Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1417 ggr
Rafflan
0

Som hund och katt, eller inte?

När jag skaffade min hund, en lagotto, skaffade syrran sin katt, en maine coon. Hennes katt kom hem 4 veckor efter min hund, och det funkad perfekt från början, båda var ju vara vid katter/hundar så dem lekte och busa och hade jätte kul ihop. Detta har fortsattigt nu när dem växt upp, dem är idag 1,5 år och leker fortfarande ibland, dock kan hunden jaga katten när katten bara ska gå iväg, å då skäller vi på honom får han får leka med katten men inte jaga den i tid och otid då han ibland skrämmer katten. Men han gör ju inget farligt mot den.

Men nu har katten blivit elak, han "anfaller" och jagar hunden med klor och tänder, han slår med klorna och ibland fastnar den ena tassen i tex hundens läpp och då slår han massor med den andra tassen och hunden kommer inte undan och ibland usitter katten runt hörn eller på bord och liknanade och när hunden går förbi flyger katten på honom. HUnden börjar bli rädd för katten.

Hur tusan lär man en katt att inte göra så mot hunden? När jag kommer på honom springer jag fram och fyar åt katten och då sticker han fort som tusan. Men det löser ju inte problemet att han gör som han gör.

Jag är bara orolig att katten ska råka skada hunden eller att hunden endag kommer bita tillbaka på allvar.

OBS: Ännu har dem inte gjort illa varandra. Och katten vågar inte ge sig på våran stora golden retriver.

SaraC
0

Kan det ha något att göra med att katt och hund blivit könsmogna och vuxna nu? Har du provat fråga inne på Katter iFokus, tänker eftersom det främst handlar om katten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LunaLovegood
0

Tillhör väl katt folket då jag har katter men ingen hund…Ett tips är att ha kattens klor ordentligt kortklipta (var 4-6:e vecka) så minskar iallafall skadorna…

Mvh

Luna