Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 11199 ggr
[IsabelleA]
1

Fästing medel?

Jag har funderat på något sorts fästingmedelganska länge nu men vet inte vilket jag ska välja. Marknaden är väl ganska stor inom detta område?

Jag har hört att FrontlineVet är bäst och att man inte bör köpa någon annan, stämmer detta?
Och jag har hört av många att valpar inte får ha på sig fästinghalsband förns dom är 6 månader och av djuraffärer har jag hört att det är 8 veckor som gäller?
… Och vad jag vet så kan man bara köpa halsbanden på apoteket? Vad brukar ett sådant kosta ungefär och vad kostar FrontlineVet?

Mycket frågor på en gång! Någon som har erfarenhet av dessa?

MVH

navarro
0

Hej! Har en liten vallhund från Spanien som väger 12 kg. Vi använde Frontline de första åren, då bodde vi i Spanien. Sedan övertalade veterinären oss att byta till Escalibor halsband eftersom det är enklare att använda. Efter mindre än en timme med halsbandet på fick han ett anfall och rörde sig inte alls, kontaktade veterinären och fick rådet att ta av det omedelbart, Kontaktade tillverkaren och de medgav att det kan vara en del hundar som är känsliga och inte tål det medel som finns på. Skaffade då Exspot och detta har vi använt varje vår till höst i fem år. Det fungerar bra. Första veckan fick han två fästingar, men nu har det varit fästingfritt i en och en halv månad. Exspot finns på apoteket. Försöker att inte stryka på allt för högt upp mot huvudet utan börjar där man känner den första ryggkotan.   Vi har nu bott i Sverige snart två år och allt fungerar bra.

Zebben
0

Frontline tycker jag är det sämre, upplever inte som att det fungerar så bra. Hundarna får fästingar ändå, även om antalet minskar. Sen räcker en dos i knappt 4 v.

Escalibor halsbanden har jag varit/är jättenöjd med. Fungerar till 100% och är smidigt att använda. Man ser ganska omedelbart om hunden inte tål det. Vilket är ovanligt. Å då är det bara att ta av det, till skillnad från de medel man sprutar på huden. Dessa medel sitter ju där de sitter.

Jag använder mig av exspot, vilket jag anser vara det näst bästa, i alla fall på mina hundar. Anledningen är att jag inte längre kan ha halsbanden då jag har småbarn.

Craz-y
0

frontline har vi på alla våra hundar och dom får aldrig några fästingar under den tiden, endast någon liten enstaka som varit död.
Frontline är även inte lika "giftigt" som exspot.
Jag har ingen erfarenhet av halsbanden.

Karizma
0

kör med frontline med o itne en fästing har satt sig men hittat 2 döda på honom :)

Nikkis
0

Scalibor halsbandet kan 8 veckros valpar ha på sig, det står på förpackningen.
Får hunden några bieffekter av det (rätt ovanligt) så är det bara att ta bort halsbandet och ev. ge hunden ett bad.

Med spot-on medlen krävs Flera bad för att få bort det från huden, det är ju som en olja.

Jag har provat/använt både Spot-on (Frontline och Exspot), Frontline i Spray(BIG No No på sprayen!), Scalibor halsband och örthalsband.

Scalibor Is the shit och det enda som funkar på mina hundar, ffa dom stora hundarna. Nero min allergi/klådhund kan utan problem ha ett Scalibor halsband på sig.
Min lilla tös däremot klarar sig på Spot-on, hon rör sig inte alls i fästingrika områden på samma sätt som grabbarna grus gör.

Föredelen med Scalibor är att förutom dess goda funktion så håller det väldigt länge, upp till ett halvår är det väl? Samt att det är så smidigt att ta av det vid bad i sjöar osv.
Med Spot-on krävs nya regelbunda behandlingar med några veckors mellanrum, oftare med bad.

Hellre att hunden råkar ut för någon bieffekt som är lätt att åtgärda än att den får TBE osv.
Uscha vilka hemska fästingsjukdomar det finns!

Jag rek. mao Scalibor till din lille Ben, och till alla andra hundägare. Bara att ta av det om det inte funkar. Simple as that.Glad

destroyed
0

0# jättebra att du gjorde den här tråden, då vet jag vad jag kan använda ¨på min hund.

Quiila
0

Jag köpte ett Scalibor fästinhalsband på Apoteket till Quila idag, den stora modellen och kostade strax under 200:-

~Quila Roze~

AnnL
0

Jag har använt Fontline till Silver. Värdelöst tycker jag. Han har fästingar ändå. Varar bara tre veckor sen får jag sätta på nytt, och då får han en och annan fästing ändå.Skrikandes Halsbandet är jag lite rädd för. Har hört hundar som mått jätte dåligt av de. Exspot vågar jag inte heller använda eftersom det är mycket giftigt för katter. Så jag är också helt villrådig på vad jag ska ha på honom. Inga djuraffärer säljer fästingmedel längre. Så det är endast dom alternativen som finns på apoteket. Obestämd

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[IsabelleA]
0

… Har fått veta på valpkursen att fästing halsbandet ska ligga ute en natt. Eftersom att de är som starkast då. Så ett tipps till er alla är att låta det ligga ute! :)

Det blir nog ett halsband till honom.

[jakke94]
0

vi har halsband till dem vuxna..

till valparna som är 4 månader använder vi MYGGA .. som är till för människor men som även funkar på hundar :P

Soffe
0

Det finns i djuraffärerna något som heter Tic Clip och även bärnstenshalsband, finns även Fixodida som är ett kosttillskott.. Alternativen är giftfria och många är nöjda vad jag hört och läst.. Jag har än inte provat något på min valp.. Svårt att välja..

minja
0

Jag har använt Scalibor halsbandet varje år, men det har inte varit 100 % utan han har ändå fått MASSA fästingar säkert 30-40. Och i början av året fick han diagnosen borrelia och anaplasma, vilket han har blivit friskförklarad ifrån (vet dock att det kan komma tillbaka). I år har jag INGET GIFT ALLS! Utan jag kör bärnstenshalsband och B-vitamin och han har fått mycket mindre fästingar i år än om man ser tillbaka till förra åren. Har väl plockat 8-9 st på honom, och min syster som använder gift på sin hund har plockat hela 20 fästingar redan på sin.

Tänk på det att dessa örthalsband som finns att köpa i djuraffärerna inte alltid är giftfria. Det har kommit fram att flera st innehåller minst två ämnen som är FÖRBJUDNA.

Soffe
0

#12 I den djuraffär jag besöker och handlar hos säljer inte örthalsband, utan bara giftfria fästinggrejer.. Dem har även lite kravmärkta grejer, vilket är bra..

jahadu
0

jag funderar själv över vad min spanska vovve ska ha för något fästingskydd, om han ens ska ha det. han har epilepsi och eftersom det står att de kan få neurologiska skakningar som en biverkning av både scalibor och frontline så sa iaf de på apoteket att de aldrig hade vågat prova det på min hund. så får väl ta och höra med veterinären.

men var på bromma zoo där de sålde ett kosttillskott som tydligen innehåller jäst vilket ska göra pälsen statisk så att fästingarna inte vill/kan fästa…..dock står det inget om fästingar på burken och det kostade nästan 300 spänn och skulle räcka i två månader. för dyrt enligt mig för något sånt….tror ni på att det skulle hjälpa eller?

Soffe
0

#14 Låter som Fixodida och är ett kosttillskott som finns i pulver och tablettform, sägs hjälpa mot bl.a fästingar m.m. Om du är osäker så fråga dem på Bromma Zoo vad dem har för erfarenhet av Fixodida när det gäller fästingar..

jahadu
0

#15 jo det är dom som säger att det ska fungera, men eftersom det inte står något om fästingar på burken så blir jag tveksam…..

Soffe
0

#16 Det är för att det inte får stå att det är mot fästingar då det är ett kosttillskott, mer vet jag inte.. Men det sägs hjälpa mot det iaf.. Om man är osäker är det bra att fråga dem som provat det..

Zebben
0

Fixodida har gett fruktansvärda biverkningar på flera hundar i min omgivning. Skulle aldrig använda det på mina hundar.

De så kallade giftfria medlen/halsbanden är många gånger långt ifrån giftfria. Det togs upp på ett program på tv för inte så länge sedan. Var det Plus eller uppdrag granskning eller liknande program.

Scalibor ska skötas ordentligt om man ska ha dessa på sin hund. För bästa effekt så ska man regelbundet torka av det med en fuktig trasa, så att man får bort ev smuts/fett från hunden. Man ska även ha det relativt åtsatt runt halsen, det ska få plats några fingrar mellan hals och band. Man ska även snurra halsbandet lite då och då…alltså runt halsen på hunden så det inte ligger helt still på samma ställe hela tiden.

Det som gör scalibor och exspot så bra är ju att det faktiskt inte sätter sig några fästingar alls under den tid de verkar. Frontline kommer de några fästingar och sätter sig och även om de dör så har de ju redan gett hunden smittan iom att de bitit sig fast, sugit blod och dött. Ska man ha fästingskydd så ska man ju ha sånt som fungerar till 100% annars kan det ju lika gärna kvitta. Det räcker med en fästing som har smitta så har man i värsta fall en hund som måste avlivas.

kerstinjo
0

Jag har gjort en kur, som Anne tipsade om. ½ l solrosolja och två vitlöksklyftor som fick dra i 4 dagar innan jag silade bort vitlöken.

Marodören får ca 1 msk på maten varje dag och det verkar fungera.

F.ö. så kommer de numera förbjudna örthalsbanden som djuraffärerna sålde, komma tillbaka nästa år. Med skillnaden att man döper om dem och inte kallar dem fästingshalsband utan örthalsband.

Kerstin 

maximiljana
0

#18.

Hjälp!……Jag använder fixodida till mina hundar och motsvarigheten Horsepower Zx till mina hästar.

Berätta om (dessa fruktansvärda biverkningar som du sett på hundar i din omgivning).

Hur länge hade dessa hundar fått fixodida?

Soffe
0

#20 Ja det blir jag oxå väldigt nyfiken på! Det står ju att det är ett naturligt kompletteringsfoder med naturliga ingredienser och uppfyller krav och villkor av flera ställen i USA + att det är ett av de ledande fodertillskotten på den svenska marknaden.. Konstigt att det ger mkt biverkningar då..

ackelina
0

Ett tips är att ge B-vitamin Shy Feeder som finns att köpa på typ Granngården doseringen 3ml/10kg.

Något annat som jag har hört talats om är Skudon se nedan

Skudo pet avger ultraljud med en räckvidd på ca 1.5 meter och som har en frekvens på ca 40000 Hz.
Ljudet avskräcker tex loppor och fästingar. Kan med fördel hängas i djurets halsband och bör sitta med den röda delen mot pälsen. Skudo pet tål regn men inte att dränkas i vatten eller att bada med. Storlek ca 2 x 2 x 1cm vikt ca 12 gram

Ackelina

AnnL
0

#19 Det testade jag också men tyvärr vägrarde min gräsne herre att röra det. Tror jag ska pröva exspot fast jag har katt. Dom har aldrig kontakt på natten Om jag sätter det på kvällen så borde det väl inte vara någon fara dagen efter när det torkat eller vad tror ni?

maximiljana
0

Ikväll hoppade jag över given av Fixodida och även Horsepower Zx till mina hästar.

Jag har inte hittat något på nätet om biverkningar men jag blev mycket orolig av vad Zebben skrev i inlägg  #18.

Taci
0

Jag har köpt Frontline som vovven ska få. Jag är lite avig till halsband, jag tycker han ska få gå utan halsband mestadels på sommaren, men det är väl jag som är knasig (;

Jag har hört flera som använt Frontline med gott resultat så jag kör på det!=)

Linda-A
0

Jag har Frontline på mina. Tiken tål inte scalibor och väger dessutom för lite för exspot. Bägge umgås dessutom ganska mycket med katter så det blev inte så mycket kvar att välja på.

maximiljana
1

Hallå! Finns det en möjlighet att få svar på vad det var för biverkningar på Fixodida?

Väntar oroligt …på svar!

Soffe
0

#27 Varför inte ringa eller besöka dem som säljer Fixodida?

maximiljana
1

#28.Jo men visst skall jag göra så, men jag kanske vill ha lite mer på fötterna än att någon på nätet skrivit att (det gett fruktansvärda biverkningar på hundar i dennes omgivning)

Jag borde ju veta vad för slags biverkningar som avses innan jag för ett samtal med dem.

SparklingTindra
0

#0 Tänk bara på att du har en collieras och att dessa inte bör använda alla sorters fästingmedel. Men det kanske du redan vet?

Soffe
0

#29 Förstår dig, men du får säkert svar från Zebben eller får du prova att skicka PM och få svar där igenom ;-)

Bella-R
0

Oj, vad delade meningar det är om Frontline, Scalibor och Exspot Tungan ute

Finns ju även bärnstenshalsband (som är främst för korthåriga hundar) som tydligen ska hålla fästingar borta. Någon som testat det?

Själv har vi Exspot och Frontline här hemma. Scalibor tänker jag aldrig använda då jag hört HEMSKA biverkningar. Obestämd O eftersom det finns så många olika fästingmedel på marknaden idag så testar jag hellre något annat.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

zabelle
0

Jag använde Fixodida förra säsongen och tyckte det var jättebra, men i år har det varit helt verkningslöst.

Zabelle   

AnnL
1

# 32 Jag har beställt ett bärnstenshalsband. Min hund är inte korthårig men jag ska testa ändå.  Lovar återkomma när jag testat det ett tag.

KickanW
0

#34: Spännande, jag är hemskt nyfiken på det då min hund kommer leva med en hel del katter i sommar… De flesta fästinghalsbanden är ju dödligt giftiga för katter.

maximiljana
0

När det gäller Fixodidan har jag varit mycket nöjd hela förra året.Jag kör bl.a hundspann och hundarna höll hullet på ett helt annat sätt och fästingarna höll sig borta.De badar också varje dag i vattendrag så Exspot är uteslutet.

Jag har många hundar och ingen har påvisat någon ohälsa.Men jag var en av dem som använde Fortodol för min värk i tron att det bara innehöll det som stod på innehållsförteckningen  så man måste naturligtvis ta alla varningar på allvar.

Försäljaren av Fixodida berättade i fjol att de inte kunde sälja medlet mot fästingar längre då det enligt reglerna skulle falla under bekämpningsmedel.Så ett kosttillskott som kallas bekämpningsmedel är ju ingen höjdare.Därav togs detta bort men medlet är lika effektivt mot fästingar ändå.Skulle fästingarna sätta sig så fick man höja dosen lite.

Kanske har något hänt med senare sändningar av medlet för jag har kvar av fjolårets och det har varit alldeles förträffligt.

Jag tog dessa varningar på allvar då jag stod i begrepp att beställa nytt då mitt från ifjol är på upphällning.

Jag har skickat PM till Zebben nu och väntar på svar

zabelle
0

Vill bara varna för att beställa bärnstenshalsband av en person här på Fokus. Jag satte in pengar på personens konto men något halsband skickades inte och personen svarar varken på mail eller PM.

Så jag känner mig riktigt blåst. Vill inte att någon annan råkar ut för det.

Zabelle   

Soffe
0

#37 Men fy va elakt!!

zabelle
0

Ja lite trist är det. Mest blir man besviken och ledsen.

Zabelle   

Soffe
0

Jaa det är ju ett brott att göra så :-/

KickanW
0

Jag lär nog köpa ett på tradera, och då kollar jag alltid tidigare omdömen på säljaren.

zabelle
0

#41 Förståndigt!!Glad

Zabelle   

nonisaga
0

Va ger scalibor för bieffekter? :O nu blir jag lite rädd, jag andvänder det till Milou. Apoteket sa att det var typ det bästa osv. Finns ju något pulver oxå, fast jag vet inte vad det heter, ni kanske redan tagit upp det. Fast grejen med det är att barn inte får komma i kontakt med pulvret för dom kan få allargichock/reaktioner och bli allergiska mot det.

maximiljana
0

Tack ackelina#22 för tipset.Jag har nu beställt ett sånt med ultraljud för mig själv.Jag är paniskt rädd för fästingar då jag blev smittad av anaplasmos för 5 år sedan.

Enligt vissa läkare kan inte vi bli smittade så ingen gjorde något för mig då boreliaprovet visade negativt.

När jag efter ett års lidande hamnade på infektionskliniken och efter lång tids tjat tog de ett sådant prov på mig.Det visade positivt och jag fick mängder av antibiotika.

Vägen tillbaka blev lång och jag har sviter kvar.Hundarna fick behandling med en gång så de är återställda.

AnnL
0

# 22, 44 Var beställer man såna med ultraljud?

ackelina
0

T e x På

www.anicare.se

fästingavvisare Skudo pet

kostar 269:- + frakt 45:-

Det finns fler ställen också men jag köpte mitt här

Ackelina

Alex05
0

Det är väl som med allt, väldigt individuellt vad som fungerar. Själv kör vi med Scalibur, men det är inte 100% bra så jag kompletterar med att spraya min vovve med en spray som jag kokar ihop själv på vatten, rosmarin, citron och vinäger. Det funkar faktiskt bra och luktar lite friskt av citron. Brukar även ha på mig själv när vi går i skogen.

Visserligen får man komma ihåg att spraya varje gång man går i skogen men jag tycker det är värt det Glad

ingann
0

Jag använder Frontline. Applicerar var 6e vecka och har inte plockat en enda fästing sen jag började med det förra våren.

Expot skulle jag aldrig använda eftersom jag har katter och det är supergiftigt för dem (har en gammal kompis som fick avliva sin katt pga epilepsiliknande kramper och ihållande kräkningar efter att ha kommit i kontakt med hundens Expot)

Scalibor både känner jag och har hört talas om hundar som fått anfall av… Fungerar dock på många andra hundar jag känner men jag vågar inte chansa..

Bärnstenshalsband funkar inte på långhåriga hundar pga att pälsen inte blir så statiskt som behövs vid friktionen när halsbandet gnuggas mot pälsen.. Pälsen fastnar istället mellan stenarna och luggar hunden…

Örthalsbanden är inte giftfria trots att det står så.. Finns hundar som fått kraftiga biverkningar som kräkningar, klåda, kramper, orienteringsproblem a det…

Hörde nyss talas om dosorna med ultraljud som ska funka som #22 skrev… De ska vara framtagna för hundar och barn:)

Alla fästingmedel funkar helt individuellt på olika hundar så det enda man kan göra är att prova sig fram och se vad som funkar för just sin hund:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Bella-R
0

#48 Men är inte Frontline och Exspot lika giftigt? Tyckte jag såg att någon annan i tråden nämnde det.

ingann
0

#49 frontline finns även för katter vilket inte expot gör:)

frontline för hundar används även på många vet-kliniker mot öronskabb hos katt.. då droppar man en droppe frontline i örat på katten och gnuggar, tar sen en tops och torkar bort den upplösta skabben… så frontline är inte giftigt för katter:)

/Ingalill

KickanW
0

#50: Vad är nackdelarna med Frontline då? Om det är ofarligt för katter är det absolut något jag kan tänka mig…

ingann
0

#50 vissa säjer att det inte funkar utan hundarna får fästingar ändå.. Min har dock inte haft en enda fästing på hela förra året och inte heller än så länge i år så för mig är det helt perfekt. Huskatten har heller aldrig reagerat på något sätt trots att han när han vill ha igång Åskar till lek biter honom i nacken där jag applicerat frontline:) Första 3-4 timmarna efter applicering håller jag bort katten iofs.. Medel är ju aldrig bra att få i sig och inte ger det hunden nåt skydd heller om katten tar bort det:p

men det är ju som med allt annat, helt individuellt så det som funkar på en funkar kanske inte alls på nästa…

/Ingalill

FridaFrida
0

Använder fixodida och är riktigt nöjd.

KickanW
0

Någon kanske skulle skriva en artikel och skriva kort om alla alternativ - fördelar nackdelar, pris osv.

Bella-R
0

#54 Tycker jag vore en bra idé :)

AnnL
0

# 52 Jag har katt. Skrev i tidigare inlägg men fick inget svar av någon. Om jag sätter expot på kvällen och hunden inte har någon kontakt med katten från 2230 på kvällen till 0730 på morgonen. Har det då inte torkat så mycket att inte katten får något i sig. Hon brukar aldrig slicka på hunden annars.

ingann
0

#56 Medlet sitter kvar i hårstråna ganska länge efter applicering och jag har för mig att det står någon stans att det tar 12 timmar att torka in.. Ska kolla upp det och återkommer strax:)

/Ingalill

ingann
0

Det som gällde 12 timmar var bad:p

Däremot så står det så här:

Observera

Efter behandling skall händerna tvättas med tvål och vatten. Undvik direkt kontakt med appliceringsstället under 3-6 timmar efter behandling. Användare som utför många behandlingar, t ex på kennel, bör använda skyddshandskar. Se till att små barn inte tillåts ha intensiv kontakt, t ex sova, med hunden den första månaden efter behandlingen.

Jag vet inte om jag skulle våga ha ett så giftigt medel faktiskt…

Hela bruksanvisningen har du här:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19940325000034&DocTypeID=4&UserTypeID=1

/Ingalill

AnnL
0

Silver väger bara 4 kg så då kan jag inte använda det ändå.

ingann
0

#59 nej, då är han ju för liten:)

/Ingalill

KickanW
0

Någon som provat TIC- CLIP?

minja
0

En kompis till mig, hennes hund fick kraftig klåda av Frontline. Det är det "mildaste" giftet men även det kan ge bivärkningar. Det finns ju schampo och deo (Prob) som också skall funka mot fästingar. Men hunden luktar riktigt illa (tjära) och vissa hundar är känsliga för det också så man skall testa lite försiktigt i början.

minja
0

Kolla vad jag hittade! Tydligen är det en stor jävla bluff med Fixodida

www.radron.se/templates/Artikel_1490.aspx

KickanW
0

#63: Länken fungerar inte!

Soffe
0

#64 Gå in på www.radron.se och skriv Fixodida i sökrutan o klicka sök, så kommer artikeln upp där :-)

KickanW
0

#65: Vad pinsamt oproffsig han var.
_"Magnus Dage på Bra Tillskott erkänner att man inte hade klart för sig att en registrering måste göras ifall en produkt skall marknadsföras som medel mot parasiter och fästingar"
_Sånt får man väl ta reda på liksom? :S
Jaja, då vet man iaf att det inte är något att lita på.

Bella-R
0

Tycker man hör negativa effekter på alla fästingmedel ju? Vilket ska man ha egentligen? Obestämd

Soffe
0

#66 Ehh.. Ja det va verkligen oproffsigt sagt och vem vet om han var ärligt när han sa det, sånt borde man väl veta innan man lanserar en produkt..

KickanW
0

#67: Håller med!

Men en sån här fästingavvisare, håller den i all evighet? (Har försökt läsa om dem men hittar inte den informationen.) I så fall är det ju absolut värt att köpa en sån.

minja
0

#65 Tack för du fixade länken. Kan tydligen inte länka på denna sidan??! (trycker ju alltid Ctrl C och Ctrl V) men det kommer inte upp…

Soffe
0

#70 Varsågod :-)

maximiljana
0

#68 Jag kan väl berätta till hans försvar att han kontaktade mig redan ifjol och berättade om fadäsen.Han valde senare att inte registrera det som ett bekämpningsmedel då det har andra kvaliteter än det.

Att fästingarna inte vill fästa får man liksom på köpet men det får inte finnas i reklamen.

Vad som bekymrar mig är det som Zebben skrev och jag har inte fått något svar ännu.

Då jag har använt det till både hundar och hästar gör att jag köper kilovis.Storkund alltså.

maximiljana
0

Nä nu börjar jag  ge Fixodida igen Kan inte vänta in Zebben.Jag har trots allt använt det i ett år och hundar och hästar har aldrig varit så friska som nu.

Läste i tidningen hund att leverantörer och butiksinnehavare som sålt alternativa fästingpreparat och örthalsband är polisanmälda och åtalade för miljöbrott och riskerar böter och upp till 2 års fängelse.

Brottet är att fästingpreparaten skall enligt myndigheterna kallas bekämpningsmedel och då skall ett tillstånd från kemikalieinspektionen utfärdas först.

På listan finns också harmlösa livsmedelspreparat som bara innehåller rapsolja,apelsin,bivax osv  men motverkar de fästingangrepp så skall de kallas bekämpningsmedel och tillstånden kan ta flera år och får bekostas av företagen själva.

Så bered er på att alla alternativa fästingmedel försvinner för några år.

Dags att göra dem själva då.Gör en tråd där vi kan tipsa varandra om egna recept likt Alex05 #47 gjorde.Tack Alex05

Fixodida gjorde en helsidesannons i samma tidning om sitt kosttillskott så det finns kvar.För mig har det så många andra kvaliteter så jag använder det ändå.Den andra hemliga funktionen blir ju bara en överaskning för folk.

maximiljana
0

Scalibor,som innehåller nervgiftet deltametrin o andra som inte är naturpreparat omfattas inte av bekämpningslagstiftningen utan ligger under läkemedelsverkets ansvar.

De verkligt giftiga preparaten behöver således inte omfattas i en miljöriskbedömning.

Ja……vart är vi på väg

NataliTM
0

Jag använder Frontline på min tös, vilket fungerar helt suveränt på henne. Men jag misstänker att det varierar från hund till hund med alla typer av fästingmedel.

Jag har ratat både ultraljudshalsbanden och de vanliga "antifästinghalsbanden" av de enkla anledningarna att dels min hund umgås mycket med andra hundar, djur och barn. Och att min hund rör sig mycket i skog och mark, jag vill inte att hon fastnar och blir rädd. Och hon badar mycket. Då tvivlar jag starkt på att dessa produkter bibehåller sin funktion. Jag låter henne inte bada första veckan efter applicering av Frontline, och hittills har det fungerat trots att hon är en vattentokig dam.

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

Ilya
0

Min lille hund har sen några dagar tillbaka Skudo Pet (ultraljudsdosa) på halsbandet. Inga fästingar i sikte än så länge.

monsterblom
0

jag har ett fästinghalband från usa. fungerar kanon och inga gifter går in i hunden utan bara ut i pälsen. funkar kanon. har kanske plockat 6-7 på båda hundarna sammanlagt. känns skönt också att det bara går ut i pälsen.

dumsatan
0

#76 Funkar skudo än?

[IsabelleA]
0

Oj, vad gammal tråd! Kommer knappt ihåg att jag skrev den Tungan ute

Kan då uppdatera: Jag måste Generat erkänna att min hund aldrig haft något fästing preparat. Dock har han bara haft 3 fästingar hittils denna sommar och bara några få fler den förra sommaren.
Kanske ska ta mig i kragen och fixa något snarast!

Ilya
0

#78 Ja, jag tror då det. Han har fått 1 fästing sen den sattes på. Innan det fick han 2. Min hund har aldrig riktigt fått maaassor av fästingar så jag vet inte om en fästing på ca en månad är mycket elr litet.

dumsatan
0

Får nog skaffa sådana till mina djur då. Har inte heller jättestor problem en fästing i år bara på två katter och en hund. Det var tidigt i våras också. Ifjol plockade jag ett tiotal fästingar, inga problem med sjukdomar men bättre förekomma än förekommas.

Ixectrona
0

Vi har Frontline på min mammas sheltie och det fungerar knappt.
Han får lika många fästingar som förut (har hittat ungefär 15 stycken på mindre än två månader), enda skillnaden är att de nu ibland hittas döda.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.