Någon som provat på agility?
Hej på er alla. Är det någon här inne som har erfaranhet från Agility?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag och Semlan har gått en prova på kurs en helg. Det var jätteroligt. Ska anmäla oss till agility i höst. Hoppas det kommer en vår och en sommar med värme som vi kan njuta av innan dess.
Jag har..! *vinkar*
Jag har tränat och tävlat agility i ungdomens dagar tillsammans min förra grannes jaktlabrador Rocky. Han var en hyvens kille med ett hårdkokt psyke =) Vi tävlade två gånger med blandat resultat, både träning och tävling vart jättekul - tyvärr flyttade ägaren och det blev inte så mycket mer med den saken =(
Sedan kom spanjoren Herman in i mitt liv, och också vi har tillsammansgått ett par agilitykurser som arrangerats av Blå stjärnan. Tyvärr blev det heller inte med honom så mycket mer efter dessa kurser, - nu är Herman buse lite för "tung/gammal" för att aktivt träna agility, men nu när det går mot varmare tider tänkte jag testa agility med hoppetossan Mollie som är 1 1/2 år gammal, och då ska givetvis Herman också få vara med på ett litet hörn. Vissa "hinder" är ju mer skonsamma än andra om man säger så.
Annars vet jag inte riktigt vad jag ska skriva mer än att agility är superkul - både för hund och ägare. Jag tycker att man över lag får mycket bättre kontakt, även utanför agilityplan när man tränar agility, och det är otroligt kul att se hur roligt (de flesta) hundar tycker att detta är! - passar de flesta individer om man anpassar det hela efter deras egna förutsättningar..
Åsa - Är du intresserad/sugen eller har du själv kanske tränat agility med någon vovve?
Mvh Tessan

Klart man är intresserad av Agility. Är ju super roligt. Har aldrig tävlat i det själv. Men tränat har jag gjort med flera av mina schäfrar genom åren.
Som du skriver Tessan så är ju lydnaden väldigt viktig i agilityn så när man tränar agility så tränas även samarbetet utanför plane upp. Mitt absolut bästa agility minne har jag av min schäfer Beccis. Hon var en naturbegåvning den hunden. Har ofta i efterhand funderat över varför vi inte började tävla hon och jag. Men har liksom inte kommit på anledningen än. hihi
Beccis var som jag skrev en naturbegåvning. Och hur är en sådan då? Jo det är en hund som man går igenom banan med en gång, berättar vad alla hindren heter (en gång). Sedan kan man stå i mitten och sända hunden på vilket hinder man vill. Ropade jag A, så sprang hon och tog A-hindret, ropade jag Tunnel, så ja då tog hon tunneln. Spelade inte någon roll hur mycket jag krånglade till hennes väg. Hon tog det hinder jag sade till om. Efter tredje träningspasset fick jag henne att fatta vad som var framför och bakom så behövde jag inte ens visa från vilket håll hon skulle ta hindret heller. Tror med andra ord att vi inte tävlade för att allt blev så fjantigt enkelt liksom. Vi klarade alltid banorna som sattes upp snabbast, eftersom i agility blir ju hunden lite hämmad av att vi inte är lika snabba. Men den här tösen hon var snabb. Hualigen, ni skulle sett henne. hihi
Nu har jag ingen hund jag kan träna med längre. Saknar det otroligt mycket. Men nästa vovve, kommer få följa med ut på plan igen. Helt säkert.
Audiatur et altera pars
Jag och Frodo har gått nån kurs och vi har tävlat många gånger. Egentligen ångrar jag ibland att vi inte satsat mer på det tidigare, för han är ju så himla duktig
Men vi har mest tävlat för att det är skoj. Han har visserligen HD, så det kanske har varit klokt att inte tävla så intensivt i just agility…
Kanonkul är det iallafall, tycker både jag och han!
Jag har gått flera kurser i det med min förra hund, hon var super duktig!

Oh, vilket härligt kort. Älskar dessa kort som bara är så fulla av fart och fläkt liksom.
Audiatur et altera pars

Jag ska skriva in mig på söndag på Tyresö hundklubb för en agilitykurs med Benjy ska bli roligt =)
Åsa: Vad underbart att läsa ditt inlägg om Beccis, vilken härlig hund!!! =) Synd att ni inte tävlade i agility, ni hade säkert vunnit varenda en.. hihi. Vissa hundar är mer "one of a kind" än andra, och man får vara glad och tacksam att man fått möjlighet att leva tillsammans med en sådan.. verkligen =) Vad tråkigt att du inte har någon hund att träna agiility nu, men vem vet vad framtiden har i beredskap för dig.. =)

Jag blir så avis på dig och Benjy. Vill ju också köra agility. Men, men med nästa hund blir det.
Och snart står jag nog här och berättar att det är dags för en ny medlem i familjen här. Både glatt och ledsamt då vi sagt att ingen ny hund förns de gamla är borta. Men just nu är det elendigt.
Audiatur et altera pars

hade velat träna agility med hugin, han hade regerat på det. han är snabb, hoppar högt och vig.. men han är lite stissig så frågan är om han bara stressat sig igenom hela banan.

Men det brukar man kunna lära dem av med. Du kanske sitter på en riktig krutdurk där hemma. En liten Beccis kanske, för det var exakt så jag trodde hon skulle bli nämligen. Men gissa vad hon överraskade mig.
Audiatur et altera pars

problemet är att man måste gå igenom alla lydnadskurser först o sedan börja med agility.. ivf här uppe i tollarp. o på den klubben har dom väntetid på ett år för att komma in på en kurs…

Ja, det är ju det med agility att det kräver att man har lydnad på sin hund.
Lite tråkigt när vänte tiderna är långa en sådan gång.
Men du får väl tillverka egna hinder och testa med hemma då. hihi
Audiatur et altera pars
Jag har precis börjat träna med min lilla Ante, igår var 4:e "lektionen".

Oh, så skoj att höra. Vad tycker du och Ante om det än så länge då?
Audiatur et altera pars
Han tycker det är väldigt kul, fast igår var han lite för okoncentrerad dock. Har kunnat ha honom lös dom tidigare gångerna.
Igår var det första gången han fick testa gungbrädan. Han var såå duktig! Brydde sig inte ett smack att det rörde sig.

Det är kul, gungbrädan och tunneln brukar vara de hinder som kan skrämmas mest om man har otur.
Audiatur et altera pars

# 15 fan om jag får hem shettisarna så ska jag träna agility med dom ju.. fan vad läckert!

lisette: ett år i kö..??
måste man ha gått alla lydnadskurser? Vad dåligt!
Jag & Benjy har bara gått i en lydnadskurs..
'hmm*

jupp så lång kö är det. hopplöst. jag skulle anmäla mig och min stirrhund till en kurs, men det var försent. jag kunde anmäla mig till nästa års kurs.. häftigt va? ;)
ja ivf här i tollarp måste man det. vet inte hur det är med andra klubbar.
Jag och Mexx ska gå agilitykurs nu i vår. :) Ska bli skoj.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har tränat ganska mycket agility med mina hundar, men har dock aldrig tävlat. Har inte riktigt nerverna för det. Men både jag och hundarna älskar det och tycker att det är fruktansvärt roligt med agility. Särskilt den älsta hunden. Hemma går hon och drar bene efter sig och det går hur långsamt som helst. Men på agilitybanan är hon helt som förbytt! Hon springer runder med baken i backen och när man väl tillåter henne att hoppa några hinder så går det i sådan fart att det lät blir en bana eller två istället för bara ett par hinder…haha Hon är för söt alltså! 
I vilken ålder kan man börja träna hunden,går det bra med en jakthund?
Hej
Jag har tränat agility sen i höstas på oxelösunds BK.Vi har varit ute på våra första tävlingar nu här i förra veckan.Jag har en cairnterrier som jag gör detta med jätte kul är det.

Jag har gått förra våren Agility 1 ska nu till hösten gå Agility 2.
Tycker det är bra att dem har krav på brukshundsklubbarna att man måste ha minst grundkurs och allmänkurs, samt att man har gjort Allmänlydnadstestet på hunden innan dem får gå vidare till agilityn.
Det är så mycket mer det krävs av hunden när den är lös på banan och det är kanske inte är hindrena som är problemet oftast, utan att man ska kunna ha sin hund lös, och inte springa fram till andra hundar och kunna korrigera (styra) sin hund utan koppel på avstånd.
Någon som ska till Bjuvscuppen och titta, eller kanske tävla nästa helg, den 1-2/6-06?
agility är jättekul! 

Jadå, vi har tävlat inoff å blivit klubbmästare =)

#25: Du kan tävla agility med vilken ras som helst faktiskt. ;-)
Audiatur et altera pars
Ja , jag tävlar agility

Tränar mest men tävlar även agility och kommer hålla agilitykurs i vår

Jag håller på med Agility. Har bara 4 klass tre hundar, tävlar och har kurser för det mest. Så ja jag håller på med Agility
#30 Ja, du kan tävla med vilken ras som helst men jag kan av egen erfarenhet (även om jag aldrig tävlat) nog ganska lugnt säga att du knappast lär träffa på speciellt många bullterrier inom agilityn. De är liksom inte speciellt smidiga…..
Jag gick, för ganska många år sen nu, kurs med min miniatyrbullterrier. Sen var jag vid tillfället också PR-ansvarig för klubben vilket gjorde att jag var "tvungen" att ställa upp vid ett par uppvisningar vi hade. Kan ju säga som så att publiken hade nog roligare åt min lata pansarvagn än jag hade vid tillfället, speciellt när hon tyckte att det var för varmt och valde att stanna inne i tunneln.
Men agilityn som sådan var jättekul och något som jag absolut kommer att träna igen när det äntligen blir dags för ny hund!

Hejsan !
Nej jag ska börja träna agility till sommarn!
Just nu försöker jag lära min hund dom
viktigaste grund sakerna!
D.v.s Gå fint i koppel utan att dra, fot m.m :D

Hum , jag har tävlat ganska mycket i agility.
#3: Att du inte sätter hjul på Sacko då? Då kan du ju dra honom runt banan =)
Jag har inte heller gått någon gång, men tycker att det verkar jättekul. Där kan man prata om att vara samspelta, det är bara så läckert att se.
Japp och det var inget för oss.
**MVH Cerrolyn

JAg har nu tränat ett år med min hund i agility.Jag har en Sheltie på lite över 2 år.Har gjort några få starter (Med diskningar) eftersom min nervösa kropp och skalle alltid klantar till det och glömmer banan och har en för snabb hund som hoppar det framför honom även om det är fel.Han har det såkallade framåtsuget där dom dras framåt (Jätte bra sak att ha när det gäller framåtskickning)MEn i sommar blir det en nästan hel tävlingsvecka för oss och går det bra då jaaadå,då lir det USM.