Inkallning med pipa, hjälp!
Hej! Nu är det såhära att jag har tänkt börja använda en pipa vid inkallning i skog och på fält,alltså alltid när han är lös förutom på lydnads träningarna, han håller på att tävla lite i lydnad. Men nu är det så att alltid förutom i lydnads träningen så ska han "bara" tex, kissa eller lukta och ha sig innan han kan komma på inkallning fast man ropar. Och tänkte att en pipa skulle vara jätte bra i skogen när han springer långt och så.
Hur har ni tränat in pipa?? :) Har någon något bra tips!?
Kram
Chief fick höra signalen varje gång han skulle få mat(han fick sitta och vänta när jag gick iväg och sen blåste jag och ställde ned maten typ). Också använde jag det i samband med hans namn+hit så de smittade av sig liksom.
Sen blåste jag den då och då hemma/på tomten och varje gång fick han något riktigt smarrigt. Ökade svårigheten allt eftersom, i början var vi redan inne i en lek, och jag slängde iväg en godis åt honom och sprang sen åt andra hållet. Ställde mig beredd med pipan och när han ätit upp sin godis blåste jag igen. När han kom fram fick han en godis kastad ifrån mig så jag kunde göra om allt.
Nu har det utvecklats till att kunna vara belöning med kel, dragkamp eller kastad boll. Eller arbete!
Med nästa hund ska jag däremot tänka om lite. Blir mer lek och belöna att hunden kommer till mig först, sen lägger jag på kommandot - alltså pipan i detta fall.
Viktigast, hur du än väljer att göra, är att se vill att det du vill att hunden ska göra verkligen ÄR mest värt. Är det mer värt för din hund att stå kvar och lukta på fläcken än att komma till dig kommer han fortsätta med det oavsett om du ropar eller har pipa.
Se alltså till att träna med RIKTIGT bra belöningar! Och flera olika, så han aldrig riktigt vet när jackpotten kommer men det har hänt tillräckligt många gånger för att han ska tänka "det kan hända, jag kommer!"
Förmodligen är det där problemet sitter idag och förmodligen har han räknat ut att "på planen är det skitroligt att hänga med matte men när vi är ute och går är hon inte speciellt intressant". Öka ditt värde på promenaderna och se till att belöningarna är värt mödan!
# 2, tack så mycket för ditt svar :) Riktigt sant där att på planen tycker han att man är roligare :) men det är även så att jag vill att han ska kunna höra mig när han springer ut i skogen, och en pipa hörs bättre än om man ropar på han. Det är så att han kan göra utfall mot hundar och då känns det bättre att ha en pipa om man är i skogen så att han hör den och kommer. Tänker på att om han sticker iväg att han ska höra en, så att han inte sticker iväg och möter en hund. Och så är man inte med och kan ha kontroll över situtationen. För han kan dra iväg långt när han är lös och om han drar riktigt långt hörs pipan bättre :D
Har försökt träna inkallning med lite störning och då har det gått jätte bra, men allt sånt ser han som lydnads träning. Och sen kalla in han på prommenaderna går inte lika bra… för då har han som "hopp och lek". Igår prövade jag bli sur på han när han inte kom och då fick han Pudel damp och drog världens rejs och stack iväg… hmm… han är 2 år, och ganska valpig i sitt beteende än! Han tar hela livet som en lek.
Då behöver du ta ut känslan ni har när ni tränar lydnad ut på promenaderna! Se till att gå MED din hund, det ska vara ni och inte du och han. Hitta ett samspel även på promenaden, lek, träna, belöna! Går du bara så är du NOLL intressant för honom. Uppenbarligen är ju fläckarna mer värda.
Att bli sur är inget jag rekommenderar, då du i själva verket blir sur på din hund för att du inte tränat din hund att förstå dina kommandon även på promenaden. Lite som att ta med en klass tvåor till gröna lund och be dem räkna gånger där och sedan bli förbannad för att de inte kan koncentrera sig i en hel timme…
Med nya störningar och situationer måste man sänka kraven och gärnaa höja belöningsnivån ett tag också. Ha honom nära dig när du tränar på promenaden! I koppel, sen i lina, sen lös. Först när det fungerar med alla tänkbara störningar i koppel kan du länga avståndet.
# 4, tack! Det är så att när jag är ute och går med han så brukar jag små träna lite lydnad, och inkallning då, det går super bra då :) men så fort man säger HOPP OCH LEK, så springer han iväg och gör vad han vill och kommer på inkallning efter ett tag…. suck… Och när han är i koppel så tolelerar jag bara att han går brevid mig eller bakom mig, hatar när han drar! Min andra syster halv kör med att han får drar ibland och så, dom leker inte på prommenader med han. Min andra syster låter han göra precis vad han vill, även min mamma. Så det är lite svårt att dela på en hund i en familj tycker jag. speciellt när alla vi låter han göra så olika.
Det funkar bäst att vara jätte glad när man kallar in han och gärna ha lite godis, men då kommer han ändå efter att han har kissat och gjort de som han vill.