OT Härliga Hund
Fick nys tidiningen härliga hund nr 9 och kommer till sidan 27 där de står om en rottis tiks som har fått valpar, å va står det mer?.
Renrasiga valpar men saknar papper, är långt ifrån renrasiga valpar med tanken på att tiken har varit på vift, å hon va förmodligen inte ens chipad/(märkt så tror inte hon kmr från någon uppfödare.
Lite roligt, men ganska störande att dem säger att valkparna är renrasiga när dem inte ens vet, visst valparna kan se "renrasiga" ut, men mer än så kan dem inte vara säker.
Eller vad tycker ni?
KOmentera gärna, men kom ihåg vett å ätikett
Jag har mejlat in å påpekat deras lilla fel, så får se vad jag får för svar.
2 klart ja ska säga va dem svarade mig, men detta störde mig som fasiken, för dem ger fel info till valpköparna å säga att dem är renrasiga…
Stör mig på att dem kallar alla oregistreade hundar för "blandraser" trots att dem kanske är lika mycket renrasig som en regristread. Man borde typ skriva istället "Förmodligen renrasig men pga okänd bakgrund kan det innehålla andra raser." eller något:)
Råkade ha just den sidan uppslagen nu. 
Och ja, jag har väldigt svårt att tro att de är renrasiga. De kanske ser ut som mamman nu - men sedan?
I allafall - de kan inte registreras då man inte vet vem fadern är, och då kan de inte kallas renrasiga, hur lika rottweilers de än är när de är vuxna.
4 för att alla oregistrerade hundar är blandraser, har inte båda föräldra djuren stmtavla å om man inte kan regga in dem hoss skk så är det blandraser, så de e självklart man kallar dem för blandraser.
5 Presic va jag tycker med. å de skrev jag till dem med. Får se vad jag får för svar.
#6 Men det är lite synd ändå, man kan ju skriva att föräldarna verkar renrasiga. Det är ju inte säkert att det är blandraser, och inte säkert renraser heller. Lite dubbelt haha
7 efter som tiken förmodligen inte va chipad ingenting så är hon blandras efter som dem inte vet någonting. och bara för hon ser ut som en reggad rottis, ska dem inte ta förgivet att hon är renrasig om hon inte kommer från någon uppföderre vilken hon nopg ej gjorde utifrån texten.
Och efter som dej ej vet vem pappan är, kan de lika bra vara en helt annan ras elr blandras, man ska inte säga att dem är renrasiga hundar när det inte är det, utan dem är blandraser efter som dem saknar papper.

Men tex en oreggad BC kan vara renrasig, och det kan man kanske bevisa, det kanske är så att föräldrarna är reggade men inte gjort VP. Då kan dom ju inte kallas blandraser eftersom då har man bevis på att den är renrasig ;) Sen vet jag att dom "reggas" som blandraser men dom är ju ändå 100% renrasiga ;)
har hunden ingen stamtavla elr är in reggad någonstans så är det ändå en blandras fast båda föräldrarna är in reggade någon stans. Så länge hunden saknar tavla och det, är det en blandras, men visst ja håller med den en valp från 2 hundar som har tavla är renrasig, men efter som dem saknar papper/tavla så är dem blandraser.
Fast att bara säga "oreggad" är också fel - då ALLA hundar Ska reggas..
I JBV. (Jordbruksverket)
Därmed kan man säga ej SKK-reggad.
Men att man avlar över lag på icke godkända hundar är ju bara BS.
Varför vill man bidra med dålig avel, och dessutom oseriös avel om man ändå inte har alla papper, kvalifikationer m.m.
Ja, det som stod i härliga hund är mycket fel.
Man kan inte säga renrasiga om man inte vet.
Det är att lura köpre..
Det är lika dumt att säga 60% schäfer och 40% labrador.
Eller ännu värre 98% schäfer så de räknas som renraser… 
#11 Ang procentskaran. Borde inte vargen vara deltagande där isåfall? xD Typ 0.1% eller något?
11 jo men nu syftade jag bara att vara reggad hos skk å inte de andra, men jag förstår vad du menar. Och du har rätt i de du skriver.
Hur kan man ens veta hur mkt procent det är i hundarna? vissta fattar jag om man blandar 1 schäfer medn 1 golden, då får dem ju 50/50 valparna, men sedan?.. ne ja fattar inte de..
#13 I teorin är hundarna 50/50 men du kan Omöjligt veta hur mycket av de olika generna som hamnat hos valparna. Det är mer en riktlinje för hur blandade föräldrarna är, men man kan inte säga att min hund har 55% golden och 45% schäfer. När en valp kan ha 17% golden och resten schäfer och så vidare..
14 nej de vet ja, men tänkte inte på generna där häller, ja ska nog försöka formulera mig bättre :P man märker vilken gen som slår över dem andra, så får man utigå de, nästan efter som min ser ut som schäfer, men han uppför sig som en bordie collie, å de e di i han med. Men jag hajar va du menar det är bara jag som som formulerar mig dåligt.
Förästen jag har inte fått något svar ännu om deras "fel" i tidiningen. Antar att dem har mycket att läsa igenom, innan mitt mejl, om dem inte har skitit å svrat mig.
#15 det är inte säkert du får nåt svar, jag mejlade dit en gång och påpekade ett "fel", men fick aldrig något svar
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
16 de vet ja, men har fått svar innan så man vet aldrig, men dem har fått mitt så dem kanske går i nästa nr å påpekar de elr nått…
#17 jaså, trodde dom helt enkelt inte svarade om man påpekade nåt fel 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#9 om valpen förädrar inte har gjort VP kommer valpen alltid vara blandras hur gärna man än vill att den ska vara renras. man har 1 år på sig från att valparna föds att få godkänt VP på föräldradjuren, efter det är dom blandraser och inget annat.