Valp som är rädd för små barn
Malte våran dvärgschnauzer kille på 4 månader är rädd (?) för små barn. Han är rädd för barn som är 2-5 år. Han skäller och springer efter dom för att sedan stanna när han kommit rätt nära.
Vad ska vi göra i dom lägena? Vi har lyft upp honom och pratat med honom och då lugnar han ned sig.
Han är världens mest stabilaste kille i alla andra fall. Men just när det kommer till småbarn blir han alldeles exhalterad. idag kom en liten flicka fram och klappade han då skällde han och hoppa upp med tassarna på henne.
Det är verkligen ett sånt tråkigt beteende som vi vill få bort. Men hur?
Att lyfta upp honom och prata med honom ser jag inget positivt i alls.
Låt inte barn komma och klappa honom bara sådär. Ha honom i koppel så ni har kontroll på honom. Är det för att de springer iväg? Jag menar, det kanske inte är för att det är barn? Hur är han mot andra, vuxna?

vad jag hört ska man inte lyfta upp en hund när det är nåt man vill att han ska "våga".
Hade för mig att dom tror då att matte/husse skyddar dom för nåt ont på "mark" och däför bär upp honom.
Har jag fel eller är det fler som hört så?
Är du säker på att han är rädd för ungarna? min valp gör samma sak fast hon ej är rädd för ungarna.
Vad är hans beteende när han ser ungar? hur reagerar han och hur blir hans kropp?
#1 Ja vi brukar inte låta småbarn komma fram men nu stod jag med ryggen mot i en glass kö och skulle just beställa ochs er i ögonvrån hur barnet sträcker isg fram för att hälsa.
Nej mot vuxna och äldre barn är han inte orlig alls. Han är verkligen ascool. Full rusnings tid på sergeltorg och vi kan sätta oss den på en bänk och han somnar. Han har fått jätte mycket komplimanger av hundfolk att han har ett sånt stabilt psyke. Men här brister det.
Vi har funderat på om det kan vara att dom är så ryckiga i sina rörelser små barn?
Lyft aldrig upp en hund!!
Om det inte är fara för hundens liv möjligen..
Han låter ju inte rädd eftersom han jagar dem och hoppar upp på dem..
Han verkar mer överexalterad och en aningen på..
Ha honom i koppel, se till att inga springer fram till honom bara sådär, som Maja2 säger.
Träna med barn ni känner väl, att han inte ska springa efter dem, eller att han inte får hoppa.
Utan han får hälsa om han är lugn och sitter/ligger t.ex.
Tack för tipsen! 
Men vad ska man göra åt hans skällande ska jag ignorera det?
#5 jag tror att skällandet kommer att ge sig om du gör som #4 tipsar om.
hej, nu blev jag nyfiken, varför lyfter man aldrig upp en hund?
Har hört det någon gång, men kan inte komma ihåg anledningen till det?
#7 Det förstärker ett oönskat beteende i många fall. Hunden kan utvecka agg emot det man lyfter upp hunden för och det kan trigga och leda till att både du och hund skadas om hunden tar ut det på dig. Finns ingen anledning vill varför man Ska lyfta upp en hund..
Man ska aldrig ta upp en valp som blir rädd för t.ex. en annan hund, då är sannolikheten stor att du får en hundaggressiv hund.. m.m.
Jaaa okej, det förstår jag, tack!