Konstgryt med levande grävling?
Hur kan det vara tillåtet att träna sina hundar i konstgryt mot en levande grävling som sitter instängd i en bur?
Det måste ju vara väldigt stressande för djuret.
Grävlingarna är tama och vana vid gapande hundar.
≧◔◡◔≦
#1 Känns ändå som en väldigt stressande situation för ett djur..
#2 man har gjort bedömningen att det är ok, även valt att använda enbart grävling istället för räv pga dom anses mer stresståliga.
I vissa länder använder man tamråttor också, nån form av levande djur är ju värt att öva på om hunden ska gå i gryt.
≧◔◡◔≦
Frågan är väl snarare hur det kan vara tillåtet att jaga på riktigt med grythundar. Varför man ska ge sig på grävlingar och rävar förstår jag faktiskt inte.
De går inte att äta, vi snackar inte om någon överpopulation och de är inte någon alienart.
#4 Grävlingarna äter upp fåglar/ägg på marken, vet inte om det är någon utrotningshotad fågel eller nått sånt men det är vad min morbror som jagar gryt sagt iaf.
Grävlingar kan ställa till mycket elände då de underminerar hela byggnader.
Räven tar en mycket stor del av alla rådjurs kid. Kommer inte ihåg procenten, men den är hög.
För att inte tala om att göra livet kort för skabbrävar och minska populationer för ev spridning av just sjukdomar och matbrist = svält.
≧◔◡◔≦
#6 Så man skjuter rävar för att ha rådjur att skjuta? Känns lite tråkigt att skjuta av rovdjur bara för att dom råkar leva av något som vi vill jaga själva. Tror ju knappast att räven skulle utrota rådjuren även om man inte skjöt av dom.
#8 nej, för att hålla en balans, det är knappast bara rådjur, dom tar ju allt smått och det inkl. även små tamdjur om tillfälle ges.
rådjuren och annat vilt hjälps genom att man stödutfodrar dom på vintern och håller sina hundar kopplade denna tid under sommaren.
(det finns många rådjur som både kastar sina foster och blir skadade denna tid pga tamhundar)
man håller ofta koll/räkning på hur stora populationerna är av dom flesta djurarter i skogarna, är dom för små så jagas heller inget utan dom får växa till sig.
≧◔◡◔≦
#9 Ah, då förstår jag. Trodde inte att det fanns så mycket räv, och trodde dessutom att det kryllade av rådjur. Men jag är inte insatt i jakt alls :)