvärr inget att tillägga utom lite-lite ot, tänk på att köttbiprodukter kan vara allt från fjädrar till nermalda klövar osv. Men vad är egentligen då spannmålsbiprodukter? har ni tänkt på de? De skulle kunna rent krast vara jord…
haha, tyckte bara det lät så roligt…
men du har ju helt rätt… har inte tänkt på de me köttbiprodukter,
(vilket jag tackar för att du upplyste om!) och som du säger,
va katten blir då spannmålsbiprodukter… :S
vet dock inte om jag sett det i något foder? eller så har jag bara läst spannmål och fortsatt vidare till något annat foder :p