Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10221 ggr
LilB
14

Är min valp blind?

igår köpte jag en hundvalp på 8.5 veckor gammal

han verkar helt normal , lekfull och otroligt charmig.

men , vi började märka att han går in i precis ALLT.

vi provade knäppa framför ögonen som ett "test" och han blinkar inte ens.

vi kan till och med röra ögat innan han reagerar.

vi provade då att stå i ett hörn och göra ett roligt ljud och flytta oss tyst. han gick mot ljudet och rakt in i väggen.

han leker också med katten men om katten flyttar sig snabbt så kollar han åt samma håll som katten vart när dem lekte och verkar inte fatta något alls. och bara skäller år det hållet fast katten igentligen är bakom honom.

som sista test gick vi ut och jag smög tyst bakom en sten som är typ "knä höjd" för mig. han vart ca 2 meter borta och jag gjorde igen ett högt ljud, denna gången sprang han mot ljudet och rakt in i stenen och pep till och vart helt förtvivlad (verkade inte fatta något) (och för snabb för att jag skulle kunna fånga han innan han sprang in i den)

vi kollade självklart hans veterinär papper innan vi köpte han och han har U.A på allt. kan veterinären ha missat detta?

är min valp blind eller bara helt förvirrad?

och om det nu visar sig att han är blind (vi ska till veterinären imorgon)

vet någon nån bra sajt för blinda hundar och råd hur man tränar dem och för att hjälpa dem till ett så normalt liv som möjligt?

(ja även om han är blind , så tänker vi behålla honom)

AnneN
0

Valpen kan absolut vara blind eller ha väldigt nedsatt syn… Ta den till en veterinär för att kolla synen, de kan ha slarvat och missat det i besiktningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Taxelina
0

Jag tycker absolut att du tar kontakt med BÅDE veterinär och uppfödare. Och gör en ny besiktning.

Hur ser det ut på besiktnings papperet ni fått vid köpet?

LilB
0

vi har tagit kontakt med uppfödare och ska ringa veterinären som besiktade honom så fort som möjligt.

och hans papper visar att han är helt normal (u.a) på allt.

Mymlan
0

Säger som AnneN.. Sedan även om han är blind så kan han leva ett full gott liv ändå. Sedan personligen så skulle jag inte testa genom låta han springa på saker etc det kan skrämma han. Jag har en katt som är blind och mycket troligt varit det sedan födseln. Och idag är hon 16 år. Såg även en dokumentär på tv ang hund avel etc, där visade de Briarder som led brist på A vitamin vilket det gjorde dem blinda, de tog höga kliv då de gick. Detta att gå med höga kliv gör även min blinda katt. Ang detta med briarderna så sprutade de in A vitamin in i deras ögon och de fick synen åter. Nu var inte detta i Sverige skall tilläggas så om de gör så här vet jag ej.

Men visar det sig att valpen är blind så ge uppfödaren ett veterinärintyg och be att få tillbaka en viss summa av det ni betalade.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

LilB
0

vi tänker självklart inte låta han springa in i väggar och så det vart bara 2 tester som vi inte han fånga honom på.

och vi tänker ju behålla honom och ge honom ett underbart liv som han förtjänar , letar massor av fakta om hur man tränar blinda hundar , vi har redan börjat säga "pass" när han håller på att gå in i väggar.

och han verkar redan ha snappat upp lite på vad ljudet betyder

som sakt han är väldigt följsam men han går på ljuden. när vi är ute och går , så följer han oss jätte bra pga av ljud av fotspår och så.(antar vi)

ellaaannnn
2

#5; jag beundrar dig som behåller honom. Verkligen kärlek i detta =)

Saiipz
0

åhh. hoppas de går bra, håller med alla dem över.

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

bambill
0

Hoppas det går bra för er! Har haft en hund som hade gravt nedsatt syn fr födseln, inget jag skulle vilja vara med om igen. Älskade honom men det var svårt.

R.I.P Billy

Ladymon
1

Blinda hundar lyfter högt på knä´na när dom går… gör din hund det ? (ser nästan ut som en dressyr häst)

pippa__
0

Jag tycker du ska ta det lite lugnt me att "hjälpa" honom igenom livet. Han har en nos att använda, låt han göra det istället för att säg till honom när han nästan går in i nått

LilB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

att låta han försöka själv är lite av en risk då dem riskerar att bli rädda och osäkra vilket kan gå över till väldigt stora "mental issues"

och det vill jag absolut inte riskera för min lilla tuffing då jag vet att han blir osäker och lite rädd om han går in i något.

95 pct av alla valpar som föds blinda har stora underliggande problem.

och just pga. det har alla dem veterinärer jag pratat med tyckt att avlivning är det bästa man kan göra för en hund som föds blind, tydligen är det lite skilldnad om dem blir blinda senare i livet än att födas så.

därför måste man hitta det bästa för sin hund väldigt snabbt , och verkligen diskutera om man KAN göra detta då en blind hund kräver väldigt mycket tid , också läst att man ska aldrig ändra om i hemmet, man ska gå samma runda varje dag, helst inte lämna dem ensamma osv.

bambill
0

Har du fått det bekräftat att valpen är blind?

Du har en tuff tid framför dig. Otroligt stor skillnad på en hund som förlorar synen senare i livet och en hund som har oddsen mot sig från start sas.

Önskar dig ännu en gång lycka till!

pippa__
0

Jag hade ändå försökt få hunden att använda nosen. Hunden är ju ingen dum varelse..det är ju vi människor som isf skapar att hunden blir rädd genom att oja och hålla på när den går in i nått. Lägg ut godis m.m. så ska du nog se att han lär sej efter ett tag att han har en nos.

Taxelina
0

#11 Du och veterinärerna har så rätt. Man ska tänka sej för både en och två gånger innan man tar sej an en sån här liten valp. Man får inte gå hur långt som helst i sitt sökande efter att till varje pris behålla valpen.

Ibland får man bita ihop och ta det fruktansvärda beslutet att låta avliva den. Livet är grymt ibland.

Jag föder upp hundar och jag har till slut lärt mej att man kan inte knäcka sej själv genom att ta hand om en skadad valp till varje pris. Det slutar i 99% av fallen till avlivning ändå.

Tragiskt men sant.

Tycker hemskt synd om dej ska du veta.

[Liinda]
1

Jag vill tillägga att jag känner en hund som är blind. Han är en urmysig hund som inte alls har några problem. Man får gå extra sakta på promenaderna så han får gå i sin takt och så får man hålla koll så att han inte går in i nåt bara. Den hunden har mycket livskvalite =)

Taxelina
0

#15  Intressant. Hur gammal var hunden då den blev blind?

[Liinda]
1

Han föddes med endast lite syn på ett öga. Han kunde med andra ord bara se skiftningar typ olika ljus tror jag. Men några år senare försvann synen helt.

Taxelina
0

#17 Då såg han lite ändå och kunde lära sej en del innan det försvann helt.

Ellenfyrkant
0

Det glädjer mig att läsa att ni tänker behålla valpen trots att han förmodligen är blind. Men en ganska stor del av köpesumman borde ni få tillbaka av uppfödaren p.g.a. detta, tkr jag. Känns konstigt att uppfödaren skulle missat av en av dennes valpar alternativt är blind, kändes det som en seriös uppfödare ?

Mvh Ellenfyrkant

Scully
1

Säger som föregående talarna om att ni gör det bra genom att verkligen vilja ta hand om han trotts hans hinder.

Detta ska räknas som ett dolt fel, för jag kan inte tänka mig att valpen blivit blind på mindre än en vecka. Detta gäller om du tecknat försäkring på valpen och om uppfödaren skall slippa utlägg så måste denna teckna en doldafel försäkring för valpkullen. Annars kan det bli en dyr historia för uppfödaren.

Självklart ska du ha igen den större delen av inköpspriset, vissa väljer att lämna tillbaka valpen (Nämner det trotts att ni valt att behålla den)

Får man fråga vad det är för ras/raser? Ser ut som någon typ av terrier på kortet, kan ju se fel förstås Skäms.

När det gäller blinda hundar så är dom ganska känsliga då det gäller förändringar, man ska se till att inte möblera och ändra saker hemma. Sen att göra rutiner både då det gäller viss aktivitet samt promenader är också bra. Träna hans luktsinne genom lite lättare spår, nu kanske inte just nu då han är så pass ung ännu, men lite senare. Sen får ni vara beredd på att ha tålamod för att få honom att lära sig saker. Ge väldigt tydliga signaler. Det är de råd jag kan komma på just nu Glad