Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 8296 ggr
Jatzi
0

Förstör saker i huset när hon är ensam

Hej, jag har en blandras hund (labrador, flatcoat, retriver och schäfer) som är 1 ½ år.

När vi lämnar henne ensam hemma så hittar hon alltid saker som hon tar sönder. Allt från tv-kontroller till ficklampor och mat.

När vi kommer hem så skäms hon och vi säger till henne men ändå gör hon samma sak igen.

vad ska vi göra?

[Hilo]
0

Ensamträna henne?

Hon är uppenbarligen inte bekväm med att vara hemma.
Rastar ni henne Ordentligt innan ni lämnar henne?
Aktiverar ni henne Ordentligt innan ni lämnar henne?

[Hilo]
0

_Hur säger ni till henne förresten?

Att skälla på en hund en tid efter ett otyg gör egentligen ingen nytta.
Säg till precis när hunden gör det, eller inte alls.
Hon kan tro att ni skäller på henne för något helt annat..

Även om hon skäms.._

Jatzi
0

Vi går alltid en runda med henne innan vi lämnar henne hemma.

[Hilo]
0

#3 Går bara en runda..? Alltså inget krävade…?

Det är rätt aktiva raser i henne.
Jag skulle helt klart vilja göra mer med henne innan man lämnar henne.
Mina hundar är alltid rastade ordetligt och aktiverade, och självklart ensamträndade från början. Det är A och O för mig i alla fall.

Kör lite lekar med henne innan.
Kör lite hjärngympa innan..

En trött hund är en nöjd hund..
Risken är mindre att de hittar på otyg om de är rätt aktiverade innan.
Men detta hjälper iofs föga om hunden inte har en bra ensamträning..

Saiipz
0

gör henne trött innan ni åker, med aktiveringar, wp osv :)

sen måste ni träna henne o vara ensam ;) annars blir hon ju så, ta de lugnt o var bara borta 5 min först, sen 10 om de går bra, o så fortsätter du så :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Workingdog
0

I början behöver man inte ens vara borta 5 min :) Men öka försiktigt. Och i början så lämna henne då hon sover :) Så hon knappast märker att ni inte är hemma :) Och sen att ni lämnar något att tugga på när hon är ensam :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Saiipz
0

helst ska man inte lämna dem när de är ensama :P

för om de vaknar, så blir de rädda att man lämnat dem

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Workingdog
0

ja jo, men nu menar jag i början typ 3 minuter eller något :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Anna-Helga
0

Jag har mina hundar på begränsad yta med sina burar när jag måste lämna dem ensamma. Men det gäller att vänja dem vid det så det blir positivt. Våra hundar har sina burar öppna när vi är hemma och väljer ofta att lägga sig och vila och vara ifred där! Då kan man inte trascha huset heller… Flört

Maja2
1

#9 Man får inte ha hundar instängda i bur hemma.

Att de biter sönder saker är oftast ett tecken på stress. Börja om från början med ensamhetsträningen. Gör ingen grej av att lämnar hunden, lämna den bara några sekunder till att börja med. Öka till någon minut. Går det bra några gånger öka till två minuter. Går det bra -öka till tre minuter. Visar hunden tecken på stress har man gått för fort fram.

En hund skäms inte, den läser av dina ansiktsuttryck, ditt kroppsspråk, och blir osäker/visar underkastelse. Får den skäll i en situation där den absolut inte vet varför den får det, så blir hunden osäker, den skäms inte.

Anna-Helga
0

Fast de har sina burar i köket där vi sett till att inget finns att skada sig på och de lägger sig där när vi åker. Som att ha en liggplats/korg ungefär. Cool

Maja2
0

Jo #11 Det är klart de får vara i buren om de vill, men man får inte stänga dörren :)

Kalli
0

Har ni haft henne sen hon var valp?

Rafflan
0

som alla andra säger, börja om med ensam träning, lämna henne aldrig ensam, sen börjar du med kanske 2 minuter, funkar det, tar du 5 osv, vid problem så vänje henne vid det osv, och gör ingen stor grej av att ni går och kommer hem.

Elcyion
0

När man motionerar en hund trött (som har problem att vara ensam hemma) ska du tänka på att motion sätter igång en form av stresshormon i kroppen. Ungefär som vårt adrenalin. Tänk dig själv när du har varit och tränat hårt, pulsen är uppe och sen när träningspasset är klart, ska du bara sätta dig ner och göra ingenting. Oftast är det svårt att sitta still. Det tar en stund att komma ner i varv igen.

Samma sak med hunden. Jag skulle som ovan rekomendera att gå ut på en ordentligt långtur med lugn aktivering (tex spår, sökruta med godis och liknande). Komma hem, vara hemma ca. 1 timme i lugn och ro, och sedan lämna henne en kost stund (några minuter). Det kan räcka i början med att gå till ett annat rum och stänga dörren.

Är det för mycket med några minuter, stäng dörren, och öppna den igen innan hon har hunnit komma fram. Sen bygg på ifrån det.

Hur är hon när ni är hemma tillsammans med henne? Kan hon ligga ner och ta det lugnt om någon av er går och hämtar ett glas vatten/går på toa/ flyttar er till andra sidan av rummet. Eller är hon på en gång uppe och följer efter?

Medarbetare på jack russel terrier

[Driva]
0

ANG bur… Jag vet en tjej hon hade tagit över en blandras som hade haft de ganska tufft och han var jättestressad över att bli lämnad ensam. Men när han satt i sin bur, då kunde han slappna av och la sig och sov direkt. Så han fick sitta instängd n'r hon skulle ut korta stunder, för de var enda sättet att få honom att koppla av.

Självklart är de helt inviduellt, men en hund kan må bättre av att få ligga i sin bur en halvtimme och sova, en att stressa ihjäl sig och bita sönder saker..

Maja2
0

#16 förstår din tanke där, men det är just det att det är tryggheten det sitter i. Man måste jobba med Problemet som är roten till det onda. Otrygghet alltså, som skapar stress.

Tangotime
0

#10 Man får ha hund i bur 1timme/dygn. Man får även använda bur som är öppen hur mycket man vill.

Maja2
0

#18 som jag sa. Man får ha buren öppen … det är ju självklart

Tangotime
0

Men man får även ha den stängd en timme….

Maja2
0

#20 Det visste jag inte, men tycker ändå att man bör jobba med problemet, dvs otryggheten och stressen. Trivs hunden i buren och lägger sig där med öppen dörr, då är det ju inget problem överhuvudtaget.

Tina
0

Vart har du hittat den informationen?
Som jag förstått utifrån jordbruksverkets hemsida får dörren till buren överhuvudtaget inte stängas, annat än vid särskilda tillfällen.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

AnneN
0

#20 Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

* Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
* I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.
* Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.

Kopierat från http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tangotime
0

Vi kollade upp detta med jbv när jag gick uppfödarutbildningen. Men det är ju 2år sen så dom kanske har ändrat det nu då?

AnneN
0

#24 Har för mig att den lagen trädde i kraft 1:a maj 2008

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tangotime
0

Okej, då var det på gränsen då :-)