Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2556 ggr
Tangotime
0

Omplacera. Vad ska jag tänka på?

Jag ska eventuellt omplacera en av mina hundar. Men det är inget bestämt än. Om dom som vill ha honom skulle ångra sig så får han nog stanna kvar, så jag skickar inte iväg honom till någon jag inte känner.

MEN han ligger mig otroligt varmt om hjärtat och helst skulle jag vilja ha lite fortsatt "koll" på honom. Han har "patella" och är "krypt" så om det blir något med det i framtiden skulle jag vilja få vara med lite och besluta om något borde göras åt det osv. Nu tror jag inte att dom ev nya ägarna skulle låta bli att ta honom till vet om det skulle vara något. Men för säkerhets skull känner jag ändå att jag inte vill sälja honom rakt av "bara sådär". Kan man skriva något extra till ett vanligt köpekontrakt om sånt här? Eller skriva någon form av "fodervärds avtal" fast ändå inte.

Någon som vet?

Katti
0

I så fall är det en form av fodervärdskontrakt som gäller. I samma sekund som du skriver under ett köpeavtal upphör alla dina rättigheter att bestämma om hans liv. Men tänk på att om "köparna" är fodervärdar så kanske du blir betalningsskyldig vid sjukdomar och liknand.

Men skriv ihop något som ni båda är nöjda med så ska det förhoppningsvis gå bra!

Ixectrona
0

Ja, nu är fodervärd inom hundkretsar något helt annat än bland andra djur, som hästar… så du ska inte använda SKKs fodervärdsavtal.

Jag har haft både kakadua och boaorm ute på foder, med egenskrivna kontrakt. Men fortfarande är det riskfyllt, för även om det är olagligt att bryta mot kontraktet, så finns det inget du egentligen kan göra OM de gör det. Polisen bryr sig inte om sådant.

Tangotime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är vi snabb i vändningarna! Dom ringde och bad mig komma ner med hunden så dom fick träffa honom igen. Och börje som han heter grät när han fick en rejäl hundpuss! (Dom avlivade sin förra hund i våras.) För dom blev det uppenbart att hunden skulle stanna och så blev det! Vi har än så länge inte skrivit något, men vi känner ju varandra och dom har betalat. Så vi ska träffas i veckan och vet besikta och skriva ett köpeavtal där jag kryssar i att han får komma hem igen om dom inte kan ha kvar honom. Men både börje och berit sa att skaffar dom en hund så är det på livstid och det känndes jätte bra och jag har släppt allt det där med att "hålla koll". Jag har aldrig omplacerat en hund tidigare och trodde ALDRIG att det skulle vara så enkelt som det var (i detta fallet)! Visst kommer jag att sakna honom och några tårar har jag givetvis fällt. Men överlag kan han verkligen inte få det bättre! Åh så skönt det känns! Nu har lugnet åter lagt sig i min flock!

Jag kan se honom framför mig, han ligger säkert ihop kurad i soffan mellan dom nu och dom kommer klappa  och pussa så på  honom så han blir skallig Skrattande

Katti
0

Skrattande. Man ska lita på sin magkänsla!

Tangotime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gud vad jag har sovit dåligt i natt! Bara legat och tänkt på "Tyffe". Fast det har bara kännts positivt Skrattande Och det är så lugnt här hemma. Den sista tiden har han och en av mina andra hundar varit i slagsmål över ben och mat. Han har även flugit på honom när han varit ute och kommer in eller bara gått förbi Tyffe. Så det har varit lite spänt här hemma och Ville har smugit omkring för att inte reta upp Tyffe som hela tiden legat på helspänn Obestämd

Men nu är han ensam hund och blir bara pussad på! Ingen att spänna sig för och inget att oroasig över! Nu ska han få njuta mer av livet Kyss

Fast det är tomt efter min lilla älskling…

Katti
0

Du har fattat ett beslut för hundarnas skull och inte din egen. Det är starkt gjort! Och i slutänden har ju båda hundarna och du glädje av det, eller hur!

Tangotime
0

Jo det är väl så. Samtidigt som köparna så gärna ville ha just honom. Hade inte dom velat ha honom kanske han hade fått stanna tills någon lika bra dykt upp. Jag hade nog inte klarat av att sälja honom via annons till någon jag inte känner. Så ego är jag Flört Han förtjänar endast det bästa! Sen om det är här eller hos någon annan ska inte spela någon roll. Även om det känns lite tomt :-)