Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 13222 ggr
RedPoison
0

Biter av håret på svansen

Min Flatcoated retriever på två år biter av pälsen på sin svans så att hans naturligt sabelformade svans (vi har aldrig klippt den) är helt taggig :( Ser hemskt ut. Vet inte vad vi skall göra åt det? han har inga hudproblem, typ att det kliar eller så.

Catnap
0

Är ni säker på att det inte är något som kliar? Kan vara hudproblem, att det kliar från rumpan tex mask eller analsäcksproblem. Är allt det uteslutet?

Jag hade en hund som plockade päls på sig själv när vi köpte honom som treåring men det var en slags stressreaktion för honom. Han klättrade aldrig på väggar eller visade understimulering på det sättet utan blev mer slö och bet sig i pälsen. När han fick mer mental aktivering och tydliga lugna stunder där emellan och han lärde sig skillnad mellan passivitet och aktivitet så avtog det.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

RedPoison
0

Har inte kollat om det kan vara analsäckarna. Vet inte riktigt hur man gör det och han gillar inte att man håller på med svansen och bakdelen. Han är avmaskad nyligen så det är väl inte så troligt hoppas jag :)

Över/understimulering är väl inte heller uteslutet. Tycker att det är svårt att se på honom om han är trött eller överhypad.

Catnap
0

Om han är rädd om svansen kan det kanske vara smärta inblandat? Diskbock, höftfel som gör att det ömmar ut löver svansen eller någon anna fysisk förklaring? Eftersom han är "rädd" om bakdelen och svansen tycker jag absolut att ni ska uppsöka veterinär för att utesluta ev. fysiska fel.

Hur mycket aktiveras han annars mentalt och fysiskt? Kanske är det för mycket eller för lite av något? Överstimuland kan ju också stressa och leda till övarlagshandlingar som att plocka päls.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus