Hundar iFokus

Hundar

Etikett: klicker-shaping
Läst 2117 ggr
Elega
0

Klicker och fler hundar

Jag är lite nyfiken på hur ni som har flera hundar använder klickern. Reagerar inte samtliga hundar när ni klickar? Om ni tex. skulle vilja förstärka ett bra beteende med hjälp av klickern på promenaderna men bara hos den ena hunden, eller vad som helst egentligen som inte båda hundar ska tränas på. Hur går det till?

Vattnadal
0

När jag gick med 2 i koppel och tränade den ena mest, så fick tanten godis i alla fall när jag klickade. Försökte ett tag att klicka när båda gick fint i kopplet och kasta fram godis åt dem, men det blev för krångligt att hålla rätt på 2 koppel, klicker, godis och sen kasta…

Annars försöker jag träna en i taget då det är enklast. Inne stänger jag in mig i ett rum med en i taget, ute kan jag ha en sitta bunden en bit ifrån.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Catnap
0

Du kan ju klickerträna utan klicker när du har med båda hundarna så slipper du det bekymret. jag använder klicker vid nyinlärning och även när jag tränar något med en hund i taget, har jag båda eller glömt klickern hemma så tränar jag på precis samma sätt fast utan dosan.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

ProCanis
0

som catnip säger..

Ska man använda klickern så ska man alltid göra det med en hund i taget, på tumanhand. Måste man ha flera hundar samtidigt, som i ditt exempel på en promenad så kan man använda ett ord ihop med hundens namn istället eller ett ljud ihop med hundens namn som man använder varje gång. "Trixe bra!". Ungefär samma princip som när du kallar in en hund som är bland flera adra. då ropar du ju "Trixie kom!" ellerhur?
ska du använda klicker med röst istället för med klickermanicken så säger du "Trixie BRA!" med ett förstärkt bra och godis direkt efter ordet. Dom andra hundarna ger du inte godis till. Alltingen ignorerar du dom eller så smeker du dom lite lätt bara..

Bästa är om man tränar dethär med namnen i gruppp ute, som en övning för sig.. Man tar med sig alla 3 hundar ut på promenad eller hur många man nu har. och Ropar ett Namnet på ett av hundarna i direkt följd av ett kommando som denne kan sen tidigare.. tilexempel "Trixie Sitt!" samtidigt som man tittar på hunden, när den rätta hunden sitter säger du iföljd "Trixie BRA!" och ger godis endast till denna… Sen går ni en bit, och stannar igen och gör samma sak med samma hund.. Sen gör man såhär kanske 5-6 gånger med samma hund och byter sedan till att nästa hund får göra domhär kommandona ihop med sitt namn..Och att endast den hunden med det namnet får godis. På så dätt lär dom sig sina namn och dom har samtidigt lärt sig ordet bra, vilket betyder att dom gjort rätt och godis vilket klickers-ljudet betyder..

Man behöver inte ta med dom på promenad.. ja, du vet själv.. =)

en förutsättning för att detta ska funka är förstås att hundarna kan sina namn. =)