Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 5305 ggr
TacoBelle
0

Jag har blivit med hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När min hund dog i höstas sa jag till mig själv att jag inte skulle skaffa någon ny hund på ett bra tag framöver.

Men det blev så tomt och ensamt hemma. Så jag började vara hundvakt åt andras hundar. Jag tänkte att det skulle vara perfekt. Då fick jag sällskapet, utevistelsen, motionen osv men behövde inte binda upp mig på en egen hund.

Dock visade det sig inte bli så bra som jag tänkte. Jag hade inte räknat med att jag skulle fästa mig så mycket vid hundarna som jag passade och var gång de åker hem är det lika jobbigt.

Jag insåg att vi "behöver" en hund i familjen. Jag har tid, plats, råd, engagemang och en hel massa kärlek att ge en hund.

Av olika anledningar vill jag inte ha en valp just nu utan bestämde mig för att ta en omplacering (dock inte någon problemhund). En hund som är "färdig", rumsren, grundtränad, inga olater osv. Så av en ren slump fick jag kontakt med en uppfödare till en av mina favoritraser. Det visade sig att hon hade en hane som fått de kullar han ska få och som hon ville hitta ett nytt hem till där han kunde få mer tid och ompyssling. Efter att vi pratat genom allt en tid så är det nu bestämt. Jag har hittat en ny familjemedlem!!! Skrattande Jag är så himla superglad! Det kunde inte ha blivit mer perfekt. Han kallas Nemo och är en stor och ståtlig Grand Danois. Svart med vitt på bröstet. <3

Men nu har jag några frågor. Kanske ni här kan hjälpa mig eller hänvisa mig någonstans jag kan få svar på frågorna.

• *Vad behöver jag tänka extra på när jag köper en omplaceringshund?
  • *Hunden har ingen kattvana och vi har en äldre hundvan kattherre i hemmet. Hur gör jag för att på bästa sätt få dem att vänja sig vid varandra? Jag vill göra rätt från början.
  • *Kan man döpa om en hund som är 6 år gammal?
  • *Vilket foder är bäst till en stor äldre hund med något känslig mage? Magproblemen (sura uppstötningar) har visat sig vid fåtal tillfälle och har då utlöst av stress.
[Wolverina]
0

Stilig kille Skrattande

Lycka till med allt!

Mexxie
0

Lycka till med grabben! Jag skulle också gärna tänka mig en grandis :)

Ang frågorna…

***Vad behöver jag tänka extra på när jag köper en omplaceringshund?
**Vad menar du? Inget speciellt tror jag…

***Hunden har ingen kattvana och vi har en äldre hundvan kattherre i hemmet. Hur gör jag för att på bästa sätt få dem att vänja sig vid varandra? Jag vill göra rätt från början.
**Tyvärr har jag inget svar på den frågan.

***Kan man döpa om en hund som är 6 år gammal?
**Det beror ju på. Jag har läst att man inte ska döpa om hunden efter 2 års ålder men det kanske bara är bullshit.

***Vilket foder är bäst till en stor äldre hund med något känslig mage? Magproblemen (sura uppstötningar) har visat sig vid fåtal tillfälle och har då utlöst av stress.
**Rådfråga uppfödaren! Hon vet ju vad han får i nuläget.

[Hilo]
0

Kan svara på första frågan.

En omplaceringshund har redan sin fasta personlighet.
Du måste lära känna honom Lika mycket som han behöver lära känna dig.
En valp kan du mer forma, medans en omplacering, dessutom äldre redan är formad..
Vissa saker kan man ju lära.

Jag lärde min tik att tycka om bollar t.ex.
Inget hon var alls intresserad av innan..

det kan ta upp till ett år innan hunden landat helt.
Innan de helt kommer fram till sitt riktiga jag.
Jag har märkt mycket under det året jag haft min tik..

Så med stor sannolikhet kommer det inte vara samma hund om ett år, som dagen du köpte honom.

Och GRATTIS till en kanonfin kille.
Pappa har en grand danois och jag har mer och mer börjat fastna för rasen.. Tyvärr är det ju en ras med låg medelålder..

Lycka till!

Mischa
0

Tycker #3 beskrev det väldigt bra.

≧◔◡◔≦

Bunn
0

TS: Frågor som rör omplacering, katt och foder tycker jag absolut du bör ställa till den som äger hunden idag.

ang. namnbyte så tror jag inte det är omöjligt, men det kan säkert bli svårt.

Är det en inne- eller ute katt du har?
Är det en ute katt tycker jag att du ska hålla hunden i koppel och låte katten och hunden nosa på varandra utomhus.

Är det en innekatt du har så är mitt råd att sätta upp galler som hunden inte kan ta sig över/förbi och låta dem nosa på varandra genom gallret.

TacoBelle
0

Tack för lyckoönskningarna.

Ja givetvis kommer jag att prata genom allt med uppfödaren, men jag tänkte att råd och tips från andra håll inte heller kan skada.

#5 Katten är innekatt.

tsset
0

Du kan, absolut och utan tvekan, byta namn på hunden om du känner för det!

Ibland är det till och med en fördel att byta namn om det tidigare är utslitet och inte fungerar så som man vill, t.ex. uppmärksamhet direkt namnet sägs.

För namnet är ju egentligen bara ett typ av kommando för hunden, de hör kommandot för det vi lärt dem utföra och gör så. Om det inte slitits ut, då kanske de inte bryr sig alls…

Så vill du byta - kör hårt! Det är inget mer än så med det :) Fundera också på VAD du ska använda namnet till från hundens håll sätt så att du gör det tydligt för hunden från första början. Se det som inlärning av vilket kommando som helst.

[Trojasmatte]
0

Grattis, vilken ståtlig kille!

Inte för att förstöra lyckan men jag vill bara säga att grandisar inte lever så länge, kring sju eller åtta år var medellivslängden om jag minns rätt.

TacoBelle
0

#7 Tack för tipset.

#8 Jag är mycket väl medveten om grandisens livslängd. Men han är en frisk hund med en sund stam bakom sig så jag hoppas att jag får ha honom hos mig iaf 4-5 år till. Glad

Bunn
0

#6 De bästa svaren får du nog av uppfödaren, eftersom hon/han känner hunden bäst.