Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 12509 ggr
Rafflan
0

Hund, mindre ensam om man har 2?

Folk verkar tycka det känns mer okey att lämna hunden ensam 3-4 timmar när man jobbar om man har 2 hundar för dem har ju sällskap av varandra.

Och när man har en hund verkar ju folk inte vilja lämna den längre just av den anledingen att den är helt ensam…

Vad tycker ni?
Lättare att lämna 2 hundar när man jobbar då dem har varandra?

Linnea
1

Ja det tycker jag. Vissa säger att hundarna inte har sällskap av varandra om inte flocken är samlad mn jag tycker inte den teorin håller. Det är som att jag inte skulle kunna ha sällskap av en kompis om inte alla kompisarna är där. Två är alltid två. Däremot så är det lätt hänt att man missar ensamhetsträning på hund nr 2. Dom måste kunna vara helt ensamma även om man har två.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#1 ja det e ju viktigt att tänka på när man skaffar hund 2, att ensam träna den ensam också ;)

[Hilo]
0

Tjaa, varför inte.
Hundar är ju flockdjur.. Så jag tror absolut det gör mer för hunden om den har en annan hund (eller katt?) som sällskap när matte och husse åker iväg.

Rafflan
0

#3 men katter är ju igentligen inte flockdjur så gör dem nåt för hunden?

[Hilo]
0

#4 De är sällskapsdjur, inte flockdjur, korrekt.
Men det betyder ju inte att de trivs med sällskap.
(Det är ju individuellt såklart)
Vet att min ena honkatt skulle dö om hon levde som ensamdjur.
Hon vill ha både hundar och katter omkring sig Glad

Grannen har en amstaff och en birma som jagar varandra, de myser, och äter tillsammans..
Så nog kan en katt göra nytta för hunden och vise versa Cool

Katti
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst, om det handlar om att lämna dem i 3-4 timmar som du skriver. Men jag har sett många många som lämnar sina hundar 8-10 timmar med ursäkten att "de är inte ensamma för de har ju varandra". Det tycker jag inte är okej!

Mina katter ligger hos hundarna ibland. Jag tror dock inte att de är så mycket sällskap, även om de blir mindre ensamma. Inte så att man kan ursäkta att lämna dem längre för att de har sällskap. Två katter har däremot mycket sällskap av varandra!

Linnea
0

Jag tycker man kan lämna två hunder lite längre än en ensam men inte 8-10 timmar! Det är för mycket.

Crazzysazza
0

Min amrikanska cocker lizzy klarar inte av att vara hemma helt själv.. då ylar och skäller hon tills hon tappar rösten.. nu när vi har dvärgpinschern så är det inga problem. de ligger så fint inan för dörren när man kommer hem.

ingann
1

Ett par timmar är helt okej att lämna hunden ensam med en annan hund eller katt. Om de har sällskap av varann beror ju helt på individerna, hur de går ihop normalt.

Min hund har iaf jättestor nytta av den ena katten (som mest uppför sig som en hund).. De är alltid tillsammans:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Catnap
0

Här hemma hade hundar och katter utbyta av varandra, men katterna kunde distansera sig från hunden då han inte riktigt förstod deras språk alltid. Men jag har inga problem med att lämna våra två hundar tillsammans även om det är under lång tid. De är både väldigt trygga och har inga problem med det, trotts att de sällan är ensama numera eftersom jag bara har föreläsningar tre gånger i veckan.

Det är ju väldigt skillnad mellan hund och hund och oim de har sällskap av avrandra på det viset att de kan lämnas ensam längre stunder. Jag tror dock i vårt fall att de trivs bättre att bli lämnade två då de kan ligga och sova ihop.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Elega
1

Min hund är alltid lugnare hemma utan mig i sällskap av sina bästa hundvänner. Hon blir även värre om hon inte har katter runt omkring sig. Jag har alltid hört att hundar inte alls har något utbyte av varandra men jag tycker inte att det stämmer alltid. Många hävdar att hela flocken ska vara samlad osv. men det innebär ju isåfall att ingen får gå hemifrån ensam utan att alla måste vara tillsammans hela tiden. Eller att man inte kan lämna hunden till en hundvakt för då är den utan flocken osv. Om det stämmer kvittar det ju om man lämnar hunden till en hundvakt, det borde isåfall inte räknas som sällskap.

Vattnadal
0

Jag hör till dem som anser att hundar är flock/familjedjur och behöver sällskap av artfränder. Jag kommer aldrig med att ha en ensam hund helt enkelt.

Hur länge man lämnar hundarna beror väl på en hel del saker. Har hundar sällskap av andra hundar är det helt OK att lämna dem längre. De måste fortfarande ut och rastas, annars måste de kissa inne. Vissa hundar kissar inne om de tycker att de är nödiga, utan att bry sig, andra mår dåligt av att göra ifrån sig inomhus.

Sen kan man ju ge hundarna möjlighet att rasta sig själva, om de har hundgård att vara i. Vissa lyxar och har hundgård med lucka från huset. Vi har inte lyxat så, men hundarna har boxar inne i ladan och kan välja själva på inne och ute. De har hundsällskap av hundar de trivs med i hundgårdarna och mår därför ypperligt där.

Vi har 3 innehundar, dvs de sover inne och 2 av dem är inne när jag är ledig dagtid med. Freja en 11 årig tik, bor med Piro ute på dagarna. Vittra, min 1-åriga golden får välja vilken av de 4 hundgårdarna hon vill vara i när jag jobbar. Piro väljer hon aldrig, och grabbarna är förbjudna när hon löper. Vidar väljer helst att ligga inne i huset ensam, och får göra det fast det blir långt över 6 timmar ibland. Han väljer själv, och hatar hundgården…

För övrigt, att säga att hundar inte har något utbyta ev avarndra, att dem bara ligger hemma och saknar husse/Matte, är ju rent bullshit. MÖJLIGEN om man väler att sätta ihop 2 individer som hatar varandra, men hundar är hundar, det är inte vi. Vi kan aldrig ersätta sällskapet av en annan hund, som är det naturliga för dem att leva med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ellenfyrkant
1

Jag tycker inte det är mer okej att lämna två hundar i många timmar än en. Då är det ju två hundar det är synd om istället för en. Men är det några timmar (på laglig nivå) så är det väl ganska givet att man hellre är tillsammans med någon man har utbyte av än helt ensam ? Hunden är ju ett utpräglat flockdjur.

Mvh Ellenfyrkant

Linnea
1

#13 Eftersom dom är flockdjur och människor aldrig helt kan ersätta en annan hund, varför är det då inte okej att lämna två hundar ensamma längre stunder än en ensam?

Ellenfyrkant
0

#14 Det tycker jag det är och det var också vad jag skrev.

Mvh Ellenfyrkant

Katti
1

Därför att de inte gör någonting. De ligger och väntar och har då sällskap av varandra. Det ligger i hundars natur att ligga och ta det lugnt, så visst, det går ingen nöd på dem. Men de aktiveras inte och de rör inte på sig nämnvärt.

Sen beror det väl på vad man menar med längre stunder. Om man lämnar en ensam hund en timme och två tillsammans i fyra så är det ju helt okej (vi pratar vuxna hundar som är vana att lämnas).

Linnea
0

Jo jag menar inte att man ska lämna dom i 10 timmar bara för att dom är två. Men dom har ju en miniflock om dom är två (sällskap) även om inte hela flocken är samlad, ensam är helt ensam.

Tangotime
1

Jag tycker inte om att lämna en ensam hund själv. Det ger mig dåligt samvete även om det bara handlar om någon timme. Jag har sen väldigt många år haft 2 eller fler och jag tycker det känns mycket bättre att lämna dom när dom har varandra. Men man måste ju hålla sig till "normala" tider trotts att man har mer än en hund. Det är inte okej att lämna två hundar ensamma längre tid än en hund bara för att dom har sällskap av varandra. Jag tycker 4timmar är ok och 6timmar ok i nödfall, men helst inte över 4timmar.

Jag hade en jobbarkompis för ett par år sen som lämnade sina (3-4st) hundar ensamma UTAN rastning i 11timmar varje vardag när han jobbade. Det tyckte han var helt okej för "hundarna ligger ju bara å sover när jag kommer hem och vill inte ens gå ut direkt"… Obestämd INTE okej.

SaraC
1

Jag håller i princip helt med Vattnadal.

Men jag måste protestera lite och säga att det faktiskt kan bero på hunden ifråga också. Min egen hund har haft flera olika kompisar som han trivts bra med, men han beter sig ändå inte annorlunda när han är ensam med dem mot om han är helt ensam hemma (har filmat). Likadant när jag lämnar honom ensam med någon annan människa. Däremot vet jag att han har utbyte av sina kompisar, absolut. Men anledningen till att han inte gillar att bli lämnad av matte beror högst troligen på människor (han är en omplacering).

Jag skulle inte lämna mina hundar ensamma något direkt längre än vad jag gör nu, om jag hade flera hundar. Men skillnaden skulle vara att jag skulle tycka att det var lättare att lämna dem ensamma, oavsett hur lång tid, om jag visste att deras sällskap påverkade. Likadant som att det skulle kännas bättre att lämna en eller flera hundar i en rolig rastgård än att lämna dem inne.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar