Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6008 ggr
Ankilika
0

Brutet bakben på stor hund

Det är så att min schäfervalp (strax över 5 månader, 28kg) bröt bakbenet. Han är försvarsmaktshund och dom kostar inte på sådana operationer, så första två veckorna satte dom på han skena och bandage, och nu har han fått gips.

Jag vill bara höra er erfarenhet av brutet bakben på stor hund utan operation. Har det funkat för er? Hur lång tid tog det att läka?

AnneN
0

Sådant beror väl en hel del på vart benet är brutet och hur det är brutet, en del benbrott läker utan större problem och hunden blir helt återställd, medan andra benbrott är mer komplicerade och stor risk att hunden aldrig blir riktigt 100% bra i benet igen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sophie&Segra
0

Får man fråga hur det kommer sig att Försvarsmakten inte står för det?!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Katti
0

Vad visade röntgenplåtarna och vad sa behandlande veterinär om skadan? Tyckte veterinären att hunden borde opereras?

ProCanis
0

Tog dom på försvarsmaken ens hunden till en veterinär?! Eller fixerade dm benet själva med gips o grejjor?!

Ankilika
0

#1 Det är ett spiralbrott på vadbenet.

#2 & #4 Försvarsmakten försäkrar inte sina hundar, och då en sådan här operation går på 40.000:- så vill dom inte kosta på det på en hund som kanske inte ens går igenom L-testet. Vi har inte varit hos försvarsmaktens veterinär, vi har varit hos distriktsveterinärerna här. Försvarsmakten har en egen veterinär som kunsulterats genom telefon. Men det är distriktsveterinärerna som gjort beslut om hur det ska tas hand om på bästa sätt utan operation. Försvarsmaktens veterinär är endast involverad i att besluta om han ska tas bort eller inte.

#3 Jag undrar vad NI har för erfarenhet. Jag vet vad jag kan vänta mig med min hund..

Katti
0

Finns det något som hindrar att man själv försäkrar "sin" hund? Jag skulle aldrig ta hand om och investera en massa känslor i en hund när någon annan kan besluta om avlivning för något som kan botas…

Sjukt sätt att tänka tycker jag (av försvarsmakten alltså). Antingen försäkrar man eller också tar man kostnaderna när de kommer.

Ankilika
0

Well, nu var det inte det som den här tråden handlade om! Du får gärna starta en ny tråd om du känner att du vill diskutera det.

Katti
0

Sitter här och är väldigt fundersam över vad jag har gjort egentligen… Vad finns det att reagera mot i mitt inlägg #3 med kommentaren

#3 Jag undrar vad NI har för erfarenhet. Jag vet vad jag kan vänta mig med min hund..

Och är det förbjudet med en egen reflektion i en tråd (mitt inlägg #6)? I så fall kan man ju lägga ner hela ifokus…

Eftersom jag inte har fått svar på min fråga i #3 så vet jag inte om behandlande veterinär rekommenderade operation. Men jag tycker mig kunna läsa det mellan raderna eftersom hela frågeställningen tycks onödig annars. Så om jag har förstått saken rätt så vill du bara ha svar från ägare till stora hundar som i ung ålder har brutit benet, som enligt veterinär borde ha opererats, men det gjordes inte. Och varför vill du veta hur det gick för dem när du enligt egen utsago (# 5) vet vad du har att vänta för din egen hund?

Jag vill varken vara spydig eller dum, förstår bara inte…

Jag hoppas i alla fall att du får de svar du vill ha.

Ankilika
0

#8 Jo, dom rekomenderade operation. Och varför jag vill veta vad andra varit med om är för att jag helt enkelt är nyfiken.

ProCanis
0

haha katti har en poäng där :-)

fettmedkevlar
0

Helt off-topic men jag måste fråga..

5 månader och 28kg? Whooot? Min 1 åriga tik ligger på 29-30 kg, har du bild på hunden? Schäferidiot som man är.

Men on-topic..
Varför står inte FM för kostnaden? Vad har dom för anledning till att inte betala kostnaden för en hund som egentligen är deras? Har du pratat med dem?

Själv har jag ingen erfarenhet av någon hund som brutit benet, däremot har jag väl läst en del och det jag läst är att om det brutna benet ligger i rätt position, dvs inte snett så kan man använda skena. Men man ska vara jätte försiktig så inte benet "hoppar" åt sidan. Och som jag sa, har inga erfarenheter av benbrott själv, utan har bara läst.

Annars tycker jag "Katti" har skrivit några bra meningar.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Ankilika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Jag har tyvärr ingen nytagen bild eftersom han varit skadad i tre veckor. Men han vägde ju redan 10kg när han var 9 veckor, alla i kullen var stora trots att dom har "normalstora" föräldrar.

Jag själv har inte pratat med dem utan veterinären har. Men jag antar att det är för att de inte vill lägga ut 40.000:- på en hund som kanske inte ens går igenom testet. Dom tar ju ändå så pass mycket kullar per år så för dem skadar det inte att "tappa" en hund. Dom sa att dom kunde stå för det billigaste alternativet, alltså skena eller gips. men nu kommer det förmodligen att gå på ungefär samma summa som operationen, så mest troligt kommer dom att säga att dom inte vill betala mer (än så länge har dom betalat runt 12.000:-). Vi ska in imorgon för byte av gips och då får vi veta om FM fortfarande är på.

Jag håller inte med hela deras system, men jag förstår hur dom tänker.

(Det här är en dålig bild men den togs i alla fall några dagar innan han skadade sig)

ProCanis
0

Vilken urkorkad inställning, att dom inte har försäkrat hunden och nu inte vill betala för ev. operation. så får man ju inte göra.. Om jag var du skulle jag underska sakr, ringa tillexempel djurskyddet på Länsstyrlsen och berätta detta för dom..
Dom får ju inte resnoera såhär..

Kan du inte försäkra hunden själv?

Katti
0

Fast det fick ju inte diskuteras i den här tråden, Pro Canis… Här får man bara skriva om man har egen erfarenhet av exakt samma sak som TS har råkat ut för.

Men jag tänker ändå ta mig friheten att passa på att skriva att en olycksfallsförsäkring för ovanstående hund skulle kosta runt 400:- - 700:- om året…

Staten får av någon anledning inte lov att ha försäkringar. Så det ligger på fodervärden (om det nu inte är så att fodervärden av någon anledning är förhindrad att själv teckna en försäkring, jag har inte fått svar på den frågan som jag ställde i # 6). Men de borde ju verkligen upplysa om det när man tar en hund.

ProCanis
0

Bara 700 om året..gud vad billigt..

jag tycker sånahär inlägg är provocerande, man kan ju inte, inte ta upp sånthär som är runt omkring när det inte verkar som att ts förstår allvaret i det hela Kattis..

Om du försäkrar hunden själv så slipper du oroa dig för sånahär frågor då är det bara att gå med hund till veterinären och be operera hunden m dom tycker att det krävs..Utan att du behver oroa dig för kosnaderna sen.. Det är värt det..

fettmedkevlar
0

#12 Ok, ja han var mig en stor kille om man säger så :) Men mycket fin var han i färger och ansikte.

Men angående FM så tycker man ju att just dom SKA lägga pengar på en eventuell operation oavsett om dom har många kullar eller inte. För vem vet om just din hane blir en kanonhund som kan komma att användas i många övningar som FM har.

Måste bara fråga, har veterinären röntgat benet för att se så att benet ligger på rätt plats nu och inte snett? Och vad tycker veterinären om det här alternativet, dvs att använda skena och gips utan operation?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se