Småhundsägare!
Är det bara jag, eller finns det fler som blir irrriterade över alla dessa komentarer en del människor häver ur sig?
Måste ha en stor och "farlig" hund för att folk ska hålla mun?
Här om dagen när jag var ute med hunden fick jag höra att hon såg ut som en katt. För några veckor sedan, när gubben var ute med henne, mötte han en tjej med en Greyhound?! som sa något i stil med "hehe, kluven på mitten.. hehe"
Har också fått höra "ååh, stackars liten" ett antal gånger samt en hel del andra, irriterande och onödiga, komentarer.
Något som också irriterar mig är när min hund försöker hoppa på någon och personen/personerna i fråga säger:
"Det gör inget, hon är ju så liten"

Fast det där tror jag är helt o hållet hur man tolkar saker, o vad man tar till sig o inte.
Vi med större hundar får höra en hel del också, kan jag lova. Så jag tror inte det är något speciellt för småhundsägare. För övrigt ser inte jag Greyhound som en "småhund".
Ett exempel ur högen är hur många tror att hunden är livsfarlig när den skäller just bara för det är en stor hund. En liten hund bryr sig inte folk om, den är ju så "ofarlig". Men då en stor hund hoppar eller annat är det en mördarmaskin i vissas ögon. Så återigen - jag tror det är samma för alla, idioter till folk finns det överallt som inte kan hålla tyst när dom borde! ;) Bara att strunta i sådant, du vet ju vilken fin o go vovve du har, synd för de som inte förstår det. :)

Själv tycker jag det är drygt att få höra kommenterar i stil med "de tror de är tuffa för de har en sån hund" statushöjare" k*kförlängare" Men det är bara till o slå dövörat till :)

#1 Har aldrig påstått att Greyhound är en "småhund" och tråden handlar om småhundar och hur småhundsägarna uppfattar de komentarer som fälls.
#1 och #2 Jag är medveten om att även de med stora hundar får komentarer kastade i ansiktet, men det är inte det som tråden handlar om.
Menar inte att låta nedlåtande, men det jag vill ha ut av denna tråd är, som ovan nämnts, att veta hur andra småhundsägare upplever och hanterar liknande situationer.

#4 Jag kan naturligtvis inte förbjuda eller hindra dig från att skriva i tråden, så länge du håller dig till ämnet.
Förstår inte varför du hänger upp dig på Greyhound, jag nämnde det i förbifarten eftersom det var en sådan hund gubben mötte när han var ute med vår hund vars matte föll en kommentar om vår hund som är liten.
Om det skulle kännas bättre för dig så kan jag ändra texten, ta bort Greyhound och skriva dit Tax istället.
#5, jag har inte hängt upp mig på något sätt. Men när du så starkt poängterar att denna tråd ENBART rör småhundar o själv pratar om något annat så är det ju lite märkligt. Inget jag ville dra upp en diskussion av, bara nämna. O varför i hela fridens namn skulle du ändra till Tax, när nu inte så var fallet.. :S
Det finns verkligen ingen anledning att bli dryg, så släpp detta nu bara :P

Jag svarade bara eftersom du skrev följande
Måste ha en stor och "farlig" hund för att folk ska hålla mun?
Så mitt svar var en bekräftsle på att det inte spelar någon som hellst roll vad man har för hund, för det finns alltid folk som ska öppna munnen 
Men var drar Du då gränsen för småhund/liten hund?
Min hund är bara 47 hög och är för Mig är det en liten hund, men av en ras som du kanske räknar till kategorin "farlig" hund.

#6 Som jag nämnde i inlägget ovan så har Greyhound inget med saken att göra, därav frågan om varför du hänger upp dig på det.
Jag skrev Greyhound, för att det var en Greyhound de mötte, men det kunde ju ha varit vilken annan hundras som helst.
Jag är inte dryg, tolkar du det så så ber jag om ursäkt.
Missförstånd uppstår lätt, särskilt på forum, skriven text i allmänhet.
Shit happends, det är väl inget att göra en big deal av?!
Jag är en sådan som skiter blanka fan i vad folk snackar för något om mina hundar. Både stora och små.
De får ha sina åsikter, bara de inte är rent av fysiskt elaka emot hundarna får de säga vad de vill. Rör mig inte i ryggen om någon kallar min lilla fjant för råtta eller något..
Kallar nämligen min lilla tik för det mesta - i folks öron - småhundsförnedrande saker..

Min lilla hund är skit på snöre och min stora flabbe-fjant är en stor farlig kamphund som borde ha munkorg..
Nåja, folk är inte alltidså kloka, så varför ens bry sig.. Det är väl ändå din hund, ditt val och din åsikt som räknas för dig.. INte vad andra har för synpunkter om val av ras och storlek..
Jag har faktiskt aldrig stött på några negativa kommentarer överhuvudtaget, tvärtom. Jag har fått höra att min Kelly har perfekt storlek, gu va nätt och fin osv.
I början av sommaren mötte jag en kvinna med sin lilla dotter. Dottern sa: Titta mamma vilken liten söt hund. Det är den minsta hund jag sett i hela mitt liv. ….. fniss…. tjejen var typ 3 år. :)

Vill bara klargöra följande:
* Jag känner mig inte nedvärderad eller som en smärre hundägare p.g.a. att folk fäller komentarer. Jag skrev tråden därför att jag gärna vill veta hur andra upplever detta, om de ens gör det.
Däremot kan jag bli irriterad på en del människor som bräker ur sig komentarer utan att tänka sig för.
Vissa skaffar sig även vissa raser (modell större) för att känna själva kunna känna trygghet och få respekt.
* Ni med stora hundar får gärna vara med och skriva i tråden, det är ett öppet forum, alla är välkommna.
* Du/Ni drar själv gränsen för vad du/ni anser vara stor/liten hund.
* Personligen anser jag inte att någon hund är farlig, så länge den är fysiskt och psykiskt välmående samt lever ett gott hundliv.

Jag stör mig lite på folk som resonerar att små hundar bara biter och skäller. Oavsett om det ofta är så eller inte så handlar det ju inte om hunden i sig utan om hur han/hon är uppfostrad, dvs beroende på ägaren. Har stött på en människa med en schäfer som verkligen avskydde "små hundjävlar" och bara hon tänkte på små hundar blev hon rent odräglig och drog värsta karaongen om hur hemska de är….!

#12 Håller helt och hållet med att det handlar om hur hunder är fosrad, och det är ju ägarens ansvar.
Många småhundar är "bjäbbiga", men det kan ju ha med deras bakgrund som vakthund att göra.
TS Nu har jag inte läst hela tråden. Men dom första kommentarerna får mig att fundera. JAG skulle tro att det har med din attityd att göra. Man kan ju välja att tolka saker på så många olika sätt. "Stackars liten" kan både tolkas som exakt det som sägs, att den som säger det verkligen tycker synd om hunden som är så liten, av någon anledning ex om det är snö. Då kan jag också tycka synd om små hundar som behöver pulsa runt i djup snö. Men sen kan det vara ett sätt att säga att man tycker att hunden är väldigt söt. Så länge man inte behöver höra kommentarer som "ha ha, vilken jävla ful hund" så kan man faktiskt välja att tolka det på flera olika sätt.
Jag har två små pudlar och en whippet och jag har nog hört det mesta tror jag! Dels har folk extremt starka fördommar mot Pudel och dessutom ser ju whippet lite speciella ut. Men jag väljer att inte övertolka allt jag hör som negativt. Dessutom skiter jag i om någon inte gillar mina hundar. Det är ju inte deras och sen anser jag att om man inte gillar Pudel har man inte träffat någon bra Pudel och vill man behålla sina fördommar så får man väl göra det då. Det är deras förlust eller hur.
Ta inte åt dig om inte folk verkligen visar tydligt att dom menar att vara elaka.

#14 Min attityd? Hur menar du då? :S
Som jag nämt tidigare så startade jag tråden därför att jag vill veta hur andra småhundsägare upplever detta, om de ens gör det.
Jag tolkar inte/tar inte åt mig allt på ett negativt sätt, jag vill (som sagt9 bara veta hur många det är som upplevt liknade situationer.

Jag har en liten hund, hon väger 1,7 kg. Jag har nog aldrig fått höra något negativt (annat än att folk har skämtat om att det inte är en "riktig" hund vilket jag håller med om
) . Jag har enbart hört positiva saker!
"Stackars liten" har jag förstås hört flera gånger i vintras, men då var det ju svinkallt och lilltjejen hade brutit ett ben så då VAR det synd om henne. Men jag tar inte illa upp för det.
Vad är det för hund du har?
Visst har man väl fått höra både det ena och det andra. Främst är det unga killar med stora hundar som har kommenterat. Exempel "Vilken munsbit, den skulle sitta fint till lunch va Fido (nu hette väl inte hunden just Fido, men som exempel)"
"hahaha, är det en katt eller en hund?" Och sen var det en bekant till mig som sa att min hund inte var någon riktig hund. Jag frågade honom då varför, då var det pga storleken och han liknade ju inte en varg någonstans. Medans hans husky minsann var sååå nära släkt med vargen. Jag orkade inte ens kommentera det han sa 
Tar inte åt mig av det folk säger, brukar mest skratta åt deras löjliga kommentarer.
Det är ju samma visa när man har en stor hund, då får man också höra lite vad som helst. Handlar förmodligen om okunskap hos dessa människor som kommenterar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jodå, jag har fått höra en del. Oftast rör det mig inte i ryggen dock. Det jag kan tycka är lite jobbigt är att många föräldrar inte säger ifrån när deras barn försöker gå fram till småhundar.. Det här hände aldrig när jag hade vår gamla schäfertik med mig, det kan jag lova. Det komiska är att mina nuvarande hundar inte är särskilt förtjusta i barn (den ena är rädd och börjar skälla som en tok när dom försöker gå fram :( ) medan schäfertiken var en riktig ängel.
Oftast så är det folk som löjlar sig över att "Akta! Den kommer äta upp dig! HAHA" eller liknande. En annan gång när jag var ute med min corgi och gick så gick det förbi två killar och den ena säger "den var ju ful" och båda börjar garva, haha. Det gör mig ingenting, jag tycker ju inte heller att alla raser är fina :) (dock brukar jag aldrig säga något så att ägaren hör).
När jag har "daghunden" på 3 kg här kan man få höra något, men det är inget jag bryr mig om så länge det inte är något elakt. Fick höra minst lika mycket när vi hade GD och var ute med den.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
"Något som också irriterar mig är när min hund försöker hoppa på någon och personen/personerna i fråga säger: "Det gör inget, hon är ju så liten""
Åh herregud, din hund hoppar på folk och det du bekymrar dig mest över är att de säger att din hund är liten när hon hoppar? Ja jag säger då det…
I övrigt, så använder jag OFTA "nämen, stackars liten då" om en hund uppenbarligen fryser eller liknande. Oavsett om det är en GD eller en Tax.
Det hela handlar bara om hur du/man hanterar situationen. Tar man på sig allt man hör och vrider det till det negativa så är det kanske dags att börja stå på sig istället?
Kanske är det så att personerna i fråga faktiskt inte tycker att det gör något just för att din hund är liten? Skulle de skippa i att vara ärliga bara för att du inte tål att höra att hon är liten? För, det är väl där skon klämmer?
Som hundägare, eller människa överhuvudtaget, kommer man ALLTID få höra något från någon. I sverige är vi dessutom väldigt duktiga på att inte säga vad vi tycker utan försöker svansa runt alla för att hålla oss sams. Är det inte "det gör inget, hon är så liten" så är det "det gör inget, hon är så söt" eller "det gör inget, jag är van". Och ibland är det faktiskt så, det gör banne mig ingenting för deras del.
Själv har jag OFTA "kamphundskommentarer" om min lilla svarta. Hur farlig han skulle vara, penisförlängare(inte för att jag har något att förlänga men okej…), föräldrar som nekar sina barn att gå fram och faktiskt förklarar att det är en kamphund osv. osv. Även på en SSRK-utställning i våras var det en utställare som viskade bakom rygger på mig när jag gick förbi… "vad gör en amstaff här?".
Där skulle jag kunna bryta ihop, men jag vet bättre än så. Jag vet att en LABRADOR som går som KAMPHUND i utseende är något att vara STOLT över. Fatta vad snygg och musklad min labbe är! Inte ett uns fetlabbe i denna alltså.
Stora som små hundar har jag fått nästan liknanade kommentarer.
Det roligaste är dock min lagotto, typ 8 av 10 kommentarer är att han ser ut som ett "får", haha vet inte om det är posetivt eller negatvit :P
#20 Snälla sätt in en bild på din kamphunds labbe! 

Jag har tydligen inte varit klar nog, men jag tar inte åt mig av deras komentarer, jag känner mig inte som en sämre/dålig hundägare för att folk komenterar min hund/hennes utseende…
#16 Det är en spansk gatuhund.
#20 Var ifrån har du fått att jag bekymrar mig mest över att hon är liten?
#23 Jaa, då jag citerade dig så borde inte det vara så svårt att se men vi kan köra en till runda…
"Något som också irriterar mig är när min hund försöker hoppa på någon och personen/personerna i fråga säger: "Det gör inget, hon är ju så liten""
Det irriterar alltså dig att folk säger att din hund är liten. So what, din hund hoppar och DET borde bekymra dig mest! OM du nu inte vill ha det så, vill säga….Men det är bara det folk säger du nämner.
#22 Höll på att glömma… här är kamphunden, enligt bl a en annan labbe-ägare och utställare alltså! En helkroppsbild och en där han väl är så nära folkets bild av kamphund han kan komma… under lek alltså…
Sen ska jag väl nämna också att det är många som ser att han är labbe också..ibland med en liten tveksamhet men snygg sådan brukar det tillsist heta ;)
#24 Jag kännerigen det där, min lilla kan ha en förmåga att hoppa på folk, men han får givetvis inte hoppa, vilket är något jag tränar på. Men då samtidigt som man ska ta ner hunden så säger personen "Det gör inget, med en sån liten hund!" Kan ju vara så TS menade, att bara för att det är en liten hund så har den ingen rätt att hoppa på folk. Men vad vet jag 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#24 tror TS mena som #26 
Jag bryr mig inte ett dugg om vad folk tycker eller tänker om min hund, har en större Papillon. Det är en stor hund i liten kropp.
Många går fram och klappar henne utan att fråga och börjar ställa 1000-tals frågor.
Säger då lugnt att hunden inte får hälsa på varken människor eller hundar när vi är ute på promenad då vi tränar samtidigt. Vissa släger ur sig komentarer som: Men hon måste ju få hälsa på andra hundar, så kan de ta fram sin hund. Ställer mig framför min tik då men då låter sin hund gå fram. Sedan blir de chockade över att min hund säger ifrån rejält. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#25 Ja folk är då inte kloka! Det är ju en klockren labbe i lite smäckrare förpackning. Absolut inte lik en amstaff i mina ögon 
#25 jag tycker han var jätte fin och ser normal musklad ut (som dem borde vara musklade), dock finns det tyvärr många feta labbar :P
satt hundvakt år en kinesiskt naken hund och var ute och gick när ett par säger Kolla det ser ut som en katt! då sa jag bara ursäkta men det är faktisk en råtta ´! gissa om dom bad om ursäkt typ 10000 ggr
#29, #30 Tack! Syns dock att han tvingats till vila ett halvår(kennelhosta)… såg "värre" ut förr ;) Men till vintern är han nog snygg igen! :)
#25 Åh, har du också en "kamphund"!
(Min är en flabbe-fjant - Labrador/flat)
Min s.k. pitbull.. Det är något med labradorer tror jag..
#33 gud vad folk är okunniga, och att då gå och säga att alla möjliga raser är kamphundar, f*n vad trött man blir på folk -_-'
Jag kallar själv min vovve för får/pitbull korsning, ser ut som ett får men är hemskt nafsig och busar gärna lite för hårt med munen(enligt mig) ^^,
Och när jag hade kurs på skolan med min bekantas staffe tiks korsning blev hon kallad renrasig pitbull, ren amstaff, kamphunds korsning osv, och endel folk var verkligen livrädda för henne. Ingen fatta att hon var staffe korsning och dem trodde mig inte ens när jag sa det, en gubbe sa t.o.m "du vet ju ingenting, man ser direkt att hon är renrasig pitbull" -_-'
#33 Hehe, "vi ska ut och flabba" brukar vi säga när jag och grannen ska ut med labbe+flat som leker hejvilt…
Tror att det är det "kantiga" huvudet i kombination med musklad kropp(eller, tydliga framhävda muskler) och korthår som ger kamphundstankarna.
Det mest intressanta är ju att dem också räknas som perfekta familjehundar. Jag undrar vad KD-snubben som vill införa kamphundsförbud här också skulle säga om våra "kamphundar"? De SER ju ut som farliga hundar, kan LÄTT bete sig värre än en kamphund och kan utan tvekan ta död på någon dem också. Fast de räknas till perfekta familjehundsraserna också och det är ju dem han vill ha kvar i samhället… undrar om han skulle bli ställd… och om våra hundar får vara kvar eller ska de sättas i munkorg och skit också?
Nu vart det OT!
#36 golden retreiver klassades ju förr iaf som bra familje hund (vet ej hur det ser ut numera) dock fick jag höra att var ca var 10:onde golden hög någon gång under sin livstid, bra familje hund ja ;)
Var också trött på sådant då hade jag inte Loosan..
men iaf två jrt en hane och en tik och en komentar komme
får jag hällsa?
-ja visst men han är lite konstig men det ska nog gå bra ya dte lite lugnt bara..
-.aa sa hon och et gick bra men sen så en annan gång när jag var ute med dom så mötte jag denna tjej igen och hennes kompisar och en utav killarna bah:
-kolla vad liten om man sparkar på den kanskealla små hundar dör ut..jag vart så förbannad så jag hävde ur mig:
-OM du gör det så jävlar.jag lovar HAN högger dig..Gå fan inte och säg sådant som du gör…Du ska föreställa en äldre kille..han bah
-jag är an 18 år.
-och det skiter väl jag i det har inte med det att göra..Det har med dina ord att göra jag hade fan inte sagt någe om du sa att dom var söta eller någe men var vänlig och håll käften istället för att ha ur dig dina vidriga komentarer!han bah.
-Akta så jag inte skickar min Amstaff på dig för det vill ja för då dör dina sm äckliga dvärgar och Du..(han hade den med sig)..
-jag bah om du släpper fram den hunden mot mig då ska jag fan anmäla dig för HOT….
-Gör det då..
Hon tjejen bah
-Men va fan lägg av nu (hans namn)
-Okej okej tänker du anmäla mig även om jag slutar nu?
-vad tror du? Det är fan klart att ag kommer
Urkäckta mina ord val men jag skrev som det vart sagt…
Dock har jag inte anmält han…och tänker inte göra dte heller:)
#38 Hänt liknanade sak med mig, var ute med min f.d Tervueren, då kom en klunga som började tjaffsa.
De sa : vilken ful och äcklig hund du har, vi slår ihjäl den.
Jag svarade: Jaså? Varsågod sa jag och släppte kopplet och gick.
De var i chocktillstånd och hunden började visa tänderna och skälla, de sprang för sina liv och hunden kom springandes till mig så gick vi hem. Sen den gången blev det inget mera tjaffs.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
HAHA Så snyggt bara det att hade jag gjort så så hade dom sprungit åt varsitt håll:S

Oj, vad många det är här som tror och antar saker.
Ta reda på hur saken ligger till innan!
#27 Ja, jag menar som #26